Wpis z mikrobloga

@spider: Autobus nie jest pojazdem uprzywilejowanym. Pojazdy włączające się do ruchu ustępują pierwszeństwa innym pojazdom.
To po prostu niepisana zasada żeby autobus przepuścić, ale nie masz takiego obowiązku.
  • Odpowiedz
  • 0
@spider: nie masz Obowiązku ale miło jest przepuścić 1 autobus. Kiedyś też będziesz jechał autobusem i nie chciałbyś się spóźnić bo nikt nie chce przepuścić autobusu
  • Odpowiedz
  • 215
Art. 18.

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
  • Odpowiedz
@Hipokryta:

Art. 18 - Ustawa o Ruchu Drogowym 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem(trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu
  • Odpowiedz
@darek-jg: To musi być martwy przepis bo do pracbazy jadę autobusem (w mieście) to albo autobus musi się wryć, albo czekać cierpliwie aż ktoś ustąpi. Generalnie przepuszczają, ale powiedziałbym tak 50/50.
Dobrze jednak wiedzieć o takim przepisie, dzięki ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@spider: Zatoczka właściwie nie ma znaczenia, jest znak D15 (przystanek autobusowy), więc to oznaczony przystanek autobusowy. Zatoczka to też nie jest inna droga - z definicji to część pasa ruchu drogowego tej samej drogi. Dlatego art. 18 ma zastosowanie.
  • Odpowiedz
@Hipokryta: W gdańsku mamy teraz taką sytuację, że autobus na czteropasmówce musi się przebić z przystanku przy prawej krawędzi, na skrajny lewy pas. Byłem pewien, że będzie blokować ruch, żeby się przebić, a tutaki c--j. Wszyscy przepuszczają.

Fun fact - trójmiejscy kierowcy autobusów, jak ich się wpuści z zatoczki, to zawsze dziękują mrugnięciem awaryjnymi - okazało się, ze jak zaczęli dziękować, to zwiększył się odsetek kierowców, którzy ich wpuszczają.
  • Odpowiedz
@Wacpan @chrzanicbordo dzięki za upewnienie :)

przy okazji ostatnio sprawdzałem, że pojazdu wolnobieżnego nie można wyprzedzić na linii ciągłej i na zakazie wyprzedzania. Cały czas żyłem w przekonaniu, że jest to dozwolone :)
  • Odpowiedz
@Hipokryta: hmm jak to niepisana zasada ?

Kodeks Drogowy, Roździał 5:
Art. 18.


1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki
  • Odpowiedz
@Hipokryta: Nie mówię że złe, nawiązywałem do tego jaka jest znajomość przepisów, zwłaszcza wśród kierowców co robili dawno temu prawo jazdy. Mój ojciec sam mi opowiadał jak robił w wojsku prawo jazdy to teoria to była pic na wodę.
  • Odpowiedz
@spider: @volter11: @darek-jg: Ten przepis który cytujecie, to trochę dziwny twór prawny, bo nakłada na kierowców obowiązek wpuszczenia autobusu, ale nie daję mu w ten sposób pierwszeństwa przejazdu, czyli w razie wypadku to kierowca autobusu jest winny wymuszenia, więc powoduje wypadek, a kierowca który nie ustąpił zwykle kończy tylko z mandatem.

To musi być martwy przepis bo do pracbazy jadę autobusem (w mieście) to albo autobus
  • Odpowiedz