Wpis z mikrobloga

#mirkots
Zapraszam do dyskusji na temat balansu klas i przede wszystkim istniejącego według mnie problemu z paladynem. Przedstawię swój punkt widzenia w tej materii, zaproponuję rozwiązanie i liczę na ciekawą, konstruktywną dyskusję, dzięki której uda się ukuć coś konkretnego, co będzie można przekazać Marahinowi i spróbować wcielić w życie.

Jaką klasą jest paladyn? Jest on klasą trochę do wszystkiego, a trochę do niczego. Ma w miarę mocne czary, atakuje z dystansu, jest względnie "tani" (amunicja i leczenie). Można nim nieźle podziałać w pvp, bo masz wystarczająco dużo hp i wystarczająco mocne leczenie (gran san + gsp), że nie wykładasz się na bułę od byle kogo. Pobić też możesz, bo tanio i z dystansu. W pvm podobnie - względnie szybko można chodzić na mocne potwory, o ile nie są w stanie cię dogonić i można robić nim duże profity z uwagi na tanie ammo. Czyli podsumowując paladyn łączy najlepsze cechy inny klas, tylko są one odpowiednio dostosowane. Idealna klasa dla graczy, którzy niekoniecznie nastawieni są na kooperację i lubią sami bić pixele.

Jakie paladyn ma problemy? Oczywistym jest brak sensownego aoe. Formuła obliczania siły czarów sprawia, że runy (gfb, ava itd.) są po prostu słabe, exevo mas san jest fajne, ale ma bardzo długi cooldown i przez to jest czarem do używania od czasu do czasu.

Podsumowując:
+ bicie z dystansu
+ tanie leczenie
+ dość duży dmg
+ tania amunicja
- losowość dmg
- brak aoe

W warunkach "normalnej" Tibii minusy paladyna są nieźle rekompensowane przez plusy. Ostatecznie na globalu kasa nie płynie aż takim strumieniem, więc już sam fakt możliwości robienia profitu prawie wszędzie czyni tę klasę atrakcyjną. Na naszym OTS-ie jest nieco inaczej - podkręcone hp/mp regen i loot sprawiają, że każdą klasą robi się ogromne profity i w związku z tym największe zalety paladyna po prostu znikają.

W porównaniu do innych klas paladyn nie posiada aoe, co naturalnie utrudnia expienie. Pół biedy, jeżeli możemy tanio i łatwo zabijać potwory, których inne klasy same bić nie mogą. Ale niestety tak to nie działa - po prostu nie ma takich expowisk. W większości miejsc albo ilość potworów (całkowita lub ta "na wejście") skutecznie eliminuje paladyna, albo samo expowisko skonstruowane jest tak, że zalet paladyna nie da się wykorzystać (proste korytarze, bardzo szybki spawn potworów, przez co pojawiają się nam "na plecach" itd.).

Problemu mapy nie da się rozwiązać "od ręki". Po prostu KTOŚ musi zrobić expowiska, które będą się nadawały dla paladynów tak samo dobrze, jak dla innych klas. W tym momencie moje ukłony do autora/autorów Bananowa - tam można znaleźć sporo fajnych miejscówek (aczkolwiek na 200+ lvlu bicie hydr, serpentów czy wyrm to już nudy). Skupić się zatem należy na wyrównaniu szans profesji w inny sposób.

W moim odczuciu należy albo mocno podkręcić dmg pvm (który niedawno został znerfiony, czego zupełnie nie rozumiem) - w pvp jest w porządku, ale w potwory musi być ten dmg większy. Można połączyć to z czymś, na co trzeba będzie wydawać kasę - jakaś specjalna amunicja albo inne buffy (coś jak torty). Wtedy przynajmniej będzie można sensownie bić mocniejsze moby solo i jakoś to się wyrówna.
Druga opcja - dać jakiekolwiek aoe. Paladyn jest jedyną profesją pozbawioną takiej możliwości expienia. Może jakaś nowa runa tylko dla paladyna? Może po prostu zmodyfikowanie exevo mas san, żeby było normalnym czarem do expienia?

Kolejny, ostatni wątek, to według mnie konieczność zmiany tego, jakich broni i amunicji używa paladyn. Zarówno przez resetem, jak i po resecie, ok. 50 lvla zdobywałem Composite Hornbow i używam go aż do teraz (180+ lvl). I cały czas używam crystalline arrow. Są na tyle mocne, że nie opłaca mi się kombinować z kuszami itd. To samo odnośnie assassin starów - wystrzelałem ich może 100 przez cały ten czas. Szybko się łamią, mają mniejszą trafialność, a tarcza i tak niewiele daje.
Może warto byłoby jakoś zmodyfikować amunicje i bronie? Żeby można było np. wziąć coś bardzo mocnego i powastować trochę kasy na szybszy exp? Żeby na jedne potwory używać jednej, a na inne drugiej? Cokolwiek.

W becie knight dostał tak ogromne buffy, że z postaci tankowej stał się chyba najlepszą profesją do expienia solo. To jest żart, porażka i tak być nie powinno. W związku z tym, że raz danych buffów władza ludowa odebrać pewnie nie może, to warto chyba przemyśleć zbalansowanie klas poprzez buffowanie innych.
  • 19
@ripp1337: zauważ tylko, że nie ma balanus pve bez balansu pvp. Podnoszenie dmg, żeby zbalansować pve to nie jest dobre wyjście, bo wpływa bezpośrednio na pvp. Jak nie ma expowisk dla paladyna to zrób mapkę i podeślij administracji.
@ripp1337: Wiecie, że wystarczy dodać najmocniejsze kusze i łuki i od razu Paladyn zacznie mocniej bić i częściej trafiać? Póki co ma nie ma dostępu do niczego sensownego poza Composite. Jedna rzecz, a poprawi komfort gry.
@ripp1337: I co z tego że podbity według mnie dużo się nie różni jak na RL. Masz dwa respy na których ek robi jakikolwiek większy exp w których i palek zrobi podobny. Pamiętajcie że KNIGHT nie może expić wszędzie, jedna większa klata i obojętnie jaki lvl ale padasz bo się sam nie wyleczysz. Co do palka samego to zmniejszyć cooldown na mass sana i będzie robić exp jak ek a nawet
Rahan ma tu rację, pamiętajcie, że wszystko bazuje na rl, rp nie dostanie 'ue' ani 'buły za 2k' bo to tak nie działa.
A sam dmg każdy ma podniesiony :v