Wpis z mikrobloga

Jakub Reys-Polak - Sur le Courante de Perrichon

Z Polski przenosimy się do Francji śladami Jakuba Reysa, o którym pisałem już we wcześniejszym wpisie, tym razem jednak proponuję Courante. Jest to skoczny taniej dworski o trójdzielnym metrum pochodzenia francuskiego, który w okresie baroku zadomowił się na stałe w suicie (barokowej) po Allemandzie (czyli tańcu niemieckim). Nie piszę o tym przypadkowo, gdyż tym utworem chciałem zaakcentować, że nieuchronnie zbliżamy się do celu mojego cyklu, czyli muzyki na lutnię barokową. Zmiany formalne są oczywiście drugorzędne, bo najważniejsze są zmiany stylistyczne, a te obejmują zwiększenie zainteresowania muzyką taneczną oraz powolne upraszczanie harmonii z utworów silnie polifonicznych w kierunku homofonii (w tym utworze nie słyszymy już czterech zupełnie niezależnych głosów, a najwyższy głos przewodni, z niższymi wspomagającymi, ale to są tylko moje przemyślenia, bo nie jestem ekspertem).

W kwestii samego instrumentu Paul gra na lutni ośmiochórowej, która jest naturalnym rozwinięciem lutni siedmiochórowej, o której opowiadałem to, że najniższy chór był w zależności od potrzeby strojony w D lub F. Jak łatwo się domyślić, dodanie dodatkowego chóru rozwiązało ten problem, gdyż w tej lutni chór siódmy jest w F, a ósmy w D :)

#bojowkalutnibarokowej
#muzyka #muzykadawna #muzykarenesansowa #lutnia
#muzykaklasyczna
laoong - Jakub Reys-Polak - Sur le Courante de Perrichon

Z Polski przenosimy się d...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach