Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej
Część VI – Oltcit, Automobile Craiova W 1976 w rumuńskim mieście Krajowa powstaje spółka joint venture między rządem Rumunii a firmą Citroën – Oltcit (połączenie słów: Oltenia – region, w którego skład wchodzi Krajowa, oraz Citroën). Jest ona wynikiem poszukiwania przez francuskie przedsiębiorstwo nowych rynków zbytu oraz miejsca taniej siły roboczej i szukania inwestora do budowy fabryki
Swego czasu w Rumunii produkowano samochodzik znany jako Oltcit Club - słynął on z legendarnie niskiej jakości wykonania. O jak złej jakości mówimy? W numerze 31 (2094) tygodnika "Motor" z 1993 roku tak o nim (a raczej zmaganiach z nim) pisał Zdzisław Podbielski w artykule zatytułowanym "Oltcit, czy tylko bubel z Rumunii?":
Moje spotkanie z Oltcitem zaczęło się od zmagań z usterkami. Próba ustawienia lusterka wewnętrznego wstecznego zakończyła się odklejeniem tegoż lusterka
@fajnyprojekt: w sumie ten Oltcit to takie wyobrażenie tego, co by było, gdyby pomiędzy KDL ogłoszono konkurs na najbardziej wadliwe auto - i nagle pomiędzy FSO, VEB, VAZa czy ZAZa wchodzi Oltcit ( ͡°( ͡°͜ʖ( ͡°͜ʖ͡°)ʖ͡°) ͡°)
Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej
Część V – Litostroj, IMV, Revoz W roku 1946 powstaje koncern Titovi Zavodi Litostroj skupiający firmy działające w obrębie Šiški – dzielnicy Lublany. Specjalnością koncernu są odlewy oraz produkcja turbin i pomp wodnych. W 1969 roku rozpoczyna się krótka historia współpracy z Renault. To właśnie stamtąd pochodzą pierwsze egzemplarze Renault 4 wyprodukowane w bloku wschodnim. Oprócz popularnej
@fajnyprojekt: do "drobnych poprawek" wśród trupów FSO oznacza szlifowanie połowy budy do gołej blachy i ew. wspawanie kilku nowych, gdzie już nie ma do czego lepić
@fajnyprojekt: Dojrzałem z wiekiem do tego, żeby uznać nosek za najładniejszy przód Poloneza, czy to z okrągłymi, czy to z kwadratowymi lampami. Normalnie aż chciałoby się #!$%@?ć taki bezsensownie puchaty pokrowiec na kierownicę i go miziać.
Wczorajsza zabawa przy bandziorze: trzeba było wymienić silniczek od wycieraczek (poprzedni był poskładany z dwóch zepsutych, ku zaskoczeniu wszystkich - nie działał xD) i popracować przy gaźniku, bo silnik miał za wysokie obroty. Okazało się, że linka od ssania nie za bardzo chce wracać na swoje miejsce i tyle - jak zwykle w wyrobach z FSO - awarii nie brakuje, ale w 90% przypadków to pierdoły... #fiat125p #fso #125p #motoryzacja i trochę
@fajnyprojekt: ale one najbardziej #!$%@?ą :v a jak zaczniesz je olewać to się ich tyle nazbiera że zesypie się coś poważnego w najmniej oczekiwanym momencie XD
Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej
Część IV - Kikinda, IDA W 1908 w serbskiej miejscowości Kikinda powstaje mały warsztat naprawczy, który później stanie się odlewnią. W 1969 roku rozpoczyna się współpraca zakładu z General Motors: Kikinda produkuje części dla Opla oraz importuje gotowe samochody tej marki do Jugosławii. W roku 1977 obie firmy tworzą spółkę joint venture IDA (Industrija Delova Automobila) należącą
Takim oto nabytkiem znajomego pojechaliśmy wczoraj na zlot do Radomia. Miałem zresztą przyjemność prowadzić go w drodze powrotnej i po raz kolejny przekonałem się, że modernizacja MR93 to jedna z najlepszych rzeczy, jakie zrobiono w Polonezie: wprawdzie siedzenia są twardsze (przynajmniej w tym egzemplarzu), a pedały ustawione mniej wygodnie, ale wszystko rekompensują nowe liczniki, rozmieszczenie przełączników i fakt, że wreszcie są one podświetlane. Po prostu ten samochód stał się przyjemniejszy w użytkowaniu
Idealne zwieńczenie spaceru po Kłajpedzie: przybysz z Białorusi w idealnie zgruzowanej Wołdze, której design przeżył przemiany ustrojowe równie intensywnie, co Polonez... #motoryzacja #litwa #carboners #samochody
@fajnyprojekt: piękne auto, gdyby występowały w polsce upalał bym to na codzień. Ostatnie sztuki miały już chyba deskę rozdzielczą (#!$%@?ą) z passata b5 fl
Kolejna majówka z Maluchem zaliczona! Tym razem mieliśmy bazę w Stankunach niedaleko Suwałk kilka kilometrów od trójstyku granic: polskiej, litewskiej i rosyjskiej. Zwiedziliśmy okolicę, zobaczyliśmy jeziora Wigry i Hańczę, a 1 maja wybraliśmy się do Kłajpedy na Litwie, gdzie odwiedziliśmy Bałtyk za granicą i po raz kolejny przekonaliśmy się, jak inna jest Litwa od Polski, jeśli chodzi o podróż samochodem: mało aut, stary asfalt, bardzo dużo fotoradarów i progów zwalniających. Spróbowaliśmy lokalnej
Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej
Część III – Bulgarrenault, Bulgaralpine Bułgaria to dość ciekawy przypadek, mało marek, większość to produkcje lub montaż na licencji zakładów z zarówno Europy zachodniej, jak i wschodniej (np.: Pirin-Fiat, czy Moskwicz), jednak najsłynniejszym owocem bułgarskich fabryk są samochody Bulgarrenault. W połowie lat 60. W wyniku współpracy bułgarskiej centrali handlu zagranicznego „Bulet” i koncernu Metalhim zapada decyzja o
Czy istnieje życie poza Fiatem, czyli kilka słów o samochodach licencyjnych w Krajach Demokracji Ludowej
Część II – Pretis, TAS W 1948 roku w miejscowości Vogošća niedaleko Sarajewa powstaje zakład zbrojeniowy Preduzeće Tito Sarajevo, w skrócie Pretis. Od drugiej połowy lat 50. zajmuje się montażem, a od 1961 roku produkcją, motocykli na licencji zachodnioniemieckiej NSU. W 1963 Pretis staje się producentem samochodów i motorowerów NSU. Pierwszym autem, jakie opuściło bramy zakładu był
#muzyka #80s #synthpop #devo