Wpis z mikrobloga

Lockheed F-117 Nighthawk

Pierwszy testowy egzemplarz F-117 oblatano 18 czerwca 1981 roku, a pierwszy egzemplarz produkcyjny – 15 stycznia 1982 roku; w tym samym roku pierwszy egzemplarz F-117A dostarczono USAF-owi.
Samolot był oficjalnie tajny do 1988 roku, kiedy USAF przyznał się do posiadania „myśliwca stealth” i upublicznił kilka niewyraźnych zdjęć. Samolot oficjalnie zaprezentowano publicznie w kwietniu 1990 roku.

Zgodnie z planem zostały one wycofane z uzbrojenia 22 kwietnia 2008 roku. Pomimo wycofania z aktywnej służby maszyny znajdują się w rezerwie sprzętowej i nadal wykonywane są na nich loty techniczne. W razie potrzeby samoloty mogły trafić z powrotem do jednostek liniowych w ciągu od 30 do 120 dni. W maju 2016 roku zapadła decyzja o przekazaniu części egzemplarzy do jednostek muzealnych; reszta samolotów ma zostać zezłomowana.

Zestrzelenie F-117

27 marca 1999 roku okazało się, że istnieje technika pozwalająca na wykrycie i zniszczenie tak rewolucyjnego samolotu. Jednego F-117 strącono w okolicy wsi Budanovci podczas operacji „Allied Force” nad Kosowem. Zestrzelenia dokonano za pomocą systemu rakietowego S-125 Newa. Samolot został wykryty z odległości 15 kilometrów (czyli takiej, na jaką została przewidziana „niewidzialność” przez jego konstruktorów) w związku ze zwiększeniem współczynnika odbicia, spowodowanego otwarciem komory bombowej. Do namierzenia samolotu przyczynił się również sposób ustalania trasy lotów F-117, polegający na wykorzystywaniu kilkakrotnie tej samej trasy nalotu, jako jedynej możliwej w górzystym terenie. Pilot przeżył i został uratowany przez siły NATO

#aircraftboners #ciekawostki #samoloty #technologia #nadtag
R.....j - Lockheed F-117 Nighthawk

Pierwszy testowy egzemplarz F-117 oblatano 18 c...

źródło: comment_jUkjCsihfNsiIF9ntXdsK7FtnexABZEF.jpg

Pobierz
  • 25
@biadolique: @push3k-pro: @a231:

Samolot został wykryty z odległości 15 kilometrów (czyli takiej, na jaką została przewidziana „niewidzialność” przez jego konstruktorów) w związku ze zwiększeniem współczynnika odbicia, spowodowanego otwarciem komory bombowej.


Wszytko wyliczone, gdyby nie wiedzieli skąd się zbliża lub nie otworzył komory bombowej to prawdopodobnie nigdy nie doszłoby do zestrzelenia. Niesamowite wyliczenia inżynieryjne ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@biadolique: Nom. To był jeden z pierwszych, który musiał być stale kontrolowany przez komputery, a przy okazji jeden najtrudniejszy w tej kategorii. F 22, 23 czy 35 to pikuś przy tym. Są jeszcze takie wynalazki jak Bird of Prey, ale to właściwie osobna kategoria.
@push3k-pro: @biadolique: Był nawet materiał na temat tego samolotu i wywiad z jednym z gości, który pracował przy tworzeniu tej maszyny i mówił tam, że jeden z najważniejszych w obecnym czasie ludzi negował rozpoczęcie budowy F-117 z powodu jego wysokiej niestabilności, po prostu nie mógł uwierzyć, że ten samolot będzie w stanie wzbić się w powietrze i kontynuować lot, nie mówiąc już o sterowaniu i manewrowości.
@biadolique: Nie jest to żaden nowy wniosek, choć F-22 ma już trochę lat. W praktyce tylko USA to ma (a właściwie - jest na tym poziomie), a pozostali nie wiadomo kiedy za tym nadążą. Właściwie to oni odskoczyli reszcie na kilka dekad, a tu się przyczyniły do tego też starsze samoloty, choć tę grę w sumie nakręciło stworzenie MiGa 25, a sporo tego potem było. F15, F14, F16, F/A18, F22, F35.
@biadolique: Ja wiem po co powstał, ale ja pisałem o tym, co jego powstanie nakręciło. F 15 już powstawał jak dowiedziano się o MiGu 25 gdzieś tam w latach 60, ale amerykanie postanowili mocno go dopieścić i tak powstał myśliwiec, który nie został nigdy zestrzelony, a kolejne były równie dopieszczone. Dopiero potem dowiedzieli się, że MiG 25 nie jest wcale taki dobry, niemniej karuzela już się kręciła.

...przynajmniej tak mówi legenda.
p.....o - @biadolique: Ja wiem po co powstał, ale ja pisałem o tym, co jego powstanie...

źródło: comment_TrjQhp7NWdNS27Ia9RrmrEQyKLiHjAm0.jpg

Pobierz