Wpis z mikrobloga

#bmw Hej, mam pytanie głównie do użytkowników e39. Kupiłem dzisiaj pięknego sedana, który stoi jeszcze na oryginalnych 15 calowych alusach z chińskimi zimówkami, chciałbym kupić komplet letnich ale zastanawiam się czy nie walnąć sobie przy okazji większych felg. Tutaj pierwsze pytanie do osób, które jeżdżą na 16" i 17" (większe odpadają). Jak komfort? Głównie chodzi mi o szarpanie kierownicą na koleinach, czy to występuje w tym aucie? (w e36 na 215/55 rzucało mi autem jak szmatą). Jakie rozmiary opon macie założone? Nie wiem czy trzymać się fabrycznych czy np w przypadku 16" założyć 215 zamiast 225. Z góry dzięki za odpowiedzi :)
  • 21
Jeśli większe felgi to mniejsza opona. Musisz utrzymać tą samą średnicę koła. Są kalkulatory gdzie podasz aktualną felg i oponę, poda Ci jakie w górę i jakie w dół i jaka odchylka
@nokio: to wszystko zależy od firmy/rodzaju bieżnika itd. ja mam tak że na letnich auto jedzie jak po szynach a na zimówkach tańszej firmy kierownicę to mi wyrywa z rąk i trasa na tych oponach to mordęga.
bmw e46 felgi 16 opony 215/55 dunlopy, zimówki jakieś klebery chyba, rozmiar ten sam. W poprzedniej e46 miałem felgi 17" 225 i jakieś tańsze opony letnie i też kierownicę wyrywało za to na zimówkach
@nokio: Pamiętaj o średnicy otworu centrującego, bo przy e39 można mieć przykrą niespodziankę. Ja miałem na swojej 16 cali 225/55 i jeździło sie bardzo fajnie, na koleinach problemów nie miałem, to tez jest duża krowa więc prowadzi się tak jak chce kierowca.
@Kejran: @trustME: @Arturrow: A czy któryś z Was ma porównanie pomiędzy prowadzeniem na 15 i 16 w tym modelu? Na wyglądzie dużo nie zyskam i zastanawiam się czy będzie jakaś poprawa w prowadzeniu pomiedzy tymi rozmiarami. Rozkminiam, bo komplet Vredsteinów na 15 mam za 840, a na prawie dwa razy tyle + felgi więc koszt sporo większy. Zastanawiam się czy to ma sens po prostu :) #bmw
@nokio: Miałem tez 225/60R15 na letnich Pirelli i auto się kleiło choć w porównaniu do niskoprofilowych było takie delikatne uczucie pływania w zakrętach wchodząc w nie z wiekszą prędkością. Napewno na plus wielki komfort, w połączeniu z zawiechą e39 na tych balonach fajnie się jeździło. Jak dla mnie jedyną wadą takiego rozwiązania był wygląd.
@nokio:
225 i 215 to nie srednica opony tylko szerokosc cumplu. Jesli masz 15" na profilu przykladowo 55 to 16" bedziesz musial zalozyc 50 by sie srednica zgadzala. W ten sam sposob 17" bedzie gubosc 45. Rozumiesz?
@dob3k: przykładowo felga 15" ma szerokość 4" a felga 16" ma szerokość 4,5" zakładając oponę np. 215/55 r15 i 215/50 r16 na 16" dojdzie do naciągu, w wyniku czego zmniejszysz rozmiar całego koła, żeby uniknąć tego musisz założyć np. 215/55 r16 lub 225/50 r16.
@Arturrow:
O czym Ty piszesz? Jakie 4" szerokosci? W autach? 4 " to 10cm. Ktore auto ma opone 10cm szerokosci?
Dalej tez belkot. Nie masz pojecia o oznaczeniach opony chyba


Mozesz zalozyc nawet 17" tez 215 wazne zebys profil wybral nizszy. 40-45 na przyklad
@Arturrow: zly przycisk wcisnalem i mi koment skasowalo.
Trapez mozesz zrobic wezsza opona albo szersza felga ale i tak nawet gdybys zalozyl opone o tej samej szerokosci na szersza felge to i tak nie powinno byc problemu z obcieraniem (bo o to Ci chyba chodzi). Zmniejszysz profil i doregulujesz offsetem
@dob3k: nie o obdzieranie mi chodzi, zakładając tak: mając 15 calowe felgi, szerokości 7,5 cala i felgę szerokości 8 cala, to zakładając tą samą oponę np. 215/55 r15 zmniejszy się średnica całego koła w wyniku czego może dojść do przekłamania prędkościomierza.
Matiz ma 4,5" (chyba) ;D
@dob3k: Ale ja to rozumiem bardzo dobrze :) Może gdzieś niejasno napisałem i pomyślałeś, że nie kumam. W moim pytaniu głównie chodziło mi o to czy przechodząc z 15 na 16 zyskam na prowadzeniu.
@nokio: w prowadzeniu i zuzyciu paliwa glownym czynnikiem jest wlasnie szerokosc bieznika, a nie srednica. Waska opona to mniejsze spalanie a szeroka gorsze. Waska opona gorsza przyczepnosc a szeroka lepsza przyczepnosc
@dob3k: Nie tylko, opona z niższym profilem mniej "pływa" w zakrętach więc auto się stabilniej prowadzi. Dlatego pytałem czy w PRZYPADKU E36 jest DUŻA RÓŻNICA pomiędzy 15, a 16. Np w E36 pomiędzy zimową 15 196/65/15, a letnią 215/55/16 była gigantyczna różnica, a przy masie i rozmiarach "piątki" może to już być mało odczuwalne. O to pytam, o wrażenia, nie o teorię.