Wpis z mikrobloga

Postanowiłem zrobić małe porównanie Falvona Heavy z Delta IV Heavy
Są to suche dane ale może komuś się spodobać

Zdolność wynoszenia
LEO (niska orbita okołoziemska)
FH - 63,8t
Delta IV H - 28,3t

GTO (orbita geostacjonarna)
FH - 26,7t
Delta IV H - 13,8t

Masa Całkowita
FH - 1 420 788 kg
Delta IV H - 733 400 kg

Ciąg silników przy starcie
FH - 22 819 kN
Delta IV H - 8670 kN

Wymiary
FH - 70,0 m wys./ 12,2 m szer.
Delta IV H - 70,7 m wys./ 15 m szer.

#kosmos #ciekawostki #spacex
  • 39
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

GTO - Geostationary Transfer Orbit – Geostacjonarna orbita transferowa – eliptyczna orbita, której perygeum znajduje się na niskiej orbicie okołoziemskiej, a apogeum na (lub powyżej) orbicie geostacjonarnej.
FH - Falcon Heavy – Projektowana rakieta, składająca się z trzech członów Falcona 9.
LEO - Low Earth Orbit – Niska orbita okołoziemska – orbita o wysokości poniżej
@ahura_mazda: mnie chodzi tylko o to że to porównanie było by rzetelniejsze jak by delta była na tym samym paliwie co FH. A nie ma o tym słowa że latają na różnych. Wiem że się czepiam ale taki jestem( ͡° ͜ʖ ͡°)
... w sensie delta iv heavy chyba jest największa teraz w użyciu, saturn v był największy w historii, to są chyba najbardziej charakterystyczne elementy do porównywania.
@wyemancypowany_kojot: Widzę że lubisz czytać wybiórczo. Przy prównaniach tesli do innych aut jest informacja że tesla jest elektryczna a one jeżdżą na innych paliwach.Przy twoim porównaniu FH do delty nie ma informacji że latają na innych paliwach, co umniejsza rzetelności takiego porównania.
@LooZ: Nie wierzę w 80mln za start Heavy, może za kilka lat, teraz przy 60-70mln za start Falcon 9 (do około 90mln przy startach gdzie więcej norm trzeba spełnić) zupełnie nierealne jest to 80mln (na razie).
@wyemancypowany_kojot: Widzę że lubisz czytać wybiórczo. Przy prównaniach tesli do innych aut jest informacja że tesla jest elektryczna a one jeżdżą na innych paliwach.


Tylko po to, by oceniający wyniki wiedzieli z czego może wynikać różnica w wynikach i mieli świadomość co z tego wynika - np. że jest może szybszy, ale ma krótszy zasięg itp. Tymczasem przy rakietach liczy się udźwig i cena.

Przy twoim porównaniu FH do delty nie
@Vilu: w próżni lepiej. Ale największa robota jest do wykonania na samym dnie studni grawitacyjnej, a tu już jest kiepsko... co widać po różnicach w payload ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Vilu: jakie to ma do cholery znaczenie bo szukam szukam i nie umiem kompletnie znaleźć. Delta lata na wodór, gdyby latała na nafte + lox to zmiesciłaby więcej paliwa w tej samej rakiecie. Więc pewnie uleciałaby dalej. Ale wciąż ma tylko jeden silnik na booster. Musiałaby zmodyfikować cały napęd, dać więcej silników. Kogo to interesuje, to sa dwie różne konstrukcje, jedna firma poszła w tę stronę a druga w inną. Wygrała
@LooZ: O widzisz, już 10mln chciałeś ukręcić... ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Co do wiary i niewiary...
Na razie Heavy nie poleciał, także wstrzymałbym się z taką ceną, bo Delta latała już wiele razy.
Dlatego to porównanie z ceną mi nie pasuje, bo pewnie jak Heavy będzie za dajmy ~90mln i będzie sprawdzony, to Delta też może potanieć. W przypadku bycia monopolem wiadome jest, że windują sobie cenę.
@mac_jg:

Heavy który jest w planach i projektowaniu od dekady, plus 5 lat opóźniony.


Co. Plany FH przedstawiono 7 lat temu, w kwietniu 2011.

"Koszt wystrzelenia 254 mln USD (2004)"

Zaś według ENG - ~400mln$ na 2017.


Specjalnie przed postem szukałem - na NSF jest podana łączna kwota startów D4H - daje to średnią właśnie 600mln na start.
@LooZ: Mógłbym prosić o link?
Ja nie mówię, że to jest niemożliwe (90mln), ale aktualnie przed lotem, gdy sam Musk mówił, że nie zdawali sobie sprawy jak bardzo to będzie skomplikowane, podchodzę do tego z rezerwą. Sam Elon mówił, że będzie się cieszył jak nie jebnie na PADzie startowym (czyli zadowolenie będzie nawet jak jebnie przed rozdzieleniem, byle PADu nie rozwalił( ͡º ͜ʖ͡º))
Nawet jakby to