Wpis z mikrobloga

#ciekawostkikolejowe

Witajcie Mireczki w taką piękną sobotę! Dzisiaj zajmiemy się problemem, który nurtuje wielu pasażerów - ile lat ma kultowy polski pociąg EN57 (zwany pieszczotliwie kiblem)? ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Tak do końca to sami nie wiemy. Pierwszy egzemplarz wyprodukowano 55 lat temu w czasach kiedy na czele kraju stał towarzysz Gomułka. Do tej postaci zresztą jeszcze wrócimy bo jest ona w pewien sposób związana z tymi pociągami. EN57 są wszędzie, w całej Polsce, można je spotkać praktycznie na każdej zelektryfikowanej linii kolejowej i wydaje nam się, że będzie można je widywać jeszcze przez jakieś 20 lat.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/EN57_Units_Poznan.jpg

Historia kibelków jest jednak jeszcze starsza. Zaczęło się to gdy w pierwszy elektryczny pociąg, zmontowany w Polsce, częściowo z angielskich części, wyjechał na trasę z Warszawy do Otwocka i z Warszawy do Pruszkowa. Popatrzcie sami jaki jest podobny do pociągu, którym na pewno jechaliście!

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:EW51_of_PKP#/media/File:EW51-91030.jpg

Do narodzin kultowego kibelka zostało wtedy jeszcze kilka lat. W międzyczasie, już po wojnie, zbudowano kilka serii pociągów jeszcze bardziej podobnych do kibelków. Zobaczcie jakie były podobne. Już ten sam okrągławy dach, charakterystyczne ryfle. Jedyne co je odróżniało to drzwi, pozwalające wsiadać do pociągu tylko z wysokich peronów

http://4.bp.blogspot.com/--HZlFDUoQwM/VCmkomOwwtI/AAAAAAAAFGA/0UAaHB6HzGM/s1600/der-triebzug-ew-55-27ra-kommt-696183.jpg

Pierwszy kibelek został zbudowany w 1961 roku we wrocławskiej fabryce PaFaWag, która istnieje do dziś jako część koncernu Bombardier. EN57 to najdłużej produkowana seria pociągów na świecie! Produkcja tego modelu skończyła się w 1993 roku ale nieco zmienione kibelki były budowane jeszcze cztery lata dłużej! Produkcja szła w tysiące – najwyższy numer seryjny to 1953. W międzyczasie zmienił się trochę dizajn tych pociągów.

Z obłego, z trzema charakterystycznymi oknami z przodu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:EN57_in_Rybnik.jpg

Na bardziej kanciasty, taki bardziej z lat 80.:
https://commons.wikimedia.org/wiki/EN57#/media/File:En57-1933.jpg

W środku najnowsze i najstarsze pociągi wcale nie różniły się. Ten sam napęd pozwalający rozpędzać się do prędkości 110 km/h przy której można było odnieść wrażenie, że pociąg przekroczy pierwszą prędkość kosmiczną i zaraz znajdzie się na orbicie ziemi. Posłuchajcie i zobaczcie sami: https://www.youtube.com/watch?v=zWCA_ZIWKKg

W latach 70. kilkanaście dłuższych o jeden wagon kibelków sprzedano kolejom jugosławiańskim, które ostatecznie znalazły się w Słowenii i Chorwacji. Nazwali je tam „Gomolka” Najzabawniejsze jest to, że pociągi te wróciły po latach do Polski zasilając flotę Kolei Mazowieckich, SKM Warszawa, która z kolei sprzedała je Kolejom Śląskim.

https://i.ytimg.com/vi/hDO0wHADxWk/maxresdefault.jpg

Historia prób unowocześnienia tego sprzętu, który dość szybko zaczął się starzeć, jest długa. Lata 90. przyniosły zmianę wnętrza - wersję luksusową, dalekobieżną z 1 klasą i rozkładanymi siedzeniami. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to nic się nie zmieniło ale przynajmniej siedziało się lepiej.

http://kolej.darlex.pl/pociagi/polska/en57/en57_08.jpg

A to już była prawdziwa kibelkowa rewolucja. Ponad 10 lat temu w Warszawie powołano do życia Szybką Kolej Miejską, która musiała mieć skądś pociągi. Fabryka Newag w Nowym Sączu używając podwozia kibelka zbudowała pociąg wyglądający na o wiele nowocześniejszy. Napęd pozostał ten sam, więc pociągi ruszając robią to w takim samym żółwim tempie jak dotychczas.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Otwock_%281%29.jpg

EN57 po tak wielkim faceliftingu powstało łącznie 9 sztuk, w tym jeden jako pociąg papieski przeznaczony do wożenia turystów z Krakowa do Wadowic. Obecnie ten pociąg nie jest wykorzystywany, stoi na bocznicy

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Wadowice_-_perony.jpg

Kibelki po polskich torach będą jeździć jeszcze przez co najmniej 20 lat. W wielu miejscach można natknąć się na naprawdę ładnie zmodernizowane sztuki. Pasażerowie nawet myślą, że to nowe pociągi. W końcu wreszcie się lepiej rozpędzają, mają klimatyzację, wygodne fotele i różne bajery jak elektroniczne wyświetlacze. Remont takiego pociągu kosztuje jednak kilka milionów i niektórzy kolejarze zaczynają mówić, że to nie ma sensu bo lepiej kupować nowe pociągi za nieco więcej. Z drugiej strony taki odnowiony kibelek jest remontowany tylko przez kilka miesięcy, tymczasem budowa nowego pociągu zajmuje dłuższy czas, a w niektórych miejscach w Polsce pociągów do wożenia ludzi po prostu brakuje.

Nam się najbardziej podobają zmodernizowane kibelki przez marszałka województwa pomorskiego. Stonowane kolory, niezły dizajn:

http://www.euroinfrastructure.eu/wp-content/uploads/2014/11/EN57-pomorskie.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-CB8QhNbjnuk/VHcz3hnUA3I/AAAAAAAADA8/mgR3Lin3k-k/s1600/en57-26.jpg

Nieźle też wyglądają nowe kibelki w Łódzkim:
http://www.eu06.pl/ezt/en57-zmod/EN57AKM-3003.jpg
http://zsk-galeria.cba.pl/albums/userpics/10003/en57ak%C5%821226_wnetrze.jpg

Przewozy Regionalne ze swoimi chyba nieco przesadziły, jeśli chodzi o kolory, choć ksywka Tygrys sprzedaje się całkiem nieźle. W KOLEO powstał nawet mały fanklub Tygrysa: https://www.umww.pl/attachments/article/45070/EN57.jpg ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jak myślicie? Życzyć kibelkom 100 lat? Zostało im już tak niewiele do okrągłych urodzin.

#ciekawostki #pociagiboners #en57 #en57boners #tygrys
  • 6
  • Odpowiedz
@koleo: A może coś na temat samej nazwy? Czy to prawda, że "Kibelek" wziął się stąd, że podczas debiutanckiego kursu tow. Gomułki, gdy ten spytał skąd tak śmierdzi, to odpowiedzieli mu, że z kibla? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
  • 0
@fordern nie sadze. Gdzies czytalem, ze nazwa pochodzi stad, ze w wiekszosci nie ma tam kibli, bo w ich miejsce przeniesiono rozdzielnie elektryczna, ktora pierwotnie byla umieszczona gdzies pod pociagiem, ale byla czesto zalewana i sie psula, wiec ktos pomyslal, zeby przeniesc ja do suchszego miejsca. Kibel nadawal sie idealnie
  • Odpowiedz