W jaki sposób postacie mogą się rozwijać? No, lepsze skille w walce, lepsze itemki. Aha, ktoś jeszcze musi wziąć "czytanie i pisanie". A gdyby tak popuścić wodze wyobraźni o poszukać bardziej nietypowych przewag i środków radzenia sobie z wyzwaniami? A co z wadami? Czy jedyną dostępną ułomnością musi być brak oka?
Poniżej ogólna lista a także implementacja w konkretnym settingu (Mezoameryka w czasach konkwisty). Zachęcam do rozszerzania listy i wpisywania swoich pomysłów.
ZASOBY
Umiejętności w walce walka w zwarciu walka dystansowa ...
Umiejętności w konfliktach społecznych negocjacje blef empatia ekspresja występy publiczne uwodzenie ...
Umiejętności w konfliktach sprawnościowych prowadzenie pojazdów wysportowanie ukrywanie się poszukiwania znajomość terenu ...
Inne umiejętności analiza złodziejstwo wiedza kondycja fizyczna/ psychiczna znajomość języków rzemiosło ...
Kontakty w pewnym miejscu w pewnym środowisku (zawodzie, warstwie społecznej, organizacji…) ...
Sława pozycja w organizacji (dowódca/ doradca/ specjalista, tytuł szlachecki...) sławne umiejętności (leczenia/ walki/ przywództwa…) sławne czyny wygląd/ splendor/ brawura (wszystko, co zwraca uwagę i o czym się plotkuje) …
Osoba przyjaciel partner członek rodziny mentor szef wierny sługa …
Jakość sojuszników i osób bliskość i skłonność do poświęceń: niska u najemników, wysoka u przyjaciół liczba: jedna osoba/ kilku/ oddział/ armia/ … możliwości i zasoby: małe u przypadkowej zbieraniny, duże u wyszkolonych i zgranych specjalistów wynajęte zbiry mogą mieć duże umiejętności, ale małą skłonność do poświęceń; krewnych-i-znajomych-Królika jest mnóstwo, z czego mało który jest przydatny ...
Miejsce rodzime miasto/ góry/ las... siedziba (biurowiec/ zamek/ klasztor…) klasa miejsc (porty/ wioski/ morza…) ...
Środek transportu wierzchowiec/ okręt/ pociąg/ myśliwiec… stadnina/ flota/ sieć kolei… klasa pojazdów (konie/ śmigłowce/ motocykle…) …
Broń konkretny egzemplarz (miecz/ pancerz/ działo…) kolekcja/ zestaw egzemplarzy na różne okazje/ zaplecze z zapasowymi częściami dostęp do zbrojowni/ magazynu ...
Pasywa złoto/ kamienie szlachetne któryś z powyższych zasobów z możliwością sprzedaży (broń/ pojazdy/ ludzie/ tytuły…) ...
Zasoby jednorazowego użytku szczególna amunicja szklane działo zobowiązanie, po które można się zgłosić tylko raz majątek w postaci jednego przedmiotu/ jednej informacji… ucieczka metodą spalonej ziemi zwoje magiczne paliwo Mana spalenie któregoś z powyższych zasobów przez wykorzystanie go ponad miarę (uprawnień/ kontaktów/ ludzi…) ...
Zasoby, których użycie jest niebezpieczne/kosztowne czarna magia przeklęty pierścień niestabilna broń pakt z demonem eksperymentalne paliwo ...
Zasoby o wielu cechach zwierze może być traktowane jako broń i jako przyjaciel środowisko może zapewniać informacje i potrzebne przedmioty wiara może zapewniać pozycję i stabilność psychiczną okręt może być jednocześnie pojazdem, bronią i siedzibą ...
PRZESZKODY
Szkodliwe zachowania nałogi rytuały, które zajmują czas rytuały, które budują przewidywalność (podpis złodzieja, przywitanie przeciwnika przed pojedynkiem) irytujące zwyczaje ...
Braki w stosunku do normy brak jakiejś części ciała (oka/ nogi/ …) brak albo słabe normalne umiejętności społeczne (socjopatia/ psychopatia/ autyzm/ głupota/ złe wychowanie …) słaba wola/ inteligencja/ kondycja fizyczna/ majątkowa/ … geas (zakaz wykonywania konkretnej czynności, np. noszenia jedwabiu/ używania broni palnej/ …) brak domu/ majątku/ środków transportu/ sojuszników/ broni/ …) ...
Niezrównoważona osobowość tendencja do tej samej reakcji pomimo różnorodnych problemów (agresja/ uległość/ beztroska/ panika/ …) strachy i fobie sprzeczne pragnienia (chcę bogactwa, ale nie chcę się ruszać z domu/ chcę czegoś, czego zabrania mi religia/ …) skłonność do skrajnych emocji ...
Przeszłość nemesis śmiertelny wróg zbrodnia, której konsekwencje trwają (np. list gończy/ bandyta nawrócony na nową drogę/ …) błędna decyzja (np. finansowa/ bojowa/ …) antypatie konkretnej osoby/ społeczności ...
Programowy konflikt rasy organizacji państwa rodziny religii obszaru (góry vs. morze/ las vs. miasto) ...
MEZOAMERYKA
Miejsca skłócone regiony Hiszpanii i Portugalii wielkie miasta Azteków (Tenochtitlan/ Texcoco/ Tlacopan) indiańskie miasteczka i osady (puebla/ osady nadmorskie/ wioski myśliwych/ …) pustynie/ półpustynie/ wilgotny las/ bagna/ rzeki/ jeziora/ ocean/ wyspy/ jaskinie/ … ...
Stronnictwa Kastylijczycy inne europejskie (i okoliczne) nacje w kontakcie z Kastylijczykami (Maurowie/ Holendrzy/ Irlandczcy/ …) Aztekowie inni Indianie (Tanapekowie/ Acolhuanie/ Tlaxcalanie/ …) konkwistadorzy misjonarze ludzie interesów walczący przeciw konkwiście (w tym już pokonani) ...
Kultura duchowa Quetzalcoatl – wąż o piórach ptaka, który stworzył ludzi. Utożsamia ziemię, dzienne niebo i wiatr. Huitzilopochtli – koliber, bóg wojny i słońca w zenicie, narodowy bóg Azteków. Tezcatlipoca – bóg-stwórca występujący pod dwiema postaciami. ofiary z ludzi niewolnictwo wierność królowi/ papieżowi ...
#tropyrpg - tag dla GMów z zalążkami pomysłów na scenariusze
Poniżej ogólna lista a także implementacja w konkretnym settingu (Mezoameryka w czasach konkwisty). Zachęcam do rozszerzania listy i wpisywania swoich pomysłów.
ZASOBY
Umiejętności w walce
walka w zwarciu
walka dystansowa
...
Umiejętności w konfliktach społecznych
negocjacje
blef
empatia
ekspresja
występy publiczne
uwodzenie
...
Umiejętności w konfliktach sprawnościowych
prowadzenie pojazdów
wysportowanie
ukrywanie się
poszukiwania
znajomość terenu
...
Inne umiejętności
analiza
złodziejstwo
wiedza
kondycja fizyczna/ psychiczna
znajomość języków
rzemiosło
...
Kontakty
w pewnym miejscu
w pewnym środowisku (zawodzie, warstwie społecznej, organizacji…)
...
Sława
pozycja w organizacji (dowódca/ doradca/ specjalista, tytuł szlachecki...)
sławne umiejętności (leczenia/ walki/ przywództwa…)
sławne czyny
wygląd/ splendor/ brawura (wszystko, co zwraca uwagę i o czym się plotkuje)
…
Sojusznicy
podwładni
współpracownicy
towarzysze
...
Osoba
przyjaciel
partner
członek rodziny
mentor
szef
wierny sługa
…
Jakość sojuszników i osób
bliskość i skłonność do poświęceń: niska u najemników, wysoka u przyjaciół
liczba: jedna osoba/ kilku/ oddział/ armia/ …
możliwości i zasoby: małe u przypadkowej zbieraniny, duże u wyszkolonych i zgranych specjalistów
wynajęte zbiry mogą mieć duże umiejętności, ale małą skłonność do poświęceń; krewnych-i-znajomych-Królika jest mnóstwo, z czego mało który jest przydatny
...
Miejsce
rodzime miasto/ góry/ las...
siedziba (biurowiec/ zamek/ klasztor…)
klasa miejsc (porty/ wioski/ morza…)
...
Środek transportu
wierzchowiec/ okręt/ pociąg/ myśliwiec…
stadnina/ flota/ sieć kolei…
klasa pojazdów (konie/ śmigłowce/ motocykle…)
…
Broń
konkretny egzemplarz (miecz/ pancerz/ działo…)
kolekcja/ zestaw egzemplarzy na różne okazje/ zaplecze z zapasowymi częściami
dostęp do zbrojowni/ magazynu
...
Pasywa
złoto/ kamienie szlachetne
któryś z powyższych zasobów z możliwością sprzedaży (broń/ pojazdy/ ludzie/ tytuły…)
...
Aktywa
ziemia/ łowisko/ wydobycie/ nieruchomości…
któryś z powyższych zasobów z możliwością regularnego sprzedawania (umiejętności/ pozycja…)
zawód/ wiedza/ działalność/ spadek/ magiczna szkatułka…
…
Zasoby jednorazowego użytku
szczególna amunicja
szklane działo
zobowiązanie, po które można się zgłosić tylko raz
majątek w postaci jednego przedmiotu/ jednej informacji…
ucieczka metodą spalonej ziemi
zwoje magiczne
paliwo
Mana
spalenie któregoś z powyższych zasobów przez wykorzystanie go ponad miarę (uprawnień/ kontaktów/ ludzi…)
...
Zasoby, których użycie jest niebezpieczne/kosztowne
czarna magia
przeklęty pierścień
niestabilna broń
pakt z demonem
eksperymentalne paliwo
...
Zasoby o wielu cechach
zwierze może być traktowane jako broń i jako przyjaciel
środowisko może zapewniać informacje i potrzebne przedmioty
wiara może zapewniać pozycję i stabilność psychiczną
okręt może być jednocześnie pojazdem, bronią i siedzibą
...
PRZESZKODY
Szkodliwe zachowania
nałogi
rytuały, które zajmują czas
rytuały, które budują przewidywalność (podpis złodzieja, przywitanie przeciwnika przed pojedynkiem)
irytujące zwyczaje
...
Braki w stosunku do normy
brak jakiejś części ciała (oka/ nogi/ …)
brak albo słabe normalne umiejętności społeczne (socjopatia/ psychopatia/ autyzm/ głupota/ złe wychowanie …)
słaba wola/ inteligencja/ kondycja fizyczna/ majątkowa/ …
geas (zakaz wykonywania konkretnej czynności, np. noszenia jedwabiu/ używania broni palnej/ …)
brak domu/ majątku/ środków transportu/ sojuszników/ broni/ …)
...
Niezrównoważona osobowość
tendencja do tej samej reakcji pomimo różnorodnych problemów (agresja/ uległość/ beztroska/ panika/ …)
strachy i fobie
sprzeczne pragnienia (chcę bogactwa, ale nie chcę się ruszać z domu/ chcę czegoś, czego zabrania mi religia/ …)
skłonność do skrajnych emocji
...
Przeszłość
nemesis
śmiertelny wróg
zbrodnia, której konsekwencje trwają (np. list gończy/ bandyta nawrócony na nową drogę/ …)
błędna decyzja (np. finansowa/ bojowa/ …)
antypatie konkretnej osoby/ społeczności
...
Programowy konflikt
rasy
organizacji
państwa
rodziny
religii
obszaru (góry vs. morze/ las vs. miasto)
...
MEZOAMERYKA
Miejsca
skłócone regiony Hiszpanii i Portugalii
wielkie miasta Azteków (Tenochtitlan/ Texcoco/ Tlacopan)
indiańskie miasteczka i osady (puebla/ osady nadmorskie/ wioski myśliwych/ …)
pustynie/ półpustynie/ wilgotny las/ bagna/ rzeki/ jeziora/ ocean/ wyspy/ jaskinie/ …
...
Stronnictwa
Kastylijczycy
inne europejskie (i okoliczne) nacje w kontakcie z Kastylijczykami (Maurowie/ Holendrzy/ Irlandczcy/ …)
Aztekowie
inni Indianie (Tanapekowie/ Acolhuanie/ Tlaxcalanie/ …)
konkwistadorzy
misjonarze
ludzie interesów
walczący przeciw konkwiście (w tym już pokonani)
...
Przedmioty
europejska broń (kirysy/ moriony/ arkebuzy/ rapiery/ …)
indiańska broń (macuahuitl/ włócznia/ tarcza/ nóż/ …)
żelazo/ brąz/ złoto/ drewno/ granit/ obsydian/ wapień/ srebro/ …
europejskie okręty/ łodzie wiosłowe/ czółna
kukurydza/ ziemniaki/ owoce/ kawa/ kakao/ tytoń/ alkohol
...
Zwierzęta
udomowione: konie/ psy/ ...
rzeźne: owce/ świnie/ lamy/ alpaki/ świnki morskie/ kaczki/ ryby/ skorupiaki/ gęsi/ króliki/ ...
dzikie: kojoty/ sowy/ orły/ czaple/ węże/ niedźwiedzie/ jelenie/ pumy/ pancerniki/ małpy/ tapiry/ jaguary/ ...
...
Kultura duchowa
Quetzalcoatl – wąż o piórach ptaka, który stworzył ludzi. Utożsamia ziemię, dzienne niebo i wiatr.
Huitzilopochtli – koliber, bóg wojny i słońca w zenicie, narodowy bóg Azteków.
Tezcatlipoca – bóg-stwórca występujący pod dwiema postaciami.
ofiary z ludzi
niewolnictwo
wierność królowi/ papieżowi
...
#tropyrpg - tag dla GMów z zalążkami pomysłów na scenariusze
#rpg #gryfabularne #grybezpradu