@Queltas: Czyli jak są do góry to się kręcą w lewo i są ujemne a jak skierowane w dół to w prawo i są dodatnie? #!$%@? dalej tego nie czaję ale jest już blisko wiem jak liczyć sumę momentów ;D
@laska0: to zależy jak sobie przyjmiesz, możesz tak możesz na odwrót, ale chodzi o to żeby się trzymać jednego przyjęcia konsekwentnie. I tak jak masz napisane, dobierasz reakcji dowolny zwrot ( ja zazwyczaj najpierw dobieram dodatni) a potem jak wychodzi z obliczeń - to zmieniam zwrot (i znak) na przeciwny.
To kręcenie to ja rozkminiłem tak: biorę palec, lecę po sile, zgodnie z jej dodatnim zwrotem i jak dojadę do końca
suma na X = 0
suma na Y = 0
i moment w dowolnym punkcie = 0
chyba że to nie o tym mówimy, bo na studiach nie miałem takich rzeczy co Ty tam na prezentacji
Y to suma działająca na osi Y (oś prostopadła)
a Moment to siła * odległość od punktu w którym liczymy
np siła ma 4 punkt jest w 0 a siła w 3 to masz 4*3=12 - moment
- pierwsze to liczysz sumę momentów w punkcie A czyli:
F1* a + F2(b+a)- Rb(a+b+c)+F3*(a+b+c+d)=0
z tego wyliczasz Rb i teraz masz tylko jedną niewiadomą Ra i to robisz z Sumy rzutów na oś Y czyli sumujesz wszystkie siły pionowe
Ra + Rb - F1 - F2 - F3 = 0 - znasz już Rb więc obliczasz spokojnie Ra
Fki odejmujesz
To kręcenie to ja rozkminiłem tak: biorę palec, lecę po sile, zgodnie z jej dodatnim zwrotem i jak dojadę do końca
@roman_p13: już wiem o co chodzi :D