Wpis z mikrobloga

Lockheed F-117 Nighthawk

Pierwszy testowy egzemplarz F-117 oblatano 18 czerwca 1981 roku, a pierwszy egzemplarz produkcyjny – 15 stycznia 1982 roku; w tym samym roku pierwszy egzemplarz F-117A dostarczono USAF-owi.
Samolot był oficjalnie tajny do 1988 roku, kiedy USAF przyznał się do posiadania „myśliwca stealth” i upublicznił kilka niewyraźnych zdjęć. Samolot oficjalnie zaprezentowano publicznie w kwietniu 1990 roku.

Zgodnie z planem zostały one wycofane z uzbrojenia 22 kwietnia 2008 roku. Pomimo wycofania z aktywnej służby maszyny znajdują się w rezerwie sprzętowej i nadal wykonywane są na nich loty techniczne. W razie potrzeby samoloty mogły trafić z powrotem do jednostek liniowych w ciągu od 30 do 120 dni. W maju 2016 roku zapadła decyzja o przekazaniu części egzemplarzy do jednostek muzealnych; reszta samolotów ma zostać zezłomowana.

Zestrzelenie F-117

27 marca 1999 roku okazało się, że istnieje technika pozwalająca na wykrycie i zniszczenie tak rewolucyjnego samolotu. Jednego F-117 strącono w okolicy wsi Budanovci podczas operacji „Allied Force” nad Kosowem. Zestrzelenia dokonano za pomocą systemu rakietowego S-125 Newa. Samolot został wykryty z odległości 15 kilometrów (czyli takiej, na jaką została przewidziana „niewidzialność” przez jego konstruktorów) w związku ze zwiększeniem współczynnika odbicia, spowodowanego otwarciem komory bombowej. Do namierzenia samolotu przyczynił się również sposób ustalania trasy lotów F-117, polegający na wykorzystywaniu kilkakrotnie tej samej trasy nalotu, jako jedynej możliwej w górzystym terenie. Pilot przeżył i został uratowany przez siły NATO

#aircraftboners #ciekawostki #samoloty #technologia #nadtag
Pobierz
źródło: comment_jUkjCsihfNsiIF9ntXdsK7FtnexABZEF.jpg
  • 25
@push3k-pro: Poza tym nie przeceniaj stalowej wanny z silnikami jaką jest MiG 25, F-15 to zupełnie inny samolot, Myśliwiec przewagi powietrznej w przeciwieństwie do ciężkiego myśliwca przechwytującego jakim jest MiG 25.