Biblioteka muzyki amigowej
![Biblioteka muzyki amigowej](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_1587645828hbAPDszP6H00kaA7vAAa7F,w300h194.jpg)
Zrobiłem sobie bibliotekę muzyki z amigowych gier w mp3.
![meloman](https://wykop.pl/cdn/c3397992/meloman_9lZXiCZn3P,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 11
- Odpowiedz
Zrobiłem sobie bibliotekę muzyki z amigowych gier w mp3.
Biblioteka brzmień amigowych Meloman AmiVibes została ukończona, tzn dodałem do niej wszystkie (no dobra, prawie wszystkie) ścieżki dźwiękowe jakie chciałem dodać. Znajdują się tutaj zarówno amigowe szlagiery jaki ścieżki dźwiękowe z mniej znanych gier. Większość ze znajdujących się tu utworów skonwertowałem do formatu mp3 sam a kilka tych utworów których sam nie potrafiłem skonwertować pobrałem z zophar.net lub downloads.khinsider.com. Wszystkie pliki są nazwane i otagowane według jednego formatu aby cały zbiór stanowił spójną całość.
Utworzenie tej biblioteki muzycznej było możliwe dzięki:
- https://www.exotica.org.uk/wik... - główne źródło muzyki z Amigi w oryginalnym formacie
- //mirsoft.info - używany głównie jako wyszukiwarka, która zwykle kierowała mnie do exotica.org.uk
- //wt.exotica.org.uk/ - strona stworzona przez ludzi prowadzących exotica.org.uk, kilka interesujących podstron dla osób szukających mniej popularnych utworów z Amigi.
- //amp.dascene.net/ - moje alternatywne źródło muzyki z Amigi, chociaż to źródło koncentruje się na produktach scenicznych.
- https://downloads.khinsider.co... - strona, z której korzystałem jako źródło listy utworów do wielu gier, a w rzadkich przypadkach jako źródło całych ścieżek dźwiękowych.
- https://www.zophar.net/ - to samo, ale w mniejszym stopniu, głównie listy utworów, stamtąd pobrana jest co najmniej jedna ścieżka dźwiękowa.
- //eab.abime.net/index.php - English Amiga Board - dużo wsparcia od tamtejszych osób, pomogli mi zdobyć pliki muzyczne z mniej popularnych gier na Amigę
- https://www.wykop.pl/tag/amiga... - polski agregator wiadomości i treści z dość aktywną społecznością Amigową
- https://www.ppa.pl/ - polska strona dla właścicieli i fanów komputera Amiga
- https://www.mobygames.com/ - zawiera encyklopedię gier ze skanami opakowań gier które użyłem w tagach ID3
Programy których użyłem:
- XMPlay 3.8.4 z wtyczką Delix - pomimo dość przestarzałego wyglądu i wolnego tempa rozwoju jest to nadal mój ulubiony odtwarzacz, nie tylko dla muzyki z Amigi. Program całkiem dobrze odtwarza moduły muzyczne dzięki wbudowanym opcjom, takim jak interpolacja lub efekt surround. W połączeniu z wtyczką Delix, która odtwarza większość egzotycznych formatów Amigi, daje to brzmienie amigowe jak żaden inny program. XMPlay ma również wbudowaną opcję zapisu do wav i mp3, z której intensywnie korzystwałem podczas tworzenia tej biblioteki (konwersja do wav).
- Audacity - całkiem niezły edytor dźwięku, którego używałem do sprawdzania plików dźwiękowych, prostego miksowania, wyciszania, czasem z zastosowaniem efektu stereo oraz w dwóch przypadkach (Indiana Jones i Last Crusade i Gobliins 2) przy użyciu efektu rozciągania, aby dopasować pliki muzyczne do tempa oryginału.
- Deliplayer - szwajcarski scyzoryk każdego miłośnika muzyki z Amigi. Otworzy prawie każdy format amigowy. Użyłem go w kilku utworach (do konwersji na wav) z którymi XMPlay nie mógł sobie poradzić.
- BZRPlayer - moja ostatnia deska ratunku, pomogła mi w kilku przypadkach, takich jak zwiastun Dragon's Lair. Ma również opcję eksportowania do formatu wav, ale w przeciwieństwie do innych programów robi to w czasie rzeczywistym (co oznacza, że mając utwór trwający 1 minutę, wyeksportowanie go zajęłoby 1 minutę, podczas gdy XMPlay i Deliplayer robiły to znacznie szybciej)
- Abyssmedia ID3 Tag Editor 4.1.0.0 - prosty edytor tagów z opcją zapisywania wszystkich tagów jako szablonu i dodawania obrazu do mp3.
W bibliotece znajdują się ścieżki dźwiękowe z 223 gier, lwia część z nich pochodzi z początku lat 90. Najbardziej twórczymi kompozytorami są Allister Brimble, Richard Joseph i Martin Iveson
Tworząc tę bibliotekę przesłuchałem tysiące utworów różnych autorów i zacząłem zauważać ich zwyczaje i style. Na przykład porównajcie sobie kawałki Allistera Brimble Mortal Kombat - 3 -Battle Plan i Body Blows Galactic - 6 - Stage 4 - Gellorn 5
Autor używa tego samego zestawu sampli w obu piosenkach, może nawet to ta sam plik tylko ze zmienionymi patternami. Nie uważam tego za coś złego, znałem te piosenki na wylot wcześniej ale nigdy wcześniej nie zauważyłem podobieństw (nawet nie wiedziałem że muzykę do Mortala napisał Brimble). Po prostu widać pewne skróty. Chris Hülsbeck stworzył swój własny program TFMX który był zdecydowanie bardziej zaawansowany niż inne programy do tworzenia muzyki na Amigę. Za jego pomocą tworzył on porywające ścieżki dźwiękowe w gatunku synthwave, synthpop, rock i pochodnych, najpopularniejsze z nich to Apidya i trylogia Turrican. Richard Joseph poruszał się płynniej między gatunkami tworząc zarówno ścieżki dźwiękowe techno (Chaos Engine, Gods), pop, rock (Sensible Soccer, Sensible World of Soccer, Sensible Golf), reggae (Cannon Fodder) a nawet nawiązujące do muzyki klasycznej (Moonstone, Cadaver, Lure of the Temptress). Martin Iveson robi ścieżki dźwiękowe które (przynamniej według mnie) odznaczają się ponadprzeciętną jakością sampli. Lubię myśleć że gdyby jego utwory wydać na płycie CD to można by je tam zamieścić bez masteringu. Dave Lowe, podobnie jak Chris Hülsbeck utworzył swój własny format muzyki.
Wśród polskich kompozytorów odznacza się Adam Skorupa świetną muzyką do ABC Chemii, Inferior i Za Żelazną Bramą. W muzyce z menu tej ostatniej gry wykorzystał sampel perkusji z piosenki When the Leeve Breaks zespołu Led Zeppelin. Jednym z lepszych polskich kompozytorów jest Piotr "XTD" Bendyk który zdecydowanie częściej udzielał się na demoscenie niż jako kompozytor muzyki do gier, stąd tylko jedna pozycja jego autorstwa w naszej bibliotece - Kajko i Kokosz. U innych polskich kompozytorów forma jest różna, w połowie lat 90 dość popularne stało się "pożyczanie" sampli i piosenek (dobrą praktyką wśród muzyków było pozyskiwanie sampli we własnym zakresie, niestety nie zawsze było to możliwe bo wymagało to posiadania samplera, syntezatora, mikrofonów, instrumentów itp). Takie gry jak Lost in Mine, Street Hassle czy Vida-X wykorzystywały aranżacje popularnych piosenek takich jak Felicita czy Crockett's Theme.
Jeśli chodzi o sam proces konwersji to najłatwiejsze było zgranie do mp3 muzyki w formacie *.mod. Wiele polskich gier z połowy lat 90 ma muzykę zapisaną w tym formacie i jest on rozpoznawany przez wiele współczesnych odtwarzaczy. Format *.med (moduły muzyczne stworzone w programie OctaMED) jest nieco mniej znany. Następny w kolejności jest *.abk który jak rozumiem jest czymś podobnym do pliku mod tylko jest używany w Amosie. Później jest cała masa formatów amigowych typu *.p4x (The Player 4.x), *.dw (David Whittaker), *.dl (Dave Lowe), *.mdat i *.smpl (format Chrisa Hülsbecka w którym zapis muzyki i sample są przechowywane w oddzielnych plikach), *.rjp i *smp (format Richarda Josepha - podobny mechanizm). Najtrudniejsze do skonwertowania były pliki w formatach bardzo rzadko używanych typu *.mxp (muzyka do gry Lost Dutchman Mine jest w tym formacie, nie dałem rady tych plików odtworzyć w żadnym odtwarzaczu więc po prostu odpaliłem grę, włączyłem nagrywanie dźwięku i nagrałem dwie piosenki które lecą na ekranie tytułowym), *.dum (muzyka z Gobliins 2 z którą musiałem się trochę pomęczyć w Deliplayerze i Audacity) czy *.mxtx (A-Train i Dune 2, również sporo roboty). Bossem wszystkich upierdliwych formatów jest format Kena Lagace użyty w Pirates! i M1 Tank Platoon - w przypadku tego pierwszego zrobiłem to samo co w przypadku Lost Dutchman Mine ale skorzystałem z opcji w grze umożliwiającej odtworzenie wszystkich piosenek. Darowałem sobie M1 Tank Platoon. Chciałbym jeszcze dodać do swojej biblioteki muzykę z Prince of Persia ale że jest to konwersja z Apple II więc i system generowania dźwięku jest własnościowy. Nie ma więc innego sposobu nagrania tej ścieżki dźwiękowej jak nagrać go z Amigi bądź z emulatora. Ten jeden utwór tytułowy który jest obecnie w zbiorze to uprzejmość użytkownika jotd z forum eab.abime.net.
Biblioteka nie jest więc w 100% kompletna ani też zamknięta. Znajdują się tu prawie wszystkie utwory które chciałem mieć w formacie mp3 ale nie mam nic przeciwko dodaniu kolejnych soundtracków zakładając że będą one ciekawe. Będę starał się uzupełniać kolekcję jak tylko znajdę sposób na zgranie brakujących plików. Mam jeszcze pomysł aby podobnie skolekcjonować amigową muzykę demoscenową (a przynajmniej tą z lat 90) ale to już może kiedyś... Liczę też oczywiście na odzew bo być może gdzieś jest jakiś błąd, coś można lepiej zrobić itp. Zapraszam do pobierania!
Folder z poszczególnymi soundtrackami: Lynk
Cała biblioteka w jednym archiwum (duże pliczysko, 8GB): Lynk
Komentarze (11)
najlepsze
Masz pasję! @meloman
Szanuję za wkład pracy i gratuluję efektów ;)
Z gier, których muzyki lubię posłuchać, a których nie znalazłem na liście dodałbym jeszcze:
Furry of the Furries
Benefactor
Dodałem do folderu:
Alien Breed 2
Alien Breed Tower Assault
Benefactor
Fury of the Furries