Wpis z mikrobloga

Daewoo Lanos

Jeden z pierwszych pojazdów wielu mirków, którzy zdobywali doświadczenie w prowadzeniu pojazdu tym niskobudżetowym samochodem. Pomimo że jest ich już dość mało na rynku to jednak w dalszym ciągu jest on często jedną z propozycji pierwszego auta dla młodego kierowcy w szczególności na przystępną cenę, niskie koszta eksploatacji i małą awaryjność ze względu na prostą budowę.

Daewoo Lanos − kompaktowy samochód osobowy produkowany przez południowokoreański koncern Daewoo w latach 1997−2002, od 30 września 1997 do 3 października 2008 roku przez Fabrykę Samochodów Osobowych oraz od grudnia 2004 roku przez AwtoZAZ. Nazwa lanos pochodzi od łacińskich słów: latus - przyjemność i nos - my.

W 1997 roku Daewoo Lanos zastąpił przestarzałą technicznie Nexię zbudowaną na bazie ostatniej generacji Opla Kadetta. Auto uzyskało wewnętrzny kod T-100 oraz handlową nazwę Lanos. Wprowadzony został do sprzedaży od razu w trzech wersjach nadwoziowych: 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy hatchback oraz sedan. Do napędu tego pojazdu przewidziano trzy jednostki napędowe 1,4 8V, 1,5 8V oraz 1,6 16V (początkowo na rynku polskim dostępne były silniki 1,5 i 1,6). W roku 1999 wprowadzono do produkcji 16 zaworową wersję silnika 1,5.
W październiku 2004 roku rozpoczęto sprzedaż tego modelu na rynku polskim jako FSO Lanos, jednak modele eksportowane na Ukrainę dalej oferowane były pod marką Daewoo (na Ukrainę trafiały również małe partie aut pod marką FSO). Niedługo po tym fakcie wycofano z oferty silniki 1,5 16V (ze względu na konieczność ich importu z Korei). W kwietniu 2007 roku zaprezentowano Lanosa plus, który był atrakcyjną, bardzo dobrze wyposażoną wersją tego auta. Od połowy 2008 roku na rynku polskim oferowano wyłącznie Lanosy plus.
Przez pewien czas Lanos zajmował czołowe miejsca na listach sprzedaży w swoim segmencie w Polsce (ok. 2000 r.). Po jego wprowadzeniu na rynek znacznie spadła sprzedaż produkowanego od kilku miesięcy wcześniej Fiata Siena i w mniejszym stopniu jego odmiany Palio Weekend i spadała dalej w kolejnych latach. Z jego powodu planowana na 50 tys. sztuk rocznie produkcja obu tych modeli osiągnęła maksymalnie jedynie 50% tej liczby w 1998 roku. Popularność Lanosa spadła podczas afery dotyczącej bankructwa Daewoo Motors. W późniejszym okresie znacznie wzrosła ze względu na eksport na Ukrainę.

W wersji podstawowej Lanos wyposażony był w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Dla pasażera w drugim rzędzie siedzeń, osoba siedząca pośrodku ma do dyspozycji pas biodrowy, dodatkowe wzmocnienia kabiny pasażerskiej, komory silnika, a także metalowe wzmocnienia w drzwiach. Dodatkowo można dokupić ABS oraz Airbag dla kierowcy i pasażera, wyposażenie seryjne w najbogatszej wersji wyposażenia. W testach zderzeniowych Euro-NCAP auto uzyskało średnie oceny, trzy gwiazdki na cztery możliwe(później dopiero wprowadzono piątą gwiazdkę) najbardziej zagrożony jest pieszy podczas uderzenia w przód pojazdu.

Ciekawostką jest wersja Lanos Pick-up

#motoryzacja #samochody #ciekawostki #carboners
adam-swoboda - Daewoo Lanos

Jeden z pierwszych pojazdów wielu mirków, którzy zdoby...

źródło: comment_wXCGgWJeAAC8Uft2NCMLfhkBzlBud4iH.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
@adam-swoboda: Można jeszcze dodać, że Lanos to auto, które jeździło masowo po większości kontynentów (nie były oferowane tylko na Ameryce Południowej, na Antarktydzie też nie widywano). Poza tym Ukraińcy wydumali coś takiego jak ZAZ Sens, czyli Lanos z gaźnikowym silnikiem 1.3 od samochodu Tavria.
  • Odpowiedz