Wpis z mikrobloga

Walec drogowy do tej pory kojarzył się z budową dróg asfaltowych.
Jednak od niedawna pojawiła się w Polsce metoda budowy dróg metodą RCC ( Roller Compacted Concrete )
Beton wałowany, bo tak go nazywamy, ma zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych i parkingów.
Technologia ta łączy zalety nawierzchni dróg betonowych, takich jak: trwałość, odporność na koleinowanie, niskie koszty eksploatacyjne z szybkością układania i krótkim czasem oddania do użytkowania typowym dla nawierzchni asfaltowych (po 2 dniach dopuszczalny jest lekki ruch kołowy)
Technologia polega na zgęszczaniu mieszanki betonowej za pomocą walca drogowego. Stosowanie takiego sposobu zgęszczania mieszanki betonowej powoduje konieczność przygotowania mieszanki o małej zawartości wody zarobowej.
W typowych mieszankach betonowych, stosowanych w technologii betonu wałowanego, zawartości cementu mieści w granicach 240-360kg, a wskaźnik wodno-cementowy od 0,3 do 0,45.
Do wbudowania stosuje się mieszanki o konsystencji wilgotnej z optymalną zawartością wody. Zbyt mała zawartość wody powoduje, że mieszanka nie zostanie prawidłowo zagęszczona, a zbyt duża prowadzi nierówności poprzez nadmierne zagłębianie się walca w mieszance betonowej.

#drogi
#beton #ciekawostki #budownictwo #budowa #czywieszze
zajconek - Walec drogowy do tej pory kojarzył się z budową dróg asfaltowych.
Jednak ...

źródło: comment_9kXTCH7Y5Q8n5lLZQBv1fILRiABCRFjO.jpg

Pobierz
  • 13
@zajconek: Jaka to nowa technologia, przecież od dawna tak właśnie robi się podbudowę pod zwykłe asfaltowe drogi.
Tylko że cementu taje się jakieś 80-150 kg na kubik wychodzi stare B2,5, B5 (zależnie od nośności drogi drogi).
Jestę operatorem sprzętu do produkcji takich mieszanek( ͡ ͜ʖ ͡).
@dzban_owocowy: jeszcze raz powtarzam. Ta technologia to nie jest podbudowa. Odpowiednio dobrany skład betonu (dużo frakcji pylastej w kruszywie), konsystencja sucha mieszanki oraz odpowiednie zagęszczenie dają pożądany efekt
Jeszcze słowo dodam, że ta technologia nie wymaga dylatacji (przerw przeciwskurczowych), które tak wszystkich denerwują podczas jazdy na np. A4
@dzban_owocowy: dylatacja nie jest potrzebna ponieważ specyfika tego betonu (sucha mieszanka) charakteryzuje się bardzo niskim skurczem.
Nie ma rzeczy niezniszczalnych. Deszcz (zwłaszcza kwaśny, którego beton nie lubi) i mróz oczywiście powodują powolną degradacje nawierzchni. Lecz trwałość takich dróg jest zdecydowanie większa, niż podobnych dróg lokalnych budowanych przed wyborami z asfaltu lanego :) .
W USA budują z tego porty gdzie agresywność chemiczna z chlorków jest bardzo duża
Gwarancje na takie drogi