Wpis z mikrobloga

Mirki i Mirabelki. Sila rozpedu lecimy w #podrugiejstroniebajora z II czescia wpisu o #prawojazdy (i ogolnie ruchu drogowym) w #usa. Dla tych co nie czytali a bardzo by chcieli, tutaj mozna znalezc CZESC I. No dobra w ostatnim wpisie przezylismy najgorszy koszmar biurokratyczny jaki tylko znaja Amerykanie, czyli wizyte w miejscowym wydziale komunikacji. Slynnym DMV / RMV.

Odstalismy swoje w kolejce

http://img.wonderhowto.com/img/95/79/63511822661324/0/skip-long-dmv-line-renew-your-drivers-license-aaa-office-instead-no-membership-required.w654.jpg

Posiedzielismy troche z innymi ludzmi ktorzy maja jakies interesy do wydzialu komunikacji

http://www.reviewjournal.com/sites/default/files/field/media/web1_DRIVERCARDS_010314CS_006_1.jpg

wylegitymowalismy sie odpowiednimi dokumentami i przeszlismy badanie wzroku

http://www.ncdot.gov/_graphics/site_graphics/dmv_driver_renewal_header.jpg

I dostalismy skierowanie na egzamin teoretyczny.... czyli tak naprawde najgorsze mamy za soba. Teraz ta prostsza czesc czyli egzamin teoretyczny. Obok glownej sali jest mala salka z kilkoma komputerami. Wchodzisz kiedy chcesz, siadasz do komputera, wpisujesz swoj numer i zdajesz egzamin.

Mamy 25 minut zeby poprawnie odpowiedziec na 18 z 25 pytan... tak wlasnie... 7 dopuszczalnych bledow.
Pytania sa latwe i dziela sie na kilka grup (przy okazji bedzie o pewnych roznicach w przepisach)

Prawie nie ma zadnych pytan z PIERWSZENSTWA NA SKRZYZOWANIACH... bo i nie ma specjalnie takiej potrzeby. W USA nie ma praktycznie skrzyzowan rownorzednych (w polskim rozumieniu). Jedyne znaki "ustap pierwszenstwa" jakie widzialem to przy polaczeniu pasa rozbiegowego z autostrada albo przy wjezdzie na rondo (a pomimo ze zrobilem kilka tysiecy kilometrow po roznych stanach to ronda widzialem do tej pory 3 :D ).

Wbrew temu co mi sie na poczatku zdawalo, brak "normalnych" skrzyzowan jest bardzo fajnym rozwiazaniem. Ruch jest plynniejszy i bezpieczniejszy.

Jak mamy skrzyzowanie w ksztalcie T i nie ma zadnych znakow to oznacza ze domyslnie jest znak STOP dla tych jadacych "nozka". W pozostalych wypadkach sa albo swiatla, albo znaki STOP.... I ten STOP to naprawde STOP a nie "turlaj sie" :P.

http://www.thelakewoodscoop.com/news/wp-content/uploads/2015/02/princeton-squankum-4-way-stop.jpg

Poniewaz nie oficjalne "normy" mandatow do wystawienia nie sa (wbrew temu co sie wielu na wykopie wydaje) wylacznie polskim pomyslem, a fotoradarow w stanach jest duzo, duzo mniej to miejscowa policja nabija wyniki glownie na mandatach za STOP i przejazd na czerwonym.

Jak wspomnialem w USA fotoradary naleza do rzadkosci. Tylko w 2 stanach mozna je stawiac w dowolnym miejscu, w 7 innych istnieja ograniczenia co do lokalizacji (np. musi to byc strefa wokol szkoly czy inne niebezpieczne miejsce) w 13 uzywanie fotoradarow jest prawnie zakazane a w calej reszcie nie ma odpowiednich przepisow regulujacych sytuacje... wiec nie sa uzywane...

Duzo popularniejsze (prawie w polowie stanow) sa kamery strzelajace fotki za przejazd na czerwonym.

Mamy troche pytan z OGRANICZENIAMI PREDKOSCI (wartosci podaje w "normalnych" jednostkach czyli km/h).

Generalnie mimo szerszych i "lepszych" drog w stanach jezdzi sie raczej wolniej niz w Polsce. Dopuszczalne predkosci roznia sie w zaleznosci od stanu. Najwyzsza dopuszczalna to 128 km/h ale to baaaaaardzo rzadko. Najczesciej limity na autostradzie wachaja sie od 105 do 120 km/h.

Poza autostradami ograniczenia (w MA) wygladaja tak

W okolicach szkoly (jezeli migaja odpowiednie swiatla) ~30 km/h

http://www.elteccorp.com/wp-content/uploads/2014/03/School-Zone-with-Speed-Sign.jpg

Teren zabudowany ~45

Poza terenem zabudowanym od 60 do 80 w zaleznosci od drogi.

Na pierwsze 10 mil (16 km/h) ponad limit policja "przymyka oko". Powyzej 10 mil ponad limit zaczyjanja sie mandaty. Taryfikator jest prosty jak u taksowkarza ;)

Za "trzasniecie drzwiami" czyli sam fakt wystawienia mandatu 105$. Kazda mila (1,6 km) ponad limit to dodatkowe 10$. Podobnie jak u taksowkarzy jest i "druga strefa" i "taryfa nocna"... czyli okolice prac drogowych, tam kazdy mandat X2

http://kotv.images.worldnow.com/images/10798687_BG1.jpg

A jest go o tyle latwo dostac ze w MA kazde, nawet najmniejsze prace drogowe musza byc zabezpieczane przez policjanta.

Inna (spora) grupa pytan to ALKOHOL I NARKOTYKI

To jest naprawde potezny problem w stanach. Kiedys jeszcze napisze o tym szerzej. Generalnie (miedzy innymi z powodu braku alternatywy jaka jest transport publiczny) wszedzie jezdzi sie samochodem... wszedzie to znaczy ze na piwo czy imprezy tez. Limit to 0,8 promila... to jakies 4-5 malych piw... no a ze piwo sie sprzedaje w 6 pakach to co zrobic z tym 1-2 ostatnimi ;) a na pozegnanie moze jeszcze jakis shoot czy cos i efekty sa jakie sa.

W najgorszej pod tym wzgledem Karolinie Polnocnej masz lekko ponad 10 ofiar pijanych kierowcow rocznie na 100 tysiecy mieszkancow. To ponad 6 razy wiecej niz w Polsce.

Limit jak juz wspomnialem to 0,8 dla wiekszoci kierowcow. Dla zawodowych 0,4 dla tych ponizej 21 roku zycia 0,2.
W samochodzie nie wolno tez przewozic otwartego pojemnika z alko (czytaj, pasazer tez nie moze pic).

Kary za jazde pod wplywem (w MA) wygladaja nastepujaco:

1 Raz

Zaiweszenie prawka na rok, do 30 miesiecy wiezienia, od 500 do 5000$ grzywny.

2 Raz

Zawieszenie prawka na 2 lata, od 30 dni do 30 miesiecy wiezienia od 600 do 10 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

3 Raz

Zawieszenie prawka na 8 lat, od 150 dni do 5 lat wiezienia od 1 000 do 15 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

4 Raz

Zawieszenie prawka na 10 lata, od 1 roku do 5 lat wiezienia od 1 500 do 25 000$ grzywny. Dozywotni nakaz jezdzenia pojazdami ze stacyjka polaczona z alkomatem.

5 Raz

Dozywotni zakaz prowadzenia pojazdow, od 2 do 5 lat wiezienia od 2 000 do 50 000$ grzywny.

Co ciekawe odmowa poddania sie badaniu powoduje automatyczne zawieszenie prawka. Za pierwszym razem na pol roku, za drugim na 2 lata za trzecim na 5.

Ostatnia ze znaczacych roznic w przepisach to zachowanie w poblizu POJAZDU UPRZYWILEJOWANEGO

Generalnie zasada jest prosta.

Jezeli slyszymy sygnal to natychmiast rozgladamy sie za miejscem zeby zjechac z drogi i sie zatrzymac i to nie wazne czy pojazd uprzywilejowany jedzie po naszym pasie czy przeciwnym (o ile nie sa fizycznie rozdzielone).

Jezeli widzimy stojacy pojazd na sygnale to w miare mozliwosci zostawiamy od niego pusty pas odstepu a jak nie ma takiej mozliwosci to zwalniamy 30km/h ponizej obowiazujacego limitu.

Dobra... koniec na dzisiaj. Jeszcze bedzie czesc 3 o samym egzaminie praktycznym i troche o kulturze ( i Januszowaniu) kierowcow w stanach i o roznicach w traktowaniu doroslych kierowcow i nastolatkow.

PS: Tradycyjnie przepraszam za bledy, literowki itp. Jest 4:52 rano a ja zamiast wstawac klade sie spac.
PS2: Na ewentualne pytania odpowiem za jakies 12 godzin

#podrugiejstroniebajora <--- Moj wlasny tag, mozna plusowac i dodawac do obserwowanych.

http://www.wykop.pl/wpis/11375790/mirki-i-mirabelki-obserwujace-tag-podrugiejstronie/ <---- Wszystkie wpisy z tagu w jednym miejscu
TacoPolaco - Mirki i Mirabelki. Sila rozpedu lecimy w #podrugiejstroniebajora z II cz...

źródło: comment_zPhEgS5eC5CedBGzKB9LfzIShX6eZdED.jpg

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
@Taco_Polaco: a opiszesz jak działają te 4-way stop? Bo widziałem to w mythbusters, jak testowali to vs rondo. Tylko ja nadal nie rozumiem tego.

Dojeżdżam, zatrzymuję się... i co? Jadę, mimo że z 3 innych stron mogli zrobić to samo w tym samym czasie?

Czy po prostu jak u nas, ktoś musi ustąpić?

Obowiązuje na tym po prostu reguła prawej ręki czy jak?
  • Odpowiedz
@list86: Dzialanie jest dziecinnie proste. Kierowcy ruszaja w takiej kolejnosci jak sie zatrzymywali.
Zatrzymales sie pierwszy? to ruszasz pierwszy.
Zatrzymales sie trzeci? to ruszasz trzeci.

Jezeli wszyscy zatrzymali sie w tym samym czasie (baaaaaaaaaardzo rzadko sie to zdarza) to wtedy kierowcy "wyczuwaja" sie wzajemnie. W koncu ktorys ruszy pierwszy potem drugi itp.
  • Odpowiedz
@list86: Oczywiscie to nie tylko jest 4-way, moze byc 3-way itp.

Ogolnie system jest genialny w swojej prostocie i IMO dziala lepiej niz w Europie, a na pewno jest bezpieczniej.
  • Odpowiedz