Wpis z mikrobloga

Mirki z #motoryzacja #opel #corsa.
Jestem posiadaczem opla corsy c 1.2 80km, mam następujący problem.

Podczas ruszania/zmiany biegów ciężko jest zmienić biegi i tak zwalniać sprzęgło, by nie było to odczuwalne w samochodzie/nie towarzyszyło temu lekkie "uderzenie".
Na zimnym silniku towarzyszy temu także takie "terkotanie" podczas którego trzęsie całą kabiną, przez krótki okres czasu po zmianie biegu (w trakcie trwania uderzenia), trwa to może 1 sekundę.

Wymienione objawy nasilają się w momencie gdy jest duża wilgoć w powietrzu.

"Uderzenia"/inne objawy są szczególnie odczuwalne przy zmianach biegów 0->1, 1->2, ew. 2->3, baardzo rzadko 3->4.

Pedał chodzi b. płynnie i całkiem lekko. Co ważne, przez długi skok sprzęgło b. delikatnie łapie, by od pewnego momentu na b. krótkim odcinku w pełni załapać (i tu jest chyba problem).

Inna ciekawostka - przy redukcji biegów pracuje mięciutko, nic nie słychać i nie czuć, jest ok. Ponadto, jeśli wrzuciłbym bieg, następnie luz i jeszcze raz ten sam bieg, to wtedy też sprzegło zachowa się prawidło (miękko). .

A teraz kilka stylów jazdy i zachowanie się sprzęgła(?):

1) Szybka zmiana biegów - szybkie zdjęcie nogi ze sprzęgła ->/>/>/>/>/>/>/> mocno odczuwalne uderzenie silnika o coś i tym samym szaprnięcie nadwozia. Przy 3->4 i 4->5 jest ok (tj. miękko). W "normalnym" samochodzie szybkie zdjęcie nogi ze sprzęgła powoduje silne "bujnięcie", ale nie czuć ani nie słychać żadnego uderzenia.

2) Normalna zmiana biegów. Loteria. 0->1 i szczególnie 1->2 - na ogół (90%) uderzy i lekko szarpnie. Jak pisałem - przy redukcji biegów lub ponownym wrzuceniu tego samego problem na ogół nie występuje.

3) Wolna zmiana biegów (a właściwie "chirurgiczna"). Nie dość, że irytująca i niebezpieczna (większa koncentracja na kontroli nacisku nogi na pedał, niż na drodze i kierowaniu pojazdem), to też wcale nie gwarantuje płynnej zmiany biegów (tj. bez stuknięcia) na 1->2. Natomiast ruszyć (0->1) można, bez żadnych niepokojących dźwięków.

Mam wrażenie, że coś jest nie tak z pracą układu przeniesienia napędu.

Czy ktoś spotkał się z czymś takim? Co może być problemem?

Wymieniałem już:
Świecie,
Moduł cewki zapłonowej,
Sprzęgło,
Całe zawieszenie z przodu,
Poduszki pod silnikiem/skrzynią biegów są okej.
  • 16
  • Odpowiedz
@pawelwojciech: Tak, myślałem, że pomoże, ale jednak nie. Przy okazji wyszedł problem z uciekającym płynem hamulcowym - płyn lał się na tarczę sprzęgła, co zostało naprawione.
  • Odpowiedz
@frytec: Olej w skrzyni i olej w silniku to dwie różne rzeczy. Kiedy wymieniany płyn hamulcowy? Czy odpowietrzono również linie idącą od zbiorniczka do sprzęgła? Czy łożysko wyciskowe w skrzyni biegów zostało zmienione przy wymianie sprzęgła?
  • Odpowiedz
@trzaichlac69: Dziękuję za zainteresowanie.
Zdaję sobie z tego sprawę, jednak olej w skrzyni był zmieniany na wiosnę, a wcześniej dwa lata temu.
Płyn hamulcowy w tym roku (przy wymianie sprzęgła - wylał się, ponieważ wcześniejszy układ był nieszczelny).
Układ został odpowietrzony.
Wymieniana była tarcza sprzęgła + wysprzęglik + łożysko oporowe.
  • Odpowiedz
@frytec: No to pozostaje zamach. W jakim on stanie ? Był zmieniany ze sprzęgłem ? Jak został stary to na jakiej podstawie? Mam nadzieję, że skrzynia i sprzęgło zostały też złożone na nowe śruby. Żaden partacz nie złożył tego na starych.
  • Odpowiedz
@trzaichlac69: Hmm... Aż tak się nie znam. Nie umiem jednak znaleźć do kupienia koła zamachowego w Corsie C 1.2 80 KM, występuje ono tylko w dieslach więc może nie ma go w moim?
  • Odpowiedz
@frytec: Jak nie możesz znaleźć ? Jak nie masz? Silnik 1.2 80km to z12xep więc wrzucam schemat. Pytam się o koło zamachowe bo wspominasz o laniu się płynu hamulcowego po tarczy sprzęgła. Płyn ten jest silnie żrący i samo wylanie go na metalową część mogło przynieść szkody. Nie rozbierałem tego nie widziałem w jakim to jest stanie. Kilka postów wyżej piszesz

tarcza sprzęgła + wysprzęglik + łożysko oporowe


Więc zapytam co
trzaichlac69 - @frytec: Jak nie możesz znaleźć ? Jak nie masz? Silnik 1.2 80km to z12...

źródło: comment_kKV5M5o1wHRNnRkEaVBOmLGNGvwcBsZG.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@trzaichlac69: Hej, docisk oczywiście docisk był wymieniany.
Co do koła zamachowego ciężko mi określić, osobiście tego nie widziałem, robił to mechanik. Generalnie jeśli coś zostawia to z powodu, że jest okej.
  • Odpowiedz
@frytec: Jeśli jest tak jak mówisz pozostaje jeszcze jedna część do sprawdzenia. Mechanizm zmiany biegów na skrzyni. Tam jest wiele plastików może któryś się wytarł. Pozycja nr.1 na poniższym schemacie. Jeśli tam wszystko pozostaje w dobrej kondycji to pozostaje tylko skrzynia. Trzeba szukać nowej bądź starą regenerować. Chodź nie chcę mi się w to wierzyć. Piszesz, że poduszka skrzyni jest ok, a wibracje na budę się przenoszą. Wibrację to potężne siły,
trzaichlac69 - @frytec: Jeśli jest tak jak mówisz pozostaje jeszcze jedna część do sp...

źródło: comment_TqRpb2sOU3abzjphmQ1NsXhFVSOtLqa4.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@trzaichlac69:Jesteś niesamowity, ogromnie dziękuję za zaangażowanie.
Wiele razy mówiłem mechanikowi "sprawdź poduszki" za każdym razem mówił, że wszystko jest okej.
Czytałem, że może się zdarzyć tak, że wibracje pochodzą właśnie z wybieraka (jego końcówka w samej skrzyni jest plastikowa).
Jakie powinny być przy tym objawy?

Chyba pozostaje tylko i wyłącznie się do tego przyzwyczaić powoli tracę nadzieję na to, że problem ustąpi.
  • Odpowiedz
@frytec: Tam jest trochę plastików. Zazwyczaj trzpienie są w kształcie kuli które wchodzą w plastikowe obudowanie. Może nie są posmarowane, może smar wypłukała woda, może dostał się brud i nie pracuje to prawidłowo. Mowa oczywiście o tym mechanizmie zmiany biegów przy skrzyni jak i o tym przy lewarku zmiany biegów w kabinie. Wiesz jak wyrobiony luz gdzieś na jakimś mechanizmie to zmiana biegów przestaje być płynna. Linka nie przesuwa wybiera w
trzaichlac69 - @frytec: Tam jest trochę plastików. Zazwyczaj trzpienie są w kształcie...
  • Odpowiedz
@trzaichlac69: Mirku, dziękuję za uwagę.
pod tym adresem jest link do filmiku prezentującego zachowanie samochodu:
https://ufile.io/lw1b7
Może to Cię naprowadzi na to co może być nie tak?
Sytuacja przedstawiona w 4 i 27 sekundzie. Jechałem po drodze asfaltowej, prostej, więc "wibracje" nie są od kostki brukowej/nierówności.
  • Odpowiedz