Wpis z mikrobloga

W jaki sposób postacie mogą się rozwijać? No, lepsze skille w walce, lepsze itemki. Aha, ktoś jeszcze musi wziąć "czytanie i pisanie". A gdyby tak popuścić wodze wyobraźni o poszukać bardziej nietypowych przewag i środków radzenia sobie z wyzwaniami? A co z wadami? Czy jedyną dostępną ułomnością musi być brak oka?

Poniżej ogólna lista a także implementacja w konkretnym settingu (Mezoameryka w czasach konkwisty). Zachęcam do rozszerzania listy i wpisywania swoich pomysłów.

ZASOBY

Umiejętności w walce
walka w zwarciu
walka dystansowa
...

Umiejętności w konfliktach społecznych
negocjacje
blef
empatia
ekspresja
występy publiczne
uwodzenie
...

Umiejętności w konfliktach sprawnościowych
prowadzenie pojazdów
wysportowanie
ukrywanie się
poszukiwania
znajomość terenu
...

Inne umiejętności
analiza
złodziejstwo
wiedza
kondycja fizyczna/ psychiczna
znajomość języków
rzemiosło
...

Kontakty
w pewnym miejscu
w pewnym środowisku (zawodzie, warstwie społecznej, organizacji…)
...

Sława
pozycja w organizacji (dowódca/ doradca/ specjalista, tytuł szlachecki...)
sławne umiejętności (leczenia/ walki/ przywództwa…)
sławne czyny
wygląd/ splendor/ brawura (wszystko, co zwraca uwagę i o czym się plotkuje)


Sojusznicy
podwładni
współpracownicy
towarzysze
...

Osoba
przyjaciel
partner
członek rodziny
mentor
szef
wierny sługa


Jakość sojuszników i osób
bliskość i skłonność do poświęceń: niska u najemników, wysoka u przyjaciół
liczba: jedna osoba/ kilku/ oddział/ armia/ …
możliwości i zasoby: małe u przypadkowej zbieraniny, duże u wyszkolonych i zgranych specjalistów
wynajęte zbiry mogą mieć duże umiejętności, ale małą skłonność do poświęceń; krewnych-i-znajomych-Królika jest mnóstwo, z czego mało który jest przydatny
...

Miejsce
rodzime miasto/ góry/ las...
siedziba (biurowiec/ zamek/ klasztor…)
klasa miejsc (porty/ wioski/ morza…)
...

Środek transportu
wierzchowiec/ okręt/ pociąg/ myśliwiec…
stadnina/ flota/ sieć kolei…
klasa pojazdów (konie/ śmigłowce/ motocykle…)


Broń
konkretny egzemplarz (miecz/ pancerz/ działo…)
kolekcja/ zestaw egzemplarzy na różne okazje/ zaplecze z zapasowymi częściami
dostęp do zbrojowni/ magazynu
...

Pasywa
złoto/ kamienie szlachetne
któryś z powyższych zasobów z możliwością sprzedaży (broń/ pojazdy/ ludzie/ tytuły…)
...

Aktywa
ziemia/ łowisko/ wydobycie/ nieruchomości…
któryś z powyższych zasobów z możliwością regularnego sprzedawania (umiejętności/ pozycja…)
zawód/ wiedza/ działalność/ spadek/ magiczna szkatułka…


Zasoby jednorazowego użytku
szczególna amunicja
szklane działo
zobowiązanie, po które można się zgłosić tylko raz
majątek w postaci jednego przedmiotu/ jednej informacji…
ucieczka metodą spalonej ziemi
zwoje magiczne
paliwo
Mana
spalenie któregoś z powyższych zasobów przez wykorzystanie go ponad miarę (uprawnień/ kontaktów/ ludzi…)
...

Zasoby, których użycie jest niebezpieczne/kosztowne
czarna magia
przeklęty pierścień
niestabilna broń
pakt z demonem
eksperymentalne paliwo
...

Zasoby o wielu cechach
zwierze może być traktowane jako broń i jako przyjaciel
środowisko może zapewniać informacje i potrzebne przedmioty
wiara może zapewniać pozycję i stabilność psychiczną
okręt może być jednocześnie pojazdem, bronią i siedzibą
...

PRZESZKODY

Szkodliwe zachowania
nałogi
rytuały, które zajmują czas
rytuały, które budują przewidywalność (podpis złodzieja, przywitanie przeciwnika przed pojedynkiem)
irytujące zwyczaje
...

Braki w stosunku do normy
brak jakiejś części ciała (oka/ nogi/ …)
brak albo słabe normalne umiejętności społeczne (socjopatia/ psychopatia/ autyzm/ głupota/ złe wychowanie …)
słaba wola/ inteligencja/ kondycja fizyczna/ majątkowa/ …
geas (zakaz wykonywania konkretnej czynności, np. noszenia jedwabiu/ używania broni palnej/ …)
brak domu/ majątku/ środków transportu/ sojuszników/ broni/ …)
...

Niezrównoważona osobowość
tendencja do tej samej reakcji pomimo różnorodnych problemów (agresja/ uległość/ beztroska/ panika/ …)
strachy i fobie
sprzeczne pragnienia (chcę bogactwa, ale nie chcę się ruszać z domu/ chcę czegoś, czego zabrania mi religia/ …)
skłonność do skrajnych emocji
...

Przeszłość
nemesis
śmiertelny wróg
zbrodnia, której konsekwencje trwają (np. list gończy/ bandyta nawrócony na nową drogę/ …)
błędna decyzja (np. finansowa/ bojowa/ …)
antypatie konkretnej osoby/ społeczności
...

Programowy konflikt
rasy
organizacji
państwa
rodziny
religii
obszaru (góry vs. morze/ las vs. miasto)
...

MEZOAMERYKA

Miejsca
skłócone regiony Hiszpanii i Portugalii
wielkie miasta Azteków (Tenochtitlan/ Texcoco/ Tlacopan)
indiańskie miasteczka i osady (puebla/ osady nadmorskie/ wioski myśliwych/ …)
pustynie/ półpustynie/ wilgotny las/ bagna/ rzeki/ jeziora/ ocean/ wyspy/ jaskinie/ …
...

Stronnictwa
Kastylijczycy
inne europejskie (i okoliczne) nacje w kontakcie z Kastylijczykami (Maurowie/ Holendrzy/ Irlandczcy/ …)
Aztekowie
inni Indianie (Tanapekowie/ Acolhuanie/ Tlaxcalanie/ …)
konkwistadorzy
misjonarze
ludzie interesów
walczący przeciw konkwiście (w tym już pokonani)
...

Przedmioty
europejska broń (kirysy/ moriony/ arkebuzy/ rapiery/ …)
indiańska broń (macuahuitl/ włócznia/ tarcza/ nóż/ …)
żelazo/ brąz/ złoto/ drewno/ granit/ obsydian/ wapień/ srebro/ …
europejskie okręty/ łodzie wiosłowe/ czółna
kukurydza/ ziemniaki/ owoce/ kawa/ kakao/ tytoń/ alkohol
...

Zwierzęta
udomowione: konie/ psy/ ...
rzeźne: owce/ świnie/ lamy/ alpaki/ świnki morskie/ kaczki/ ryby/ skorupiaki/ gęsi/ króliki/ ...
dzikie: kojoty/ sowy/ orły/ czaple/ węże/ niedźwiedzie/ jelenie/ pumy/ pancerniki/ małpy/ tapiry/ jaguary/ ...
...

Kultura duchowa
Quetzalcoatl – wąż o piórach ptaka, który stworzył ludzi. Utożsamia ziemię, dzienne niebo i wiatr.
Huitzilopochtli – koliber, bóg wojny i słońca w zenicie, narodowy bóg Azteków.
Tezcatlipoca – bóg-stwórca występujący pod dwiema postaciami.
ofiary z ludzi
niewolnictwo
wierność królowi/ papieżowi
...

#tropyrpg - tag dla GMów z zalążkami pomysłów na scenariusze

#rpg #gryfabularne #grybezpradu
  • 1