Wpis z mikrobloga

Jak uczyłem się Javy i jak bym się uczył, gdybym zaczął teraz?
Pierwszym krokiem, który zrobiłem w celu nauki Javy dawno, dawno temu było wpisanie w wyszukiwarce YouTube:

java tutorial


Materiałem na który się natknąłem i od którego rozpocząłem naukę był ten film:

Wprowadzenie do Javy z YouTube'a

W tym momencie uważam, że jest to fajne wprowadzenie, gość mówi angielskim, który zrozumie każdy i pokazuje wszystko krok po kroku, ciągle tłumacząc, włącznie z instalacją programu Eclipse, służącego do uruchamiania kodu.
Czy wspomniałem już, że angielski się przyda? Jeżeli nie, to mówię:
angielski w stopniu średnio-zaawansowanym bardzo ułatwia życie, gdyż jedne z lepszych materiałów ( o nich za chwilę) oraz większość informacji, przez które przyjdzie nam się przekopywać są właśnie w tym języku.
Następnym krokiem, który zrobiłem i którego już bym nie powtórzył, było chaotyczne rzucanie się między innymi tutorialami i artykułami dostępnymi w internecie. Od przepisów na gotowe gry, poprzez różne, dziwne dokumentacje. Najlepiej złapać się czegoś sprawdzonego i małymi krokami iść do przodu. Tak jak w każdej dziedzinie, warto poświęcić więcej czasu na dobre zrozumienie podstaw przed ruszeniem na głębokie wody. Jeżeli chodzi o javę to warto skupić się na obiektowości języka, podstawowych typach zmiennych prostych itp. (co więcej, te podstawy już wystarczą do pisania prostych gier, a odrobinę lepsze ich opanowanie, pozwala na pisanie gier bardziej złożonych. Wcale nie trzeba umieć całej Javy, żeby pisać w Javie). Może brzmi dziwnie, niezrozumiale, ale są to proste rzeczy, które po napisaniu kilku mało skomplikowanych programów stają się znacznie bardziej przejrzyste. Kolejna ważna informacja wynikająca z poprzedniego zdania:
-najlepiej uczyć się poprzez praktykę, gwarantuje to dużo większe zrozumienie tego co robimy.
Czyli tak jak wszędzie. Jeżeli uczymy się na egzamin obliczeniowy, najlepszym sposobem na dobrą ocenę jest zrobienie miliona zadań . Tak samo tutaj, im więcej linijek kodu naklepiemy ze zrozumieniem (nie przepiszemy), tym swobodniej będziemy się czuli.
Kolejnymi materiałami, które pozwalają na efektywną i przyjemną naukę były w moim wypadku dokumentacje tego języka ze strony twórców:

[Java Oracle Learning Paths](https://docs.oracle.com/…/tutori…/tutorialLearningPaths.html)

Na początku podchodziłem do tego sceptycznie, myślałem, że będę musiał czytać encyklopedię. Zostałem przyjemnie zaskoczony. Wszystko jest opisywane na jasnych przykładach i przystępnym językiem, a po każdym rozdziale jest test i zadania. Zupełnie jakby pisał to człowiek! (oczywiście wszystko po angielsku). Tak samo z książką, którą aktualnie przerabiam

"Java 8. Przewodnik doświadczonego programisty"

podobne, luźne podejście, dużo zadań i ma tę zaletę, że jest po polsku.
Zatem tak to wygląda do tej pory i wniosek jest taki, że jeżeli już od początku zacząłbym od tego filmu, a następnie czytania i ćwiczenia tylko na podstawie tych dwóch źródeł, myślę, że byłbym znacznie dalej z nauką.
Podsumowując:
najlepiej dobrze opanować podstawy, nie miotać się między źródłami wiedzy, a trudniejsze aspekty zostawić sobie na później. Dużo więcej naprawdę nie potrzeba, by wprowadzić w życie proste pomysły, które, jak pokazuje historia, już nie raz zawojowały rynek aplikacji mobilnych.
W jednym z następnych postów napiszę, co konkretnie potrzebujemy, żeby napisać grę.
I ostatnia bardzo ważna kwestia:
Po prostu się nie poddawać, bo możemy być bardzo blisko znalezienia klucza, który pozwoli wejść w ten ciekawy świat ;)

Dla zainteresowanych również moją historią, a nie tylko suchymi informacjami jak się do tego zabrać, zapraszam na fb, dodatkowe 2 posty opisujące skąd się wziąłem i jak duże jest prawdopodobieństwo, że zniknę:

Left Hand Free Studio na Facebook'u

#lefthandfreestudio #gamedev
  • 2