Wpis z mikrobloga

Jakby ktoś kupował sprzęta to robiłem kiedyś na kolanie checklistę w oparciu o kilka filmików i artykułów. Korzystać #motocykle #motocykle125

SPRAWDZIC

- [ ] jak byl jezdzony
- [ ] gdzie byl jezdzony
- [ ] dlaczego sprzedaje
- [ ] dlaczego taki maly/duzy przebieg
- [ ] historia wypadkowa
- [ ] dlaczego cos jest pekniete, wgniecione, malowane
- [ ] 2/3 razy dookola obejsc
- [ ] czy nie ma dziwnych srubek, trytytek,widocznych wad
- [ ] czy silnik jest zimny jak zajedziemy? sprawdzic czy pali

OPONY
- [ ] stan, wskaznik zuzycia, cisnienie opon
- [ ] styl jazdy (tylna opona), na srodku, czy brzegi zdarte
- [ ] wachacz, błotnik - ślady upalania
- [ ] rocznik opony, XXYY tydzien/rok, zeby nowsza niz 5 lat
- [ ] ksztalt czy ma wybrzuszenia

HAMULCE
- [ ] tarcza minimalna grubosc
- [ ] gladkosc tarcz, bez rowkow, wyczuwalny rant to zuzyta
- [ ] klocki grubosc, jakie sa zalozone?
- [ ] czy tarcza jest sztywna na boki, lekki ruch to norma ale nie stukanie
- [ ] klamka przednia nie luzna, coraz ciezej im dalej, opor stawia
- [ ] stan przewodow hamulcowych, pekniecia, uszkodzenia
- [ ] stan plynu
- [ ] kolor plynu: przejzysty ok, ciemny stary

FELGI KOŁA
- [ ] powybijane, krzywe okiem i przejezdzajac reka po krawedzi, gladka
- [ ] malowanie felg, odcien taki sam jak elementy motocykla
- [ ] łozyszka kół: sztywno zawieszenie, szarpiesz koło przodtył,naboki

ZAWIESZENIE
- [ ] suche lagi, nie tłuste, bez oleju - uszczelniacze ok
- [ ] proste lagi: jedna linia, prosta
- [ ] otarcie pod widełkiem od spodu-moto leżał
- [ ] błotnik przedni-czy klejony, spawany?
- [ ] łożysko głowki ramy: lapiesz za kiere i ruszasz na boki, czy płynnie, gładko
- [ ] łożysko główki luzy: przedni hamulec i pchasz moto do przodu/tyłu i popuszczasz hamulec szarpiesz tak
- [ ] płynnosc pracy lag: zapierasz sie na hamulcu i wduszasz, czy plynnie i cicho
- [ ] ograniczniki skretu: czy wyciete, wybite, wygiete? na mocowaniu lag

CHŁODZENIE
- [ ] chlodnica nie dziurawa, nie pogieta, czy siatka regularna, nie spawana
- [ ] płyn czy jest
- [ ] czy cieknie: odpal moto az sie wlaczy wiatrak i patrz czy nie cieknie
- [ ] czy wiatrak dziala wlacza sie max 105*, wylaczyc 95-98*. czujniki ok
- [ ] stan weży
- [ ] stan obudowy, spawy?

SILNIK
- [ ] dekle bez otarc i nie spawane
- [ ] kolor dekli lewy prawy czy taki sam
- [ ] nie ma wyciekow olejowych w okolicach dekla i silnika
- [ ] czy nie wystaje silikon i amatorskie naprawy spod dekla
- [ ] kolektory-stan i czy nie powgniatane
- [ ] zapalic, pochodzi, odpalic jeszcze raz, zimny, cieply
- [ ] reka na wydech, czy nie ma plam olejowych na papierze-dyskfalifikacja
- [ ] czy nie dymi, czy nie na czarno, czy nie na siwo
- [ ] czy sie plynnie wkreca na obroty
- [ ] metaliczny dzwiek, zawory lub łancuch rozrządu

RAMA
- [ ] czy nie malowana, czy nie polerowana
- [ ] czy nie ma przerobek, wzmocnien
- [ ] jak cos robione z rama to nie kupować

SETY STOPKI KIEROWNICA KLAMKI
- [ ] stopki, dzwignie, cale sety, czy nie porysowane i spawane, to moze sie złamać znowu
- [ ] rysy na kierownicy, clip-on(koncowki)
- [ ] rysy na klamkach, czy nie spawane, moga sie zlamac
- [ ] stan koncowki wydechu, bez obcieran
- [ ] stan tylnych stopek, bez obcieran
- [ ] wydech stukamy czy nie lata, patrzymy czy sa rysy
- [ ] ogranicznik podnożka, czy jest starty?

UKLAD NAPEDOWY
- [ ] zębatka tylna nie powycinana, zęby ostro
- [ ] łancuch rowno rozciagniety, czy tyle samo luzu wszedzie
- [ ] łancuch sie nie oddziela od zebatki
- [ ] ile jescze naciągu
- [ ] boczne luzy łancucha
- [ ] stan zębów- maja byc szpiczaste

MALOWANIE
- [ ] jaki rocznik mial jaki kolor, wiadomo czy sie zgadza
- [ ] czy elementy sie zgadzaja i nie skladane z 3 motorow
- [ ] czy pod lakierem nie ma brudu, malowany tanio
- [ ] czy odcienie kolor sie zgadzaja np bak tył, błotnik
- [ ] naklejki, czemu nie ma, brakuje? czy sa w dobrym miejscu
- [ ] owiewki, kolo kierunkow, zadupek, raczki pasazera, lusterka, czasza

INNE
- [ ] przebieg,niesugerowac sie zabardzo
- [ ] kluczyki, komplet+matka
- [ ] ksiazka serwisowa
- [ ] instrukcja
- [ ] zestaw kluczy pod siedzeniem
- [ ] oswietlenie, kierunki, lampy, stop
- [ ] czy nad tylnym kołem nie ma sładów gumy po paleniu
- [ ] zapoznac sie z typowymi usterkami danego modelu
- [ ] zapoznac sie z typowymi przebiegami/rocznikami

JAZDA PROBNA
- [ ] czy nie sciaga w lewo prawo
- [ ] czy drzy kierownica przy hamowaniu, nie bije-krzywe tarcze
- [ ] hamulce, awaryjnie, 50-60 czy nie szarpie
- [ ] wszystkie 6 biegów w gore szybko i sprawnie
- [ ] hamujemy silnikiem, kolejny bieg, czy nie wyskakuje, plynne przyspieszenie
- [ ] puscic kierownice, czy drga
  • 34
otarcie pod widełkiem od spodu-moto leżał

@PRXPR: o co tu chodzi?

łożysko głowki ramy: lapiesz za kiere i ruszasz na boki, czy płynnie, gładko

@PRXPR: warto to zrobić z uniesionym przednim kołem

Ogólnie pięknie, ale żeby wszystko "zaliczyć", to tylko przy zakupie nowego motocykla z salonu ;)
a jak sprawdzisz jak byl jezdzony i gdzie?? To jakas bzdura.


@bocznica: To myślę można wywnioskować dokonując oględzin, chociażby opony, sety, czy ślady gumy na tylnym błotniku. Bardzo nierówno wyciągnięty łańcuch też może świadczyć o ostrzejszym traktowaniu moto. Jakiś pogląd na użytkowanie można mieć.

Dlaczego sprzedaje - kolejna.


@bocznica: Też nie do końca, bo razem z powyższymi, można wyniuchać sprzedającego, ludzie się plączą, kiedy coś kręcą :). Jeden powie Ci
pod widelcem? Na polce czyli? Dalej nie rozumiem


@MotoKubaPL: pod widelcem, czyli końcówki goleni amorów, najprościej mówiąc. Na półce, czyli na dolnej półce zawieszenia masz takie dwa nadlewy, które robią za ogranicznik skrętu kierownicy i lubią się łamać przy dzwonie.

jesli rozmawiasz z motocyklista to wszystko w rozmowie wychodzi i jeszcze wiecej. Jak gadasz z handlarzem to takie pytania sa bez sensu


@bocznica: A tego właśnie zapomniałem dopisać, że rozmowa
@Glenroy: handlarzy to wiadomo, że omijać z daleko ale imo i motocyklista jak ma parcie aby sprzedać to powie, że wszystko super bo nie wie z kim gada a jak się zaczniesz dopytywać to będzie "a tam kiedyś coś lekko, tak kupiłem", być może powie 2 słowa za dużo, które rzucą nowe światło. Zawsze warto pytać o wszystko...
@PRXPR: i sorry, ale ten podpunkt to #!$%@?
OPONY
- [ ] stan, wskaznik zuzycia, cisnienie opon
- [ ] styl jazdy (tylna opona), na srodku, czy brzegi zdarte
- [ ] wachacz, błotnik - ślady upalania
- [ ] rocznik opony, XXYY tydzien/rok, zeby nowsza niz 5 lat
- [ ] ksztalt czy ma wybrzuszenia

bo sprzedaje sie motocykl, a nie opony. to jest eksploatacja tak samo jak lancuch. nie