17 stycznia 1991 roku rozpoczęła się operacja Pustynna Burza. Jej celem było wyparcie sił irackich z Kuwejtu. Operacja została przeprowadzona siłami 27 państw, wśród których największą rolę odegrały Stany Zjednoczone. Poniżej prezentujemy galerię zdjęć z Pustynnej Burzy: https://wiekdwudziesty.pl/operacja-pustynna-burza-zdjecia/
Na zdjęciu: Samoloty Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych podczas lotu nad płonącymi szybami naftowymi w Kuwejcie. Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Chcesz być wołany/wołana? Zaplusuj wpis z linku:
https://www.wykop.pl/wpis/49848163/
Na zdjęciu: Samoloty Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych podczas lotu nad płonącymi szybami naftowymi w Kuwejcie. Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Chcesz być wołany/wołana? Zaplusuj wpis z linku:
https://www.wykop.pl/wpis/49848163/
Jednostka zaprojektowana do całorocznej obsługi linii między Danią a Grenlandią została oddana do użytku 17 grudnia 1958 roku. Przeznaczony na trasę, na której istniało duże prawdopodobieństwo wystąpienia pól lodowych oraz trudnych warunków atmosferycznych, statek został wyposażony w podwójne dno i siedem wodoszczelnych przedziałów. Dodatkowo na wypadek konfliktu zbrojnego duńskie ministerstwo obrony na własny koszt przekazało właścicielowi jednostki uzbrojenie dla trzech stanowisk przeciwlotniczych, które uprzednio uwzględniono w projekcie statku, przygotowując wzmocnione podstawy na górnym pokładzie. MS Hans Hedtoft posiadał również wydzielone pomieszczenie mające być magazynem amunicyjnym. W czasie pokoju uzbrojenie pozostawało zdemontowane. Statek był w założeniu jednostką pasażersko-transportową, przeznaczoną do rejsów w trudnych warunkach atmosferycznych.
Podobnie jak Titanic, statek był technicznie doskonale zaprojektowany do stawianych przed nim zadań. Jedynym mankamentem mógł być (również podobnie jak w przypadku Titanica) nitowany kadłub, jednak w latach 50' była to technologia wciąż powszechnie stosowana w okrętownictwie, choć wypierana stopniowo przez upowszechnione podczas II wojny światowej spawanie, będące procesem szybszym i zapewniającym większą wytrzymałość. Kolejnym podobieństwem z historią Titanica jest tragiczne zderzenie z górą lodową, do którego doszło podczas dziewiczego rejsu.
30