Wpis z mikrobloga

Tesla wprowadza ulepszenia w swoich napędach! Teraz 1,5 mln km trwałości

Ulepszenia są zarówno po stronie sprzętowej jak i programowej.
Strona sprzętowa dotyczy głównie napędu tylnej osi. Z wcześniejszych doniesień wynikałoby, że do produkcji weszły nowe modele falowników, które mają o 25% mniej elementów, przez co są mniejsze i tańsze w produkcji. To zasługa zaprojektowania całości zupełnie od nowa.

Wiadomo było, że trwają też prace nad nowymi silnikami do Modelu 3, możliwe że część doświadczeń z tych prac przeszła na usprawnienia do napędów w Modelach S i X, o których tutaj mowa.

Co ciekawe w napędach elektrycznych elementami ulegającymi zużyciu z czasem są:
- łożyska
- izolacja żłobkowa
i to by było na tyle. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Możliwe, że przy okazji te elementy uległy ulepszeniu.

Jeśli postarali się przy projektowaniu płytek drukowanych to powinny działać przez długie dekady bez problemów.

O stronie programowej ciężko mówić. Jedyne co jest zauważalne, to kolejne zmniejszenie czasów rozpędzania samochodów do 100 km/h, ale w bardzo niewielkim stopniu.

Sama firma jednak nie ujawnia na czym konkretnie miały polegać usprawnienia od strony technicznej.

Źródła:
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-electric-motor-update/
https://electrek.co/2016/06/29/tesla-model-3-exclusive-leak-specs-300kw-inverter-architecture-power-capacity-model-s/

#tesla #elektrotechnika #maszynyelektryczne #elektronika
moonlisa - Tesla wprowadza ulepszenia w swoich napędach! Teraz 1,5 mln km trwałości
...

źródło: comment_uTdj55X3j0Z3d8U7mAOMlo5qetfyTpNj.jpg

Pobierz
  • 21
Problem z łożyskami wynika z powstawania wyładowań elektrycznych - i to z tego powody Tesla wymienia całe jednostki napędowe - potem wymienia w nich łożyska w wracają do obiegu. To szczególnie był problem we wczesnych modelach z 2012-2014 roku.
Może teraz napędy przeżyją resztę samochodu :)

Obrazek z tego jak wygląda takie poharatane "piorunami" łożysko.
http://www.est-aegis.com/data1/images/webslide_1.jpg
http://www.est-aegis.com/bearing-protection-bearing-currents.php

Jedyne co jest zauważalne, to kolejne zmniejszenie czasów rozpędzania samochodów do 100 km/h, ale w
anon-anon - Problem z łożyskami wynika z powstawania wyładowań elektrycznych - i to z...

źródło: comment_uTBW68nBP9Qh7h6WOoBQhgMBFls6oaNZ.jpg

Pobierz
@moonlisa: Co do silników elektrycznych, to co napisałeś jest tylko połowicznie prawdą. Jeśli napędem jest maszyna asynchroniczna klatkowa to faktycznie tylko łożyska i izolacją mogą się #!$%@?ć, ale dla innych maszyn już tak kolorowo nie jest. Dlatego klatkówki stanowią tak znaczny odsetek wszystkich silników wykorzystywanych w aplikacjach.
@RicoElectrico nie jest zwolniona. Zwolnione są jedynie elementy odpowiedzialne za bezpośrednie bezpieczeństwo. Nawet elementy odpowiedzialne że pośrednie bezpieczeństwo nie są zwolnione... A wystarczyło by zezwolić na 3-5 procent ołowiu i 99,9999 procent problemów za które bezołow jest odpowiedzialny by znikło.
@Niszczyciel666 tylko teraz zrób trwały falownik na taką moc z częstotliwością 100kHz :) da się, ale koszta zdecydowanie rosną, poza tym wchodzisz już chyba w częstotliwość I moc dla tranzystorów SiC. A te jeszcze zdaje się jakoś bardzo w przemyśle nie zostały sprawdzone tak jak krzemowki.
@archerr0: Akurat węglik krzemu staje się co raz popularniejsze, bo i technologia ich produkcji jest co raz tańsza. Z resztą może źle to ująłem, tak na prawdę to nie falownik jako taki jest tu problemem, tylko booster (zastosowałem skrót myślowy, że falownik to cały zespół energoelektroniczny, wiem ze niepoprawny xD), a podbić częstotliwość w takim układzie jest względnie łatwo i to przy użyciu zwykłych tranzystorów krzemowych (przekształtniki typu boost wielogałęziowe z
@Niszczyciel666 a w napędzie tesli jest w ogóle przetwornica dc-dc? Oni przypadkiem nie jadą bezpośrednio z akumulatora w DC-linku falownika? Zdaje się, że badania pokazały, że w pojazdach trakcyjnych to generuje niewspółmiernie straty do zysków i rezygnują z tego. A na pewno w autobusach elektrycznych.
Z resztą w tym układzie nie może to być zwykły boost w topologii interleaved, bo masz dwukierunkowy przepływ energii (zwrot do aku przy hamowaniu).
@archerr0: Zamiast diody wystarczy wrzucić łącznik dwukierunkowy i może pracować w obie strony. Co do architektury jako takiej, to nie wiem, bo nie widziałem nigdzie żadnych schematów ich napędów (pewnie nikt z poza firmy nie widział). Mówię tylko że można problem tętnienia i pojemności DC obejść wielogałęziówką. Z resztą po co elektrolity skoro falowniki są bezpośrednio do akumulatora podłączone. Oczywiscie akumulator też się zużywa z czasem, jak wszystko, ale wolniej niż
@Niszczyciel666: @archerr0:
Po pierwsze primo - miło wiedzieć, że siedzą tu tacy obeznani. Miło się czyta. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Po drugie primo - jest bez boosta, mają 400V z pakietu akumulatorów i ciągną bezpośrednio. Te tranzystory w modułach to IGBT i tu raczej będzie bez zmian w nowszych urządzeniach.