Wpis z mikrobloga

Mirki i Mirabelki. Sila rozpedu lecimy w #podrugiejstroniebajora z II czescia wpisu o #prawojazdy (i ogolnie ruchu drogowym) w #usa. Dla tych co nie czytali a bardzo by chcieli, tutaj mozna znalezc CZESC I. No dobra w ostatnim wpisie przezylismy najgorszy koszmar biurokratyczny jaki tylko znaja Amerykanie, czyli wizyte w miejscowym wydziale komunikacji. Slynnym DMV / RMV.

Odstalismy swoje w kolejce

http://img.wonderhowto.com/img/95/79/63511822661324/0/skip-long-dmv-line-renew-your-drivers-license-aaa-office-instead-no-membership-required.w654.jpg

Posiedzielismy troche z innymi ludzmi ktorzy maja jakies interesy do wydzialu komunikacji

http://www.reviewjournal.com/sites/default/files/field/media/web1_DRIVERCARDS_010314CS_006_1.jpg

wylegitymowalismy sie odpowiednimi dokumentami i przeszlismy badanie wzroku

http://www.ncdot.gov/_graphics/site_graphics/dmv_driver_renewal_header.jpg

I dostalismy skierowanie na egzamin teoretyczny.... czyli tak naprawde najgorsze mamy za soba. Teraz ta prostsza czesc czyli egzamin teoretyczny. Obok glownej sali jest mala salka z kilkoma komputerami. Wchodzisz kiedy chcesz, siadasz do komputera, wpisujesz swoj numer i zdajesz egzamin.

Mamy 25 minut zeby poprawnie odpowiedziec na 18 z 25 pytan... tak wlasnie... 7 dopuszczalnych bledow.
Pytania sa latwe i dziela sie na kilka grup (przy okazji bedzie o pewnych roznicach w przepisach)

Prawie nie ma zadnych pytan z PIERWSZENSTWA NA SKRZYZOWANIACH... bo i nie ma specjalnie takiej potrzeby. W USA nie ma praktycznie skrzyzowan rownorzednych (w polskim rozumieniu). Jedyne znaki "ustap pierwszenstwa" jakie widzialem to przy polaczeniu pasa rozbiegowego z autostrada albo przy wjezdzie na rondo (a pomimo ze zrobilem kilka tysiecy kilometrow po roznych stanach to ronda widzialem do tej pory 3 :D ).

Wbrew temu co mi sie na poczatku zdawalo, brak "normalnych" skrzyzowan jest bardzo fajnym rozwiazaniem. Ruch jest plynniejszy i bezpieczniejszy.

Jak mamy skrzyzowanie w ksztalcie T i nie ma zadnych znakow to oznacza ze domyslnie jest znak STOP dla tych jadacych "nozka". W pozostalych wypadkach sa albo swiatla, albo znaki STOP.... I ten STOP to naprawde STOP a nie "turlaj sie" :P.

http://www.thelakewoodscoop.com/news/wp-content/uploads/2015/02/princeton-squankum-4-way-stop.jpg

Poniewaz nie oficjalne "normy" mandatow do wystawienia nie sa (wbrew temu co sie wielu na wykopie wydaje) wylacznie polskim pomyslem, a fotoradarow w stanach jest duzo, duzo mniej to miejscowa policja nabija wyniki glownie na mandatach za STOP i przejazd na czerwonym.

Jak wspomnialem w USA fotoradary naleza do rzadkosci. Tylko w 2 stanach mozna je stawiac w dowolnym miejscu, w 7 innych istnieja ograniczenia co do lokalizacji (np. musi to byc strefa wokol szkoly czy inne niebezpieczne miejsce) w 13 uzywanie fotoradarow jest prawnie zakazane a w calej reszcie nie ma odpowiednich przepisow regulujacych sytuacje... wiec nie sa uzywane...

Duzo popularniejsze (prawie w polowie stanow) sa kamery strzelajace fotki za przejazd na czerwonym.

Mamy troche pytan z OGRANICZENIAMI PREDKOSCI (wartosci podaje w "normalnych" jednostkach czyli km/h).

Generalnie mimo szerszych i "lepszych" drog w stanach jezdzi sie raczej wolniej niz w Polsce. Dopuszczalne predkosci roznia sie w zaleznosci od stanu. Najwyzsza dopuszczalna to 128 km/h ale to baaaaaardzo rzadko. Najczesciej limity na autostradzie wachaja sie od 105 do 120 km/h.

Poza autostradami ograniczenia (w MA) wygladaja tak

W okolicach szkoly (jezeli migaja odpowiednie swiatla) ~30 km/h

http://www.elteccorp.com/wp-content/uploads/2014/03/School-Zone-with-Speed-Sign.jpg

Teren zabudowany ~45

Poza terenem zabudowanym od 60 do 80 w zaleznosci od drogi.

Na pierwsze 10 mil (16 km/h) ponad limit policja "przymyka oko". Powyzej 10 mil ponad limit zaczyjanja sie mandaty. Taryfikator jest prosty jak u taksowkarza ;)

Za "trzasniecie drzwiami" czyli sam fakt wystawienia mandatu 105$. Kazda mila (1,6 km) ponad limit to dodatkowe 10$. Podobnie jak u taksowkarzy jest i "druga strefa" i "taryfa nocna"... czyli okolice prac drogowych, tam kazdy mandat X2

http://kotv.images.worldnow.com/images/10798687_BG1.jpg

A jest go o tyle latwo dostac ze w MA kazde, nawet najmniejsze prace drogowe musza byc zabezpieczane przez policjanta.

Inna (spora) grupa pytan to ALKOHOL I NARKOTYKI

To jest naprawde potezny problem w stanach. Kiedys jeszcze napisze o tym szerzej. Generalnie (miedzy innymi z powodu braku alternatywy jaka jest transport publiczny) wszedzie jezdzi sie samochodem... wszedzie to znaczy ze na piwo czy imprezy tez. Limit to 0,8 promila... to jakies 4-5 malych piw... no a ze piwo sie sprzedaje w 6 pakach to co zrobic z tym 1-2 ostatnimi ;) a na pozegnanie moze jeszcze jakis shoot czy cos i efekty sa jakie sa.

W najgorszej pod tym wzgledem Karolinie Polnocnej masz lekko ponad 10 ofiar pijanych kierowcow rocznie na 100 tysiecy mieszkancow. To ponad 6 razy wiecej niz w Polsce.

Limit jak juz wspomnialem to 0,8 dla wiekszoci kierowcow. Dla zawodowych 0,4 dla tych ponizej 21 roku zycia 0,2.
W samochodzie nie wolno tez przewozic otwartego pojemnika z alko (czytaj, pasazer tez nie moze pic).

Kary za jazde pod wplywem (w MA) wygladaja nastepujaco:

1 Raz

Zaiweszenie prawka na rok, do 30 miesiecy wiezienia, od 500 do 5000$ grzywny.

2 Raz

Zawieszenie prawka na 2 lata, od 30 dni do 30 miesiecy wiezienia od 600 do 10 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

3 Raz

Zawieszenie prawka na 8 lat, od 150 dni do 5 lat wiezienia od 1 000 do 15 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

4 Raz

Zawieszenie prawka na 10 lata, od 1 roku do 5 lat wiezienia od 1 500 do 25 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

5 Raz

Dozywotni zakaz prowadzenia pojazdow, od 2 do 5 lat wiezienia od 2 000 do 50 000$ grzywny.

Co ciekawe odmowa poddania sie badaniu powoduje automatyczne zawieszenie prawka. Za pierwszym razem na pol roku, za drugim na 2 lata za trzecim na 5.

Ostatnia ze znaczacych roznic w przepisach to zachowanie w poblizu POJAZDU UPRZYWILEJOWANEGO

Generalnie zasada jest prosta.

Jezeli slyszymy sygnal to natychmiast rozgladamy sie za miejscem zeby zjechac z drogi i sie zatrzymac i to nie wazne czy pojazd uprzywilejowany jedzie po naszym pasie czy przeciwnym (o ile nie sa fizycznie rozdzielone).

Jezeli widzimy stojacy pojazd na sygnale to w miare mozliwosci zostawiamy od niego pusty pas odstepu a jak nie ma takiej mozliwosci to zwalniamy 30km/h ponizej obowiazujacego limitu.

Dobra... koniec na dzisiaj. Jeszcze bedzie czesc 3 o samym egzaminie praktycznym i troche o kulturze ( i Januszowaniu) kierowcow w stanach i o roznicach w traktowaniu doroslych kierowcow i nastolatkow.

PS: Tradycyjnie przepraszam za bledy, literowki itp. Jest 4:52 rano a ja zamiast wstawac klade sie spac.
PS2: Na ewentualne pytania odpowiem za jakies 12 godzin

#podrugiejstroniebajora <--- Moj wlasny tag, mozna plusowac i dodawac do obserwowanych.

http://www.wykop.pl/wpis/11375790/mirki-i-mirabelki-obserwujace-tag-podrugiejstronie/ <---- Wszystkie wpisy z tagu w jednym miejscu
TacoPolaco - Mirki i Mirabelki. Sila rozpedu lecimy w #podrugiejstroniebajora z II cz...

źródło: comment_zPhEgS5eC5CedBGzKB9LfzIShX6eZdED.jpg

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
@Szczerbiec: Ostrosc widzenia, zakres widzenia na boki, rozpoznawanie kolorow.
Przykladasz glowe do tego pudla i masz tradycyjna plansze z coraz mniejszymi literami, plansze na daltonizm takie jak w polsce i rozne diody migajace po bokach i masz powiedziec gdzie miga.

Generalnie na prawku moze byc umieszczona jedna lub kilka informacji o warunkach koniecznych do kierowania (na przyklad ze wzgledu na stan zdrowia)

-
  • Odpowiedz
troche pytan z OGRANICZENIAMI PREDKOSCI (wartosci podaje w "normalnych" jednostkach czyli km/h)


@Taco_Polaco: lol, z tego co kojarzę to znaki podają limity prędkości w mph, tak samo prędkościomierze, a na testach muszą to przeliczać na km/h? po co, skoro później i tak używają innych jednostek? ;d
  • Odpowiedz
@Taco_Polaco: Dwie sprawy, nikt ci promili nie bedzie sprawdzac przy kontroli, tylko bedzie test trzezwosci(przejscie po krawezniku itp.)

Dodajmy, ze te STOP funkcjonuja calkiem inaczej niz w Europie, nie ma zasady prawej reki, tylko ten kto sie pierwszy zatrzma ten ma pierwszenstwo przejazdu.
  • Odpowiedz
@miki4ever:

Dwie sprawy, nikt ci promili nie bedzie sprawdzac przy kontroli, tylko bedzie test trzezwosci(przejscie po krawezniku itp.)


Najczesciej jest tak jak mowisz, ale nawet jak "zdasz" to policjant majac "uzasadnione podejzenie" moze cie zabrac na posterunek zeby przeprowadzic badanie wydychanego powietrza, krwi lub moczu.
  • Odpowiedz
@miki4ever: nie do końca. Jeżeli do krzyżówki w tym samym czasie dojadą samochody to obiwiązuje zasada prawej ręki. Lub też machanie sobie nawzajem kto ma jechać pierwszy. Czasami komicznie to wygląda. :)
  • Odpowiedz
tak samo prędkościomierze, a na testach muszą to przeliczać na km/h? po co, skoro później i tak używają innych jednostek? ;d

@revolta: liczniki mają skalę w mp/h i km/h
  • Odpowiedz
@uczony77: Z odmowa w MA jest podobnie

Co ciekawe odmowa poddania sie badaniu powoduje automatyczne zawieszenie prawka. Za pierwszym razem na pol roku, za drugim na 2 lata za trzecim na 5.


Predkosci we wpisie podalem w km/h zeby czytajacy nie musieli przeliczac. Oczywiscie na egzaminie pytania sa o mile. Liczniki faktycznie przewaznie wyskalowane w obu jednostkach.
  • Odpowiedz
Jeżeli do krzyżówki w tym samym czasie dojadą samochody to obiwiązuje zasada prawej ręki


@uczony77: To takie cos mi sie jeszcze nie zdarzylo.

A liczniki sa w milach i km, bo w kanadzie jest system metryczny.
  • Odpowiedz