A nie da się tam automatów montować? Autobusy u nas wszystkie jeżdżą na automatach. TIR-y pewnie są cięższe, ale chyba większy sens zamontować automat w takim ciągniku niż osobówce czy nawet autobusie.
@pies_harry: przewaznie automaty mają 12 stopniowa skrzynie, są wygodniejsze w uzywaniu(kwestia przyzwyczajenia), za to na sliskiej nawierzchni mogą być problemy z ruszeniem.
@hcuj: Głównym problemem z którymi producenci długo nie mogli sobie poradzić był dobór biegów. Skrzynia przy ruszaniu nie wiedziała czy na naczepie jest pusto, czy wprost przeciwnie i wrzucała za wysoki/za niski bieg. Podobnie jadąc pod wzniesienia - są takie górki pod które trzeba podjechać np. na 4 biegu i dość wysokich obrotach, bo piątka jest za wysoka - automat tego nie wie i uparcie chce wrzucić 5, po chwili jednak
jest rzeźba! w skrócie tak dużo tego bo jak się orientuje to w ciągnikach siodłowych (potocznie zwanych TIR'ami) istnieją tzw. półbiegi (do jazdy gdy mamy duży ładunek) - to był chyba ten przełącznik z boku. oraz tzw. górna i dolna skrzynia biegów - przełącznik na dole. (to znaczy, do powiedzny 6 biegu zmieniamy normalnie biegi 1,2,3,4... a potem włączamy skrzynie górną i bieg powiedzmy 7 jest na miejscu tak jakby 1, 8
@caly_marcin: dolna skrzynia to biegi 1-4, zmieniasz na gorna i tam masz 5-8
dalej dokladnie tak jak mowisz, 5tke wrzucasz tak jak 1nke, 6tke jak 2jke...
sa jeszcze skrzynie z przebitka, gdzie zamiast przycisku (ten z przodu skrzyni) przebijalo sie na gorna skrzynie, poprzez wrzucenie na luz i energiczne szarpniecie w prawa strone (w lewo, jesli z gornej skrzyni na dolna)
podobnie było w Ursusie C-330, popularnej "trzydziestce" - 3 biegi terenowe i wsteczny, w pozycji "środkowy luz" ciągnęło się dźwignię w dol był taki sam komplet tylko "szosowych" które pozwalały na szybszą jazdę :) nawet do 30km/h na 6tym biegu
przeslanie filmiku, jakoby aby rozpedzic zestaw do 90 km/h trzeba kolejno wrzucic 16 biegow jest nieprawdziwe.
nie ma potrzeby wrzucac polowek - one sa tam po to, aby przy stalej predkosci mozna bylo uzyskac optymalna ilosc obrotow silnika - optymalna, czyli taka przy ktorej spalanie paliwa bedzie jak najnizsze.
czyli z 16 biegow, zostaje nam 8 - a wlasciwie nawet 7, bo taki zestaw spokojnie ruszy z dwojki. bez obciazenia nawet z
@nieznamcie: z pełnym ładunikiem rozpedzanie na "całych" biegach dławi silnik, szczególnie pod wzniesienie. Wydaje mi sie, że te optymane obroty to nie tylko spalanie, ale przede wszystkim moc silnika; gdzie najlepiej, żeby obroty oscylowały w okolicach 1,5tys. +/- 200obr/min
@luki211: raczej 1100-1400 obr/min. W tym zakresie charakterystyka momentu obrotowego większości pojazdów ciężarowych jest płaska, czyli w tym zakresie silnik osiąga i utrzymuje największy moment obrotowy.
Komentarze (103)
najlepsze
http://www.youtube.com/watch?v=zACckMLSnP8
Komentarz usunięty przez moderatora
teraz już każdy wie, dlaczego nie lubią hamować :D
dalej dokladnie tak jak mowisz, 5tke wrzucasz tak jak 1nke, 6tke jak 2jke...
sa jeszcze skrzynie z przebitka, gdzie zamiast przycisku (ten z przodu skrzyni) przebijalo sie na gorna skrzynie, poprzez wrzucenie na luz i energiczne szarpniecie w prawa strone (w lewo, jesli z gornej skrzyni na dolna)
podobnie było w Ursusie C-330, popularnej "trzydziestce" - 3 biegi terenowe i wsteczny, w pozycji "środkowy luz" ciągnęło się dźwignię w dol był taki sam komplet tylko "szosowych" które pozwalały na szybszą jazdę :) nawet do 30km/h na 6tym biegu
nie ma potrzeby wrzucac polowek - one sa tam po to, aby przy stalej predkosci mozna bylo uzyskac optymalna ilosc obrotow silnika - optymalna, czyli taka przy ktorej spalanie paliwa bedzie jak najnizsze.
czyli z 16 biegow, zostaje nam 8 - a wlasciwie nawet 7, bo taki zestaw spokojnie ruszy z dwojki. bez obciazenia nawet z