Wpis z mikrobloga

Mirki i Mirabelki dzisiaj w #podrugiejstroniebajora czas strzelic w morde swoja prokrastynacje i dodac czesc 4 (i zapewne nie ostatnia) wpisu o "Wielkim Wykopie". Od dodania czesci 3 minelo jedyne 8 miesiecy i w tym czasie nie jedna zielonka zdazyla sie stac szanowana pomaranczka (a nawet bordo), niektorzy okryli sie na wieki platynowym plaszczem a inni powrocili z zaswiatow pod postacia kolejnego multi... jednym slowem dawno to bylo... wiec jak ktos chcialby sobie przypomniec to tutaj sa linki do czesci 1,2 i 3

POLECAM OTWIERAC W NOWEJ KARCIE

Czesc 1: http://www.wykop.pl/wpis/10566770/mirki-i-mirabelki-dzisiaj-w-podrugiejstroniebajora/
Czesc 2: http://www.wykop.pl/wpis/10919196/mirki-i-mirabelki-dzisiaj-wreszcie-doszedlem-do-wl/
Czesc 3: http://www.wykop.pl/wpis/11219134/mirki-i-mirabelki-dzisiaj-w-koncu-zapowiadana-kole/

W czesci 3 zostawilismy naszych bohaterow w dosyc nieciekawej sytuacji. Tunel zalany, maszyny potopione a na nowe nie ma pieniedzy bo budzet przekroczony kilkukrotnie. Dodatkowo kolo uszu smigaja kolejne przelatujace terminy oddania etapow.

Kazdy problem techniczny (a zreszta nie tylko techniczny) da sie rozwiazac na kilka sposobow, ale przewaznie okazuje sie ze najskuteczniejszym jest poprostu rzucanie w problem pieniedzmi, tak dlugo az problem sie na nas obrazi i sobie pojdzie.

Tym razem problem byl dosc uparty i powiedzial ze chce 3 krotniego zwiekszenia budzetu (do 14 miliardow $) aby prace ruszyly dalej... Ale zanim przejdziemy do kolejnego etapu udajmy sie na chwile do stolicy pieknego kraju w samym srodku Europy, kraju o nazwie Polska...

Warszawa ma 3 duze dworce kolejowe Wschodni, Zachodni i Centralny lezace wzdluz jednej linii kolejowej. Rozwiazanie wydawalo by sie oczywiste... Otoz nie wszedzie. W Bostonie glowne stacje sa dwie Polnocna i Poludniowa. Oddalone sa od siebie o mniej niz 2 kilometry... ale nie sa ze soba bezposrednio polaczone ( ͡° ʖ̯ ͡°)

W rezultacie mamy niezly chaos. Dwie spore stacje obslugujace lacznie jakies 250-300 tys pasazerow dziennie, kazda ze swoimi bocznicami, zajezdniami i budynkami technicznymi a do tego jeszcze dwie linie metra i tramwaj, nie wspominajac nawet o wodociagach, kanalizacji, kablach energetycznych i telekomunikacyjnych... czesto z dokumentacja bez naniesionych zmian... I pod tym wszystkim trzeba sie przekopac. A to nie jest jeszcze koniec problemow ;)

Wiekszosc z was kojarzy ze Holendrzy powiekszaja swoj kraj wydzierajac ziemie morzu albo Arabow usypujacych sztuczne wyspy w Dubaju. Malo kto kojarzy ze w ten sam sposob rozrastal sie Boston. Obecnie prawie 3/4 obszaru miasta to tereny sztucznie usypane albo takie z ktorych wypompowano ocean. Ma to pewien minus.

Dawni mieszkancy Bostonu nie byli idiotami i potrafili liczyc pieniadze (obie te cechy zostaly im zreszta do dzis), wiec sypali byle co, byle tanio. Jeden usypal sobie dzialke ze zwiru, drugi z piasku, trzeci z gliny a czwarty z gruzu... zreszta czym sie mieli przejmowac jak najwyzsze budynki mialy gora 3 pietra.

Problem zaczyna sie jak musisz kopac tunel tuz pod innym tunelem i torami a nie mozesz zrobic porzadnej mapy geologicznej bo co kawalek masz cos innego a dodatkowo wszystko przesiakniete woda. Amerykanie jako ludzie z natury prosci i bezkompromisowi postawili na brutalna sile... Kojarzycie jak kilka lat temu pewien polski zakonnik postanowil pompowac z ziemi cieplo? Amerykanie postanowili zrobic podobnie i z okrzykiem "Dajcie nam wiecej pieniedzy" zaczeli wiercic w ziemi i wpuszczac w nia rury.

Na tym podobienstwa sie koncza, bo zamiast pompowac sobie z ziemi na powierzchnie ciepla wode oni zaczeli pompowac do srodka solanke o temperaturze -30 stopni. Pomysl jest prosty. Jak zamrozisz w cholere cale to bloto to mozesz w nim potem wiercic jak w skale i w powstaly otwor wepchnac za pomoca silownikow betonowy tunel.

Jak ktos jest zainteresowany jak to wyglada to w komentarzach jest filmik po polsku pokazujacy podobna operacje... tyle ze pod torami przeciskaja 3,5 metrowa rure a nie 3 tunele z 4 pasmowa autostrada kazdy, wazace po 35 tysiecy ton ( ͡º ͜ʖ͡º)

Przy wciskaniu tak szerokiego tunelu powstaje pewien problem. Razem z nim moze przesuwac sie ziemia nad nim, a wraz z nia tory. Zeby temu zapobiec na wierchu tunelu polozone stalowe liny ktore przesuwaly sie w przeciwnym kierunku niz tunel, zeby ziemia zostala w miejscu.

Wszystko udalo sie zgrac do kupy i operacja przebiegla zgodnie z planem. Tunele powstawal w zawrotnym tempie 1m dziennie... I juz 1,5 roku pozniej udalo sie przebic tunelem do autostrady I-90 i polaczyc ja z lotniskiem z pominienciem centrum miasta.

tutaj krotka przerwa...

Blyski fleszy... korki od szampana... przemowienia... przecinanie wstegi... fajerwerki... czyli jednym slowem wszystko to co politycy na calym swiecie uwielbiaja robic przy takich okazjach. Tym razem przynajmniej postawiono w tle robotnikow i zlozono im podziekowania, zeby nie wygladalo ze burmistrz z gubernatorem sami przekopali tunel ;)

No i siup. Szampan wypity, pamiatkowe zdjecia oprawione w ramke i powieszone na scianie, czas wracac na budowe :)

Teraz to juz z gorki. Zadnych torow i wody... tylko nasza znajoma z pierwszej czesci wpisu "CEA" czyli stara autostrada biegnaca kilka(nascie) metrow nad ziemia, dokladnie w miejscu gdzie chcemy wykopac tunel i wiezowce dookola ktore groza zawaleniem przy naruszeniu fundamentow ;)

Jako ze zbliza sie 3 w nocy pozwole sobie przyspieszyc troche tempo narracji...

Poniewaz starej autostrady nie mozna bylo zamknac na czas budowy, bo to grozilo by paralizem komunikacyjnym miasta. Postanowiono wykopac pod autostrada waskie, glebokie na kilkadziesiat metrow (do 50) szczeliny w ktore wstawiono stalowe filary i wlano beton. Ta struktura pozwolila utrzymac stara autostrade i prowadzic prace nad tunelem pod nia.

Wisienka na torcie byla budowa ogromnego mostu wiszacego. Most o tyle szczegolny ze ma 10 pasow... rozmieszczonych niesymetrycznie. 6 pasow z jednej strony pylonu a 4 z drugiej.

Troche wiecej szczegolow na ten temat i pare akapitow o wypadkach, niedorobkach, aferach i defraudacjach w kolejnej czesci.

A tutaj macie filmik z nocnego (3 w nocy to jedna z niewielu por dnia kiedy nie ma tam korkow) przejazdu przez jeden z kilku tuneli Wielkiego Wykopu i wspomniany most. W komentarzach wiecej zdjec i filmikow.

#podrugiejstroniebajora <--- Moj wlasny tag, mozna plusowac i dodawac do obserwowanych

#inzynieria #technologia #ciekawostki #drogi #nightdrive
Taco_Polaco - Mirki i Mirabelki dzisiaj w #podrugiejstroniebajora czas strzelic w mor...
  • 17
  • Odpowiedz
@Ja_prawie_nie_klamie: Skutery czasami widac. Glownie jak ktos mieszka blisko kolejki czy metra i uzywa skutera zeby podjechac max 5 kilometrow do stacji i go tam zostawic.

Jezeli chodzi o motocykle to jest sporo ale raczej jako zabawki. troche scigaczy ale na tym jezdza glownie mlodzi czesto latynosi / czarni i sporo ciezkich motocykli. Te pojawiaja sie glownie w weekend i wioza 40-50 letnnich bialych panow z brzuszkiem ;) W tym samym
  • Odpowiedz
Korek o 5:20 rano na 5 pasmowej autostradzie tak ze 3 kilometry dlugosci i ze 45 minut stania.


@Taco_Polaco: Tyle zmarnowanego czasu, który mógłby być wykorzystany na relaks, sen lub pracę. Wobec tego dziwi mnie, że rząd USA nie robi więcej w kierunku wprowadzenia samoprowadzących się samochodów, żeby jakoś ten czas odzyskać.
  • Odpowiedz
@Taco_Polaco: Ten filmik co wrzuciłeś w komentarzu z instalowaniem tych rur Hobas to akurat moja okolica :D
Pamiętam jak to robili. Całość działa się przed akademikami na osiedlu Wyspiańskiego. Pod torami prowadzącymi na stację Gdańsk Wrzeszcz ( ͡º ͜ʖ͡º)
Fajnie poznawać swoje okolice w Twoich wpisach ( )
  • Odpowiedz