Wpis z mikrobloga

Siema Mircy,

dobrze kombinuję, że motoszybowiec to najlepszy sposób na latanie dla takiego biedaka- cebulaka jak ja, który od zawsze marzył o własnym samolocie i lataniu, ale nie jest programistą 15k w jukej?

ZALETY:

- cena przykładowego Ogara SZD-45 to jakieś 60-80 tys. plnów- taniej niż wypasiona KIA z salonu,
- trzymasz to poskładane na podwórku w przyczepie- odpadają opłaty za hangarowanie,
- spala toto zwykłą 95 i to w ilości w/w KII, więc nie musisz się przejmować benzynami lotniczymi na kiju,
- możesz tym latać na licencji szybowcowej PL(G), której koszt to 5 koła, co jest niczym w porównaniu do licencji samolotowych,
- podejrzewam, że serwis takiego prostego klocka jest nieprzyzwoicie tani (poprawcie jeśli się mylę),
- nie musisz płacić za wyciągarkę ani ciągnący samolot, tylko jak hrabia odpalasz sobie silnik i bzikasz,
- jak masz taki kaprys to możesz tym polecieć z Katowic do Gdańska z międzylądowaniem, bo w końcu masz silnik i wiatry ci nie straszne,
- masz zamknięty kokpit i przyrządy, więc czujesz się jak profesjonalny pilot 747, a nie jak paralotniarz.

WADY:

???

#samoloty #lotnictwo #szybowce
CzlowiekMagnetowid - Siema Mircy,

dobrze kombinuję, że motoszybowiec to najlepszy ...

źródło: comment_buptSNsa3J0Qgokx5zGVB4BzFln20KAb.jpg

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: Ultralighty popatrz, w Czechach licencja to groszowe sprawy, wyjdzie Cie raczej nawet taniej/tak samo jak w Polsce szybowce (bo PL(G) za 5k yo nie ma opcji, że za tyle zrobisz).
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: Eeee, 5k cbl to raczej koszt podstawowego szkolenia na szybowce bezsilnikowe. Gołe SPL na bezsilnikowce to bliżej 10k, do tego musisz dorobić TMG, które kosztuje co najmniej parę k cbl. Do tego utrzymanie Ciągłej Zdatności Do Lotu (Continuing Airworthiness), czyli wszystkie przeglądy silnika i płatowca muszą być wykonywane przez licencjonowanego mechanika lotniczego, co swoje kosztuje. Do tego dość drogie ubezpieczenie.

Można też rozejrzeć się za możliwością zrobienia licencji UAP, na
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: Tylko nie tylko sam hangar kosztuje.
Dodatkowo musisz mieć OC, mieć kogoś od CAMO (kilka K rocznie), przeglądy silnika, przeglądy samego samolotu (wszystko przez mechaników) wymiany części po określonym czasie, przeglądy co np. 50h (też przez mechanika), opłaty za korzystanie z lotnisk itp. itd..
  • Odpowiedz
@epll: @Problem: na ile byście wycenili całościowy koszt utrzymania takiej zabawki (motoszybowca/ultralighta) w skali roku, biorąc pod uwagę, że trzymam to pod domem, mieszkam pod lotniskiem i mam dalekiego znajomego mechanika lotniczego, który być może popatrzyłby na mnie przychylnym okiem przy serwisie?
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: koszt podstawowego szkolenia szybowcowego to od 3000 (np. Aeroklub Ziemi Jarosławskiej, chyba najtaniej w Polsce) do ok. 5 tysięcy. Za wyciągarką. Za samolotem drożej.

Żeby dostać licencję SPL trzeba jeszcze trochę. Łącznie to wychodzi ok. 8-10 tysięcy, żeby zostać licencjonowanym pilotem szybowca. Do tego motoszybowiec, więc będziesz potrzebował dodatkowego wpisu, znów trochę kasy.

Później utrzymanie, obsługi i ubezpieczenie. Znów dodatkowe koszty. Jak nie będzie latane dużo, to latanie na aeroklubowych
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: Camo to imo okolice 3.5-4k za motoszybowiec i pewnie coś w okolicach 5-6k za UL.
Sam mechanik lotniczy też ciężki temat. Nic na #!$%@? nawet po znajomości Ci nie zrobi bo w razie czegoś on za to poleci. Pytanie też ile kosztuje taki przegląd bardziej gruntowny, np. silnika po pewnym czasie.

Według mnie można zakładać ze wszelakimi opłatami i amortyzacją okolice 7-10k.
Ale to takie wyliczenie "z dupy" ktoś mądrzejszy
  • Odpowiedz
@CzlowiekMagnetowid: Koszt posiadania, a nie wynajmowania szybowca (zwykłego) zaczyna się zwracać jak latasz rocznie 70-100 godzin. Dla klubowego policzmy: 40 startów (przy może mniej, ale najgorsza opcja) to ok. 4000zł, 100h*80zł/godzine to 8000 chyba, że kupisz pakiet godzin to może 50% zejdziesz - powiedzmy 4-4.5k zł. Wychodzi pewnie za całość 10k rocznie.

Jak masz swój: http://lisie.pl/oplaty/camo-obsluga-techniczna/
Jantar Std2. 1200zł za zarządzanie szybowcem w CAMO, przedłużenie 600zł, wprowadzenie do CAMO 1080zł, sporządzenie
v.....z - @CzlowiekMagnetowid: Koszt posiadania, a nie wynajmowania szybowca (zwykłeg...

źródło: comment_pRoPI3Y6kh2SXKlg6dfDmPuNozkqK2QQ.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz