Wpis z mikrobloga

#motoryzacja #ekodriving #ecodriving #samochody
Jak się w ekojeździe powninno operować gazem i biegami? Na necie znajduję tylko durne wskazówki typu "przewiduj sytuację na drodze, planuj optymalną trasę, hamuj biegami". Jak przyspieszać, jechać pod górę i jak po prostej? Jeżeli mam prostą, to lepiej jechać na wyższych obrotach z minimalną ilością gazu na 4. czy z gazem w połowie na 5. z tą samą prędkością? Przyspieszać jak najszybciej do wybranej prędkości, czy płynnie? Przeskakiwać biegi co 2, czy lecieć wszystkimi po kolei?
  • 19
. Jak przyspieszać, jechać pod górę i jak po prostej? Jeżeli mam prostą, to lepiej jechać na wyższych obrotach z minimalną ilością gazu na 4. czy


@qps666: przyspieszasz szybko, naciskając pedał gazu do 3/4 by wrzucić 5 i się turlać
@JedkerRealista: a co z podjazdami? Redukcja i utrzymać prędkość, dopiero na szczycie wrócić do wyższego biegu? Na pewno po prostej lepiej dusić pół gazu na 5. niż odrobinę gazu na wyższych obrotach na 4.?
@scudetto: sprawdzałem, i jadąc na 6 biegu 110 mam spalanie 4l a jadac na 6 biegu 90 mam 5,5
a dlaczego ?
Bo nie ważna jest prędkość, a obroty silnika, diesel najmniej pali 1800-2000 obrotów.
@qps666: Używasz wszystkich biegów. Według ecodrivingu powinno się zmieniać bieg na wyższy najszybciej jak to możliwe. Oszczędnośc paliwa śladowa, a na naprawy u mechaników po takiej jeździe wydasz duże pieniądze. Najlepszym doradcą "kiedy zmienić bieg" jest dźwięk i praca silnika. Hamowanie silnikiem bardzo przydatna sprawa nawet jeśli jeździsz normalnie. Po pierwsze - oszczędzasz układ hamulcowy, po drugie nie spalasz paliwa, po trzecie hamowanie jest efektywniejsze. To co wspomniałeś o przewidywaniu drogi
@qps666: jeśli masz w miarę nowy samochód (na wtrysku wielopunktowym, około 20 letni lub młodszy) to nie naciskając pedału gazu a mając powyżej ok. 1200obr nie spalasz paliwa. Bo to koła i siła rozpędu napędza auto a nie silnik. Dlatego z górki warto puścić gaz chyba że jest mała to bez sensu. Jak najwięcej jazdy bez gazu, gdy i tak masz wytracic prędkość.
@qps666: wszędzie potrzeba trochę rozsądku.
Jest jedna zasada, która może nie jest stricte eco, ale ja się jej trzymam i jestem zadowolony ze spalania.
Trzymać silnik w zakresie obrotów, gdzie moment obrotowy jest największy. W tym zakresie przyspieszać, a nie 1800 i następny bieg, bo to jest bez sensu.
@qps666: bawiłem się w testowanie ekodrivingu na przestrzeni ok. 20 tys km i wyszło mi, że najbardziej oszczędnie jest przy jeździe typowo emeryckiej (powolne ruszanie spod świateł, zmiana biegu przy 2 tys obrotów). Zajeżdzasz silnik ale spalanie jest naprawdę niskie.

Już tak nie jeżdżę bo różnica w spalaniu wynosi max 1 litr/100 km co przy obecnej cenie gazu daje oszczędność w wysokości 1,70 zł/100 km ( ͡º ͜ʖ͡