Łańcuchy dostaw- powtórka z 2021?
Surowe zakazy dla mieszkańców, blokada Szanghaju i niezliczone kwarantanny sprawiają, że łańcuch dostaw znów zaczyna wyglądać jak w 2020 r. Kryzys łańcucha dostaw, który zdominował logistykę przez większość czasu trwania pandemii, rozpoczął się od zastoju. W pierwszej połowie 2020 r. zamknięto fabryki, stawki żeglugowe spadły, puste kontenery utknęły w portach, a ożywiony handel oceaniczny zastąpiły puste rejsy. Obecnie wygląda na to, że scenariusz zaczyna się powtarzać. Szanghaj, 25 milionowe miasto i jedno z największych chińskich centrów produkcyjnych i eksportowych, jest zamknięte na czas nieokreślony. Operatorzy logistyczni obawiają się, że podobnie jak w 2020 roku, po obecnym okresie zastoju zapanuje chaos, gdy blokady zostaną zniesione, a zapasy zgromadzone w fabrykach i magazynach w Chinach zamienią się w powódź towarów zmierzających do USA i Europy. Blokady powodują utrudnienia w transporcie ciężarowym w całych Chinach, jedynym pocieszeniem jest to, że nie zamknięto portów, jak to miało miejsce w 2021 roku. Ale kwarantanna w głębi kraju doprowadziła do zamknięcia niektórych fabryk i krytycznego braku kierowców ciężarówek, którzy mogliby przewozić towary z fabryk do magazynów i portów. Szanghaj, w którym obowiązuje blokada miasta, co powoduje panikę żywnościową i masowe krzyki z okien mieszkańców bloków mieszkalnych objętych kwarantanną, wymaga również od kierowców ciężarówek, aby przed wjazdem do miasta poddali się testom na obecność covid. Jak podaje Wall Street Journal, niektórzy kierowcy unikają Szanghaju z obawy, że zostaną poddani kwarantannie. Podobnie niektóre miasta niechętnie wpuszczają kierowców ciężarówek z Szanghaju, jak podaje Loadstar, portal branży spedycyjnej. Według indeksu przewozów kontenerowych Freightos, stawki spadły o 5% do 9 280 USD za kontener w okresie od 12 marca, kiedy w Szanghaju rozpoczęto blokadę, do 8 kwietnia. Na niektórych trasach odnotowano większe spadki, np. na trasie Europa-Chiny o 9%. (Na innych trasach, np. z Europy do Ameryki Południowej, ceny wzrosły w ciągu ostatniego tygodnia aż o 10%). Jednak spedytorzy nie mogą skorzystać z obniżonych cen, ponieważ nie można dostarczyć towarów z magazynów na statki. Według danych, ilość towarów wysłanych drogą morską z Szanghaju spadła o 26% w okresie od 12 marca, władze przeprowadzały blokady od początku zeszłego miesiąca, do 4 kwietnia. W tym samym okresie ilość towarów opuszczających port samochodami ciężarowymi spadła o 19%. Przewiduje się, że wzrost popytu na przewozy zostanie uwolniony po ponownym otwarciu fabryk. W chińskich portach nie będzie wystarczającej liczby kontenerów, aby je wszystkie zapakować, a ceny wzrosną, po raz kolejny zakłócając funkcjonowanie łańcucha dostaw.
Za mało pieniędzy dla Szkocji i Walii
Szkocja i Walia oskarżyły rząd brytyjski o niedostosowanie się do unijnego finansowania rozwoju po tym, jak Londyn zaprezentował swój plan finansowania po Brexicie, wart 2,6 mld funtów (3,4 mld dolarów). Walia powiedziała, że w ramach planu otrzyma 585 mln funtów w ciągu trzech lat, zamiast ponad 1 mld funtów, porównując do sytuacji, gdyby Wielka Brytania pozostała w Unii Europejskiej. Szkocja natomiast poinformowała, że w przyszłym roku, nie zgodnie z planem po Brexicie, będzie brakowało w jej budżecie 151 mln funtów.
Rosyjskie ćwiczenia na Morzu Japońskim
Rosyjska Flota Pacyfiku przeprowadziła ćwiczenia polegające na wystrzeleniu w Morze Japońskie pocisków manewrujących Kaliber z okrętów podwodnych. W sumie w ćwiczeniach wzięło udział ponad 15 okrętów wojennych i pomocniczych oraz samoloty.
Umowa włosko-egipska
Egyptian Natural Gas Holding Co. i włoska firma Eni podpisały w środę umowę ramową dotyczącą zwiększenia wspólnej produkcji gazu ziemnego i eksportu skroplonego gazu ziemnego do Europy. Egipt podpisał również umowy na zakup 350 tys. ton pszenicy z krajów europejskich w związku z obawami o potencjalne niedobory spowodowane inwazją rosyjską na Ukrainę, którzy są głównymi dostawcami pszenicy.
Złoto i antymon
Tadżycka firma Aluminium Company i chińska firma górnicza otworzyły wspólny zakład wydobycia i przetwórstwa rudy o nazwie Talco Gold w regionie Sughd w Tadżykistanie. Zakład zatrudni ponad 1500 osób i będzie produkował 2,2 tony złota i 21 tys. ton rud antymonu rocznie. To duże przedsiębiorstwo wydobywcze zostało zbudowane na bazie złóż Chulboyi Konchoch i Shakhkon, których rezerwy antymonu wynoszą ok. 265 tys. ton i 50 ton złota.
Nowy „jedwabny szlak” z Chin
W stolicy chińskiej prowincji Shaanxi, Xian, uruchomiono nowe połączenie kombinowane kolejowo- morskie z Europą. Trasa wiedzie przez obszary, które wcześniej miały słabe połączenia towarowe z Chin, a także przez Morze Kaspijskie i Morze Czarne. Tą nową trasą kolejowo-morską można dotrzeć do kilku krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Pociąg wyruszył z międzynarodowego portu w Xi'an i będzie przejeżdżał przez Kazachstan, Azerbejdżan, Rumunię, Węgry, Słowację i Czechy, by w końcu dotrzeć do Mannheim w Niemczech, pokonując łączną odległość 11 300 km. Nowa trasa obejmuje kraje i regiony, które w przeszłości rzadko były obsługiwane przez pociągi towarowe Chiny-Europa, otwierając nowe rynki dla przedsiębiorstw krajowych i międzynarodowych, powiedział Yuan Xiaojun, dyrektor generalny Xi'an Free Trade Port Construction and Operation Co., Ltd., dodając, że trasa ta zapewnia również nową opcję transportową dla krajowych i międzynarodowych przedsiębiorstw handlowych i logistycznych.
Komentarze (9)
najlepsze
raczej regularnie pomijanych ( ͡º ͜ʖ͡º)
jak zawsze wykop - i ukłony w stronę OP za kawał dobrej roboty!
Rozumiem, że zapewne towar z chin podrożeje z powodu deficytu, ale z drugiej strony nie mając towaru z chin Europa zacznie robić się samo wystarczalna co będzie strzałem w stopę dla chin, chociażby dlatego, że Europa była wynalazcą, bo Chińczycy naukowo są bardzo słabi, ze względu na słabą edukacje, która się zmienia,
Nikt z Rosjan nie zginął? Sukces. ( ͡° ͜ʖ ͡°)