Wpis z mikrobloga

@Thorkill: Porównanie dwóch różnych maszyn o różnych właściwościach i odmiennych zadaniach. Masz ty rozum i godność człowieka? Plus fajnie, że wrzucasz info w języku który prawie nikt tutaj nie zna. Właściwie to znasz francuski, czy lecisz na pałe z translatora?
  • Odpowiedz
EC725 Caracal


@Thorkill: czy ty właśnie porównałeś koszty lotu samolotu myśliwskiego (z 1 lub 2 pilotami na pokładzie) do kosztów lotu helikoptera (prawie 30 osobowa załoga na pokładzie)? xD
  • Odpowiedz
Porównanie dwóch różnych maszyn o różnych właściwościach i odmiennych zadaniach.


@jaqqu7: Brawo za spostrzegawczość. Faktycznie porównałem samolot odrzutowy ze śmigłowcem. Z druzgocącym dla Caracala skutkiem. Te koszty dyskwalifikują ten sprzęt jako nadający się do użytku.
  • Odpowiedz
@Thorkill: Kochaneczku, ale jaki to ma sens? Porównanie miałoby to jakiekolwiek wartości gdybyś użył maszyny o podobnych właściwościach.

Co F-16 polecisz nad morze w celach ratunkowych? Albo weźmiesz kilkunastu żołnierzy ze sprzętem?
  • Odpowiedz
@Thorkill: Obie te maszyny są sporo mniejsze od Caracala pod względem pojemności.

UH-60M Black Hawk: 11 żołnierzy.
HH-60G Pava Hawk: 12 żołnierzy + 6 załogi.
EC725 Caracal: 28
  • Odpowiedz
@jaqqu7: Żle na to patrzysz. Dane z wikipedii Caracala (28 osób pojemności) dotyczą wersji transportowej. Przy czym z tego co czytałem i słyszałem to w sumie są bzdurą, bo żołnierzy z pełnym wyposażeniem bojowym (plecaki itp) do Caracala to może wejdzie 20.
Natomiast wersje specjalistyczne Caracala (morska, CSAR/ZOF) to jeszcze inna bajka. W każdym bądż razie wymiarowo to raptem Caracal jest 1,7 metra dłuższy od HH-60G Pava Hawk, a jednocześnie
  • Odpowiedz
@Thorkill: Also z linku do tego francuskiego źródła wynika, że koszta eksploatacji nie wynikają ze specyfikacji samej maszyny, a z problemów budżetowych i wynikających z nich braków w odpowiedniej ilości techników do konserwacji maszyn. O ile tłumaczenie z google translate jest jakkolwiek dokładne.

Z drugiego linku - przy offsecie koszta eksploatacji dla Caracali wg. rządowych danych: 39 237 zł za godzinę lotu.
  • Odpowiedz
Z drugiego linku - przy offsecie koszta eksploatacji dla Caracali wg. rządowych danych: 39 237 zł za godzinę lotu.


@jaqqu7: No te dane akurat okazały się bzdurą i propagandą w świetle tego twitta MON-u Francji.
  • Odpowiedz
No te dane akurat okazały się bzdurą i propagandą w świetle tego twitta MON-u Francji.


@Thorkill: no, nie bo to ty porównujesz koszta eksploatacji z 2 różnych krajów - te koszta będą inne dla pl a inne dla fr
@Thorkill:
  • Odpowiedz
nie bo to ty porównujesz koszta eksploatacji z 2 różnych krajów - te koszta będą inne dla pl a inne dla fr


@stjimmy: No tu już są twoje publicystyczne dywagacje.
  • Odpowiedz
@Thorkill: W tym samym tweecie podaje też, że koszta są związane przede wszystkim z organizacją oraz brakiem współpracy między przemysłem a wojskiem.
  • Odpowiedz
organizacją oraz brakiem współpracy między przemysłem a wojskiem.


@jaqqu7: A jakie masz gwarancje że te same problemy nie wystąpiłyby w przypadku polskich Caracali? Skoro wewnątrz sobie tak słono liczą, to logika nakazuje przypuszczać ze kontrakty zagraniczne są traktowane przez Airbusa jeszcze bardziej dochodowo "z górką".
  • Odpowiedz