Ja swoją przygodę z grami rozpocząłem pod koniec lat 80-tych na c64.
Ze smutkiem stwierdzam, że z nastaniem nowego millenium na rynku gier następuje coraz większa stagnacja. W początkowym etapie elektronicznej rozrywki następowały przełomowe zmiany we wszystkich elementach gier: grafice, sposobie sterowania, powstawały nowe gatunki... co więcej nawet w obrębie jednego gatunku rozgrywka była zupełnie inna. Z przyjemnością obserwowałem rozwój przygodówek od interfejsu tekstowego do Point&Click, różne ciekawe zabiegi w FPS, RPG,
"Jeśli miałbym wskazać najszybciej rozwijający się gatunek gier komputerowych/konsolowych, bez wahania wskazałbym na pierwszoosobowe strzelaniny ukryte pod fachowym terminem FPS, czyli First Person Shooter."
Dziękuję, dalej nie czytam.
Przede wszystkim uważam, że większość gatunków się praktycznie nie rozwija - cofają się, dostosowują do odbiorcy, ale to nei jest rozwój - ten przebiega tylko w aspektach wizualnych i wyżej wymienionego upraszczania rozgrywki.
Czasem ktoś robi coś bardziej rozbudowanego, np. ta Red Orchestra, ale
@Pandaa: w porównaniu do gier RTS to FPS przeszedł kilkukrotną ewolucję i to często na lepsze w porównaniu do pierwowzorów. RTSy natomiast stoją w miejscu od lat 90 XX w. Wydanie Dune 2 i Starcrafta to były kroki milowe w historii, a potem wszystko poszło tym samym szlakiem, zmieniały się jednostki, grafika i przeciwnicy, no i dodano aspekty fabularne, ale rtsy w przeciwieństwie do fpsów nie przechodzą się same, ale rozwojowo
@MichuB: akurat bardzo dobrze, lepiej żeby stały w miejscu niż się z nimi działo to co z rpgami, bo i one miały wtedy rozkwit. nie mówię że współczesne to nie rpg, ale nie podoba mi się że stara szkoła wymiera, bo się nie podoba masom.
Na gry takie jak Cod mówi się zazwyczaj - rail shooter - po prostu idziesz równiutko po "torach" odpalając kolejne skrypty i strzelasz do tępych przeciwników jak do kaczek. Kiedyś może gry i miały pełno bugów ale za to były trudniejsze - a po przejściu dawały taką satysfakcję, że miało się ochotę zadzwonić do kumpli i pochwalić swoim "osiągnięciem".
Kiedyś gry były rynkiem bardzo niszowym. Grali tylko nieliczni posiadacze komputerów, na których obsłudze trzeba było się znać. Tworzone gry miały inny poziom, nie twierdzę że wyższy czy niższy, ale inny, bo miały trafić do zupełnie innego gracza niż dziś. Teraz komputery są prawie w każdym domu, są bardzo łatwe w obsłudze i nie trzeba się na nich znać by móc sobie pograć. Skoro tak, to mamy otwartą furtkę do ogromnej grupy
Ja równiez uważam, iż FPS-y się "upłyciły" ale nikt nie wspomniał o jednej rzeczy, gigantycznej wady starych gier FPS na PC: chodzi mi o quick save-y i quick-load-y. Nic nie psuło bardziej rozgrywki jak możliwość save-owania w każdym momencie, za każdym rogiem, po zabiciu kazdego przeciwnika i mozliwość przywrócenia stanu gry w ułamku sekundy.
Spoko, jest Valve, który jeszcze się stara o dobre imię FPSów, był Pray, który nawet dawał radę (zobaczymy jak z dwójką)... Generalnie jak gram teraz w jakiegoś fpsa, to w sumie i tak nie zwracam uwagi na te skrypty, tylko biegnę i strzelam do przeciwników - fakt, często przez to ginę, bo gra jest przystosowana do tego durnego chowania się za osłonami, ale że ja wychowany na duke'u i doomie to biegam
Komentarze (65)
najlepsze
Ze smutkiem stwierdzam, że z nastaniem nowego millenium na rynku gier następuje coraz większa stagnacja. W początkowym etapie elektronicznej rozrywki następowały przełomowe zmiany we wszystkich elementach gier: grafice, sposobie sterowania, powstawały nowe gatunki... co więcej nawet w obrębie jednego gatunku rozgrywka była zupełnie inna. Z przyjemnością obserwowałem rozwój przygodówek od interfejsu tekstowego do Point&Click, różne ciekawe zabiegi w FPS, RPG,
Dziękuję, dalej nie czytam.
Przede wszystkim uważam, że większość gatunków się praktycznie nie rozwija - cofają się, dostosowują do odbiorcy, ale to nei jest rozwój - ten przebiega tylko w aspektach wizualnych i wyżej wymienionego upraszczania rozgrywki.
Czasem ktoś robi coś bardziej rozbudowanego, np. ta Red Orchestra, ale
znalazłem coś takiego odnośnie przyszłości FPS :)
http://www.moddb.com/games/fps-terminator