Cześć!
Ostatnio opublikowałem wpis odnośnie plusów programów partnerskich i sieci afiliacyjnych. Dziś przyszedł czas na minusy! Co dopisalibyście do tej listy?
Po więcej materiałów związanych z programami partnerskimi, sieciami afiliacyjnymi czy ogólnie marketingiem afiliacyjnym zapraszam: https://www.facebook.com/groups/218770992052826/
1. Nie masz kontroli nad programami partnerskimi
Ostatnio opublikowałem wpis odnośnie plusów programów partnerskich i sieci afiliacyjnych. Dziś przyszedł czas na minusy! Co dopisalibyście do tej listy?
Po więcej materiałów związanych z programami partnerskimi, sieciami afiliacyjnymi czy ogólnie marketingiem afiliacyjnym zapraszam: https://www.facebook.com/groups/218770992052826/
1. Nie masz kontroli nad programami partnerskimi
Jeżeli jesteś afiliantem jakiejś sieci lub uczestnikiem programu partnerskiego zapewne nie raz zdarzyło Ci się otrzymać maila w którym pracownik firmy z którą współpracujesz groził Ci rozwiązaniem współpracy jeżeli nie staniesz się “aktywnym” użytkownikiem. I choć uważam, że to w gestii pracowników danej firmy leży największa odpowiedzialność za aktywność afilianta czy partnera, to chciałbym przedstawić ten problem z innej perspektywy.
Jaka intencja tak naprawdę stoi za takim działaniem? Motywacja! I rzeczywiście, w niektórych sytuacjach motywacja poprzez groźby działa. Jednakże w przypadku gdy chcemy utrzymywać dobrą relację z partnerem, motywowanie groźbą jest bezsensowne. W 1999 roku Alexander Hiam w książce “Streetwise Motivating & Rewarding Employees: New & Better Ways to Inspire Your People” przedstawił teorię mówiącą iż: “Największa motywacja pojawia się w ludziach w sytuacji wielkiej okazji lub wielkiego zagrożenia. Ludzie są zwykle bardzo zmotywowani w wyżej wymienionych sytuacjach natomiast “pomiędzy nimi” ich motywacja do działania spada.” Można to przedstawić za pomocą poniższego diagramu.
Jednakże kontekst marketingu afiliacyjnego nie pokrywa się z powyższą teorią ponieważ afiliacja to nie to samo co zwykłe zarządzanie pracownikami. Afilianci uwielbiają niezależność, nie chcą być uwiązani kontraktami. To oni są tymi którzy promują dane produkty i to od nich zależy kiedy skończą reklamowanie, bez konieczności informowania o tym innych. Z tego względu jakiekolwiek groźby które mogłyby zadziałać w tradycyjnym zarządzaniu nie są odpowiednie w kwestii marketingu afiliacyjnego. Choć należy także pamiętać o tym co podkreślił Haim “groźby zwykle nie poprawiają produktywności” oraz, że “są zawsze demotywujące”. Już w 1999 roku przedstawił pogląd, iż “starajmy się motywować innych poprzez pokazanie im potencjalnych możliwości i korzyści dzięki którym osiągną sukces zamiast mówić im co mają robić”. A mimo to ponad dwie dekady po wydaniu pierwszej edycji tej książki firmy dalej próbują motywować użytkowników groźbą, a nie potencjalnym zyskiem. Jeżeli uczestniczysz w programie partnerskim, sieci afiliacyjnej lub jesteś jej pracownikiem - przemyśl to i zacznij wdrażać zmiany które poprawią Twoje wyniki!
Po