Wpis z mikrobloga

#gory #ciekawostki #azylboners #wspinaczka

Widzieli ją wszyscy – znają nieliczni. Artesonraju to najbardziej znana góra świata. Nie Everest, Matterhorn, Fuji czy Alpamayo, lecz właśnie Artesonraju widziało i wciąż ogląda najwięcej ludzi na Ziemi. W ciągu ostatnich pięćdziesięciu ośmiu lat ten wspaniały szczyt zwieńczony koroną gwiazd widziały miliardy – nie mając wszakże pojęcia, na co patrzą. Tylko nieliczni znają tajemnicę, będącą zdumiewającym paradoksem popkultury obrazkowej XX i XXI wieku. Nie istnieje bowiem – poza słynnym wizerunkiem tej góry – żaden inny znak graficzny o tak ogólnoświatowej rozpoznawalności, lecz całkowicie nieznanej treści. Góra ta pojawia się w logotypie wytwórni filmowej "Paramount Pictures". Sylwetka góry w logo wytwórni Paramount Pictures istnieje od jej założenia w 1914 roku, lecz przez pierwsze 40 lat była to góra umowna, nienawiązująca do żadnej konkretnej, symetryczna i znacznie mniej strzelista. Dopiero w 1954 roku powstało nowe, wspaniałe w ekspresji i kolorystyce logo autorstwa Jana Domeli, artysty przez lata tworzącego wizje pejzaży i efektów specjalnych dla tej wytwórni. Od tego czasu do dziś logo to – kilkakrotnie zmieniane i udoskonalane – przedstawia niewątpliwie Artesonraju , jedną z najpiękniejszych gór peruwiańskich Białych Kordylierów, porównywaną często z pobliskim Alpamayo

A teraz troszkę informacji dla #goryboners ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Wysokość: 6025 m n.p.m.

Lokacja: Andy Peruwiańskie / Cordillera Blanca

Pierwsze wejście: 1932, 19 sierpnia

Pierwsze wejście zimowe: ?
s.....m - #gory #ciekawostki #azylboners #wspinaczka



Widzieli ją wszyscy – znają n...

źródło: comment_stf7licBObx4L4c9IyIvUlyqgWWlMB3s.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz