Wpis z mikrobloga

#stan #pkp #operator #kolej #transport Polska spółka chce łączyć Bałtyk z Adriatykiem

Spółka PKP Cargo chce kupić jedną z największych czeskich firm kolejowych –AWT. Teraz podpisała umowę o współpracy z chorwackim HZ Cargo. Ma to pozwolić jej uruchomić świetną ofertę przewozową pomiędzy Bałtyckim a Adriatykiem i połączyć polskie porty z chorwackimi.

PKP Cargo SA, jako największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej operator kolejowych przewozów towarowych, notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, szykuje kolejne ambitne inwestycje. Władze spółka myślą o kilku akwizycjach i kupnie sprzętu, który ma pozwolić oferować klientom "transport intermodalny". Chce wykorzystać tylko jedną jednostkę ładunkową, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie przewozów, bez przeładunku towaru przy zmianie rodzaju transportu. Pragnie obsługiwać korytarz towarowy Bałtyk-Adriatyk.

W tym celu, po zapowiedzi kilka miesięcy temu o planowanym zakupie jednego z największych czeskich przewoźników – spółki AWT, obecnie PKP Cargo podpisała umowę strategiczną o współpracy z chorwackim HZ Cargo. Polska spółka kolejowa liczy, że to pozwoli jej uruchomić świetną ofertę, w korytarzu logistycznym pomiędzy Morzem Bałtyckim a Adriatykiem i połączyć polskie porty z chorwackimi.

– Jesteśmy drugim największym przewoźnikiem w Unii Europejskiej, mamy też bardzo dobrą sytuację finansową, a to nam pozwala na formułowanie tych aliansów w różny sposób – mówi agencji informacyjnej Newseria prezes PKP Cargo. – Mogą to być alianse kapitałowe i alianse strategiczne. Mamy bardzo dużą siłę finansową, poziom zadłużenia PKP Cargo jest bardzo niski. To pozwala na wyasygnowanie znaczących kwot na te aktywa, które są potrzebne do realizowania znaczących akwizycji.

Ten największy polski przewoźnik towarowy również inwestuje. Dla potrzeb przewozów intermodalnych, spółka rozpisała przetarg, warty 400 mln zł, na kupno około 20 lokomotyw wielosystemowych, które będą zdolne do przewozu towarów w kilku krajach, bez konieczności zmiany lokomotywy. Rok temu spółka odebrała też kilkaset platform do przewożenia kontenerów. Segment intermodalny (przewóz kontenerów) to najszybciej rosnąca część kolejowego rynku. Na planowanym przejęciu czeskiego AWT spółka PKP Cargo nie zamierza poprzestać.

– Dzisiaj jesteśmy w kilku procesach, nie o wszystkich mogę powiedzieć – informuje prezes PKP Cargo. – To, o czy mówi się w domenie publicznej, to wiadomość o naszych rozmowach z KGHM w sprawie nabycia udziałów w Pol-Miedź Trans, to oczywiście rozmowa o potencjalnej akwizycji Portu Gdańskiego Eksploatacja w konsorcjum z Węglokoksem. Zabiegamy o to, aby skończyły się one dla nas i naszych akcjonariuszy, korzystnie i uzupełniały też naszą ofertę logistyczną.

PKP Cargo zalicza rok 2014 do bardzo udanych. Spółka dała sobie doskonale radę, mimo głośnych kłopotów jej największych klientów, czyli polskich kopalń. Nie zaszkodził jej również konflikt zbrojny na Ukrainie.

– Udało nam się dobrze zoptymalizować naszą strukturę i lepiej dostosować ją do potrzeb klientów – podkreśla prezes PKP Cargo. – Wynik finansowy sięgnął prawie 300 mln zł, przed obciążeniem go wydarzeniem jednorazowym, jakim był program dobrowolnych odejść.

Spółka pomyślnie zrealizowała program dobrowolnych odejść 3 tys. pracowników. Nie był to manewr prosty ani tani. Z powodu debiutu giełdowego w 2013 roku, pracownicy uzyskali gwarancje zatrudnienia od 4 do 10 lat. Koszt programu pochłonął 260 mln zł, zysk netto obniżył się przez to do 59 mln zł, z 74 mln zł rok wcześniej. Jednak – jak obliczono - korzyści wynikające z wdrożenia Program Dobrowolnych Odejść mają wynieść ponad 100 mln zł rocznie.
Źródło: biznes.newseria.pl.

Stanisław Cybruch

Na zdjęciu ilustracyjnym - PKP Cargo rośnie w siłę. Transport aut. Foto: wyborcza.biz.google.com.
stanislaw-cybruch - #stan #pkp #operator #kolej #transport Polska spółka chce łączyć ...

źródło: comment_JqyxzCqFxfPP7IT8wvZsBDMDmyz9mOHj.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz