Wpis z mikrobloga

Nie siedziałem w serwisie z 2 lata, a znajomy mnie poprosił bym zajrzał do jego subwoofera. Przestał grać po którejś upojnej nocce. Myślę sobie...#!$%@? się i podkręcili tyle, ile się dało. Zasnęli i nad ranem subwoofer trup.
Wymieniłem bezpiecznik na początek, ale niestety okazało się, że dalej wypala. Nie uniknę rozbiórki. Nie mam doświadczenia praktycznego z audio, a jedynie tyle, ile poczytałem sobie na elektrodzie i Elektronice Praktycznej.
W środku wzmacniacz klasy D - zapowiada się ciekawie. Pierwsze podejrzenie padło na końcówkę mocy. Najbardziej #!$%@? był demontaż, gdyż wszystkie wtyczki zostały zaklejone zielone elastycznym klejem, niektóre silikonem, a inne czymś twardszym. Godzinka walki i płyta zdemontowana.
Wylutowałem końcówkę mocy, sprawdzam i sprawna...to lecimy cały tor zasilania od początku. Na mostku gretza zwarcie, więc trzeba wylutować i sprawdzić. Mostek sprawny :D
Badam miernikiem tranzystory zasilające - zwarcie między wszystkimi nóżkami. Tranzystory w obudowie TO-247AC, więc trochę zabawy miałem z wymontowaniem. Jako ciekawostkę podam, że końcówka mocy jest w stanie dostarczyć ok 50% więcej mocy niż tranzystory zasilające (według noty). Znalazłem inne tranzystory jako zamienniki(50% słabsze) i wlutowałem w celu przetestowania. Lepiej się upewnić, że głośnik zagra. Zacząłem składać cały wzmacniacz i sobie przypomniałem, że tak dobrze nie sprawdziłem całości. Okazuje się, że dren jednej z końcówek zwiera do masy i nie jest to wina tranzystora. Teraz czekam aż schłodzi się grot, bo muszę wymienić na większy...grubsze elementy idą do wylutowania.
A jak tam wasze niedzielne poranki ? :P
#elektronika #dziendobry
repro5 - Nie siedziałem w serwisie z 2 lata, a znajomy mnie poprosił bym zajrzał do j...

źródło: comment_koufyMQuvnyAI36DW38rfkBgeEZs2dKl.jpg

Pobierz
  • 27
  • Odpowiedz