Wpis z mikrobloga

1914 A.L.F.A 40/60 HP Aerodinamica Castagna
Projektant: Giuseppe Merosi (podwozie), Carozzeria Castagna (nadwozie)

Czyli jedna z pierwszych, udanych prób stworzenia aerodynamicznego automobilu.

W 1914 roku doświadczona firma Carozzeria Castagna, zajmująca się budową nadwozi, otrzymała nietypowe zlecenie od hrabiego Marco Ricotti. Samochód miał stawiać jak najniższy opór powietrza, a wyglądem przypominać łzę lub torpedę.

Nadwozie tego wyjątkowego samochodu zostało skonstruowane na podwoziu legendarnego, wyścigowego modelu A.L.F.A 40/60 HP. Zostało ono wykonane z ręcznie tłoczonego aluminium, a inżynierowie wzorowali się na aktualnych osiągnięciach lotnictwa - sterowcach.
Zachowano oryginalny silnik o pojemności 6,1 litra i mocy 70 KM (można było dostać się do niego przez boczne drzwiczki), który w połączeniu z opływowym nadwoziem rozpędził automobil podczas oficjalnych testów do 139 km/h – 14 km/h szybciej, niż wyścigowy oryginał. Dla porównania, prędkość maksymalna Forda Model T z lat 1908-1927 wynosiła 68 km/h. Aerodinamica ważyła około 1500 kg, czyli ćwierć tony więcej od oryginału. Położenie ogromnego silnika sprawiało, że kierowca siedział niemal w połowie długości samochodu, z dala od przedniej szyby.

W 1915 roku Aerodinamica na polecenie ekscentrycznego Ricottiego została przerobiona na kabriolet. Później słuch o niej zaginął, a dziś jej wierną replikę można obejrzeć w Muzeum Alfy Romeo w Mediolanie.

#wloskaszkolamotoryzacji #motoryzacja #samochody #alfaromeo i podobno trochę #steampunk
Pobierz Vanni - 1914 A.L.F.A 40/60 HP Aerodinamica Castagna
Projektant: Giuseppe Merosi (pod...
źródło: comment_cvGRIWrMO8rcmzAhTPaK1BI9SnDiGbka.jpg
  • 3