Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko272
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

766

Prusacy wymyślili system edukacji dla robotników i żołnierzy.

Do dziś kształcimy w nim dzieci. Dzieci pracują w ciszy. Sztywny, regularny rytm nauki wyznaczają im dzwonki. Wszyscy siedzą w równo ułożonych ławkach i wykonują polecenia nauczyciela. Ten przekazuje wiedzę wyznaczoną przez podstawę programową. Na koniec kilkuletniego cyklu – ogólny egzamin....

sznaps82
sznaps82
z
twojahistoria.pl
dodany: 12.03.2022, 23:17:11
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    zainteresowania
  • #
    edukacja
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    liganauki
  • 155
    • Facebook
    • Twitter

Treści powiązane (3)

Krzysztof M Maj - Dla Każdego Coś Przykrego - krytyka systemu edukacji w Polsce

Tirith252
z youtube.com
  • 3

Rozwiązanie: Szkoła estońska.

Thud
z wykop.pl
  • -1

Komentarze (155)

najlepsze

mbn-pl
mbn-pl
13.03.2022, 00:57:28
  • 166
To wszystko prawda, tylko że:
1. Jak dotąd nie znalazłem sensownie opisanego innego systemu. Ogólniki o budowaniu kreatywności i indywidualnego rozwoju brzmią dobrze, ale to nie jest program.
2. Trudno zgodzić się z tezą o zabijaniu kreatywności itd. Niemal wszystkie wynalazki zostały opracowane przez tak kształconych ludzi.
3. Większość zawodów nie różni się zasadniczo od XIX-wiecznych robotników. Łącznie z lekarzami, którzy po prostu muszą się pilnie nauczyć wszystkiego od A do Z
  • 56
TwardyOrzechDoZgryzienia
TwardyOrzechDoZgryzienia
13.03.2022, 02:06:42
  • 170
@mbn-pl: Zgadzam się, jedynie co do drugiego punktu zastanawiam się, czy to "dzięki temu", czy "mimo to" te wynalazki powstały.
resource_1337
resource_1337
13.03.2022, 07:29:54 via Wykop Mobilny (Android)
  • 266
@mbn-pl:

1. System fiński, żeby daleko nie szukać
2. Nie zgadzam się, ogromna ilość wynalazków została opracowana przez ludzi którzy albo olali taką edukację, albo robili coś swojego pomimo niej.

Pruski system to niszczące umysły i osobowość gówno.
PanSwiatla
PanSwiatla
13.03.2022, 15:46:19
  • 49
Myślę, że inne systemy może działają, ale u mnie w gimnazjum i liceum liczba patusów była tak duża, że nie wiem czy inne systemy by wypaliły. Niektórzy nie chcieli w ogóle się uczyć. Może trzeba zacząć od tego, że niekoniecznie przepuszczamy każdego jak leci. Nie każdy musi mieć wykształcenie średnie czy wyższe. U mnie niektórzy w gimnazjum składali sylaby czytając jakiś tekst.
  • 15
a.....1
konto usunięte 13.03.2022, 18:23:29 via Android
  • 45
@PanSwiatla Kiedyś uczeń mający wyraźne problemy z nauką był przenoszony do szkoły specjalnej, jeśli zostawienie go na drugi rok w tej samej klasie nie pomagało. Patus po 6 klasie był kierowany do OHP.
Do reformy Buzka tak to funkcjonowało. Potem weszły gimnazja i zaczęła się demolka edukacji.
Ekscentryczny_obserwator
Ekscentryczny_obserwator
13.03.2022, 18:37:55
  • 30
@PanSwiatla: obecny system edukacji wspiera patologie. Patusowi nic nie grozi. Jak raz uwala to później przepchną aby się pozbyć problemu. A jak jest ich więcej to zaczyna się zabawa w zorganizowane grupy przestępcze terroryzujace klasy gdzie wszyscy spuszczają głowy. Nauczyciele albo wola się zakolegować aby nie być gnebionymi albo ci ambitniejsi nie wiele mogą zrobić bo patus przypisany do szkoły i musi w niej być. To uczy że po za szkołą
rafal-hard
rafal-hard
13.03.2022, 18:29:36
  • 36
Polska szkoła - wynagradzanie posłusznych i karanie tych którzy chcą rozwiązać problem w sposób inny niż mówi program. Zmuszanie do myślenia jak rzekomo myślał jakiś autor (lektory) który wcale tak nie myślał. Zabijanie absolutne kreatywności ludzi oraz przygotowanie ich do pracy na etacie a nigdy na własnym. Nagradzanie lizusów - którzy w zasadzie nic nie maja do powiedzenia. Zniszczenie psychiki że nawet wiele lat po szkole dzieciom śni się szkoła.
  • 6
Zamiclious
Zamiclious
13.03.2022, 20:17:17 via Android
  • 6
@rafal-hard Dodam od siebie, że obszerny program, nad którym dzieci wyrabiają aby się nauczyć, co przekłada się na to, że większość ma gorsze oceny od najmłodszych lat, jak masz biednych rodziców z klasy robotniczej, to ci w domu przy nauce nikt nie pomoże, a na korepetycje stać tylko nielicznych, to wciskanie, że oceny świadczą o tym kim jesteś, gdzie taki dzieciak popada w kompleksy bo nie ma 6 i czerwonego paska, jak
rafal-hard
rafal-hard
14.03.2022, 09:25:18
  • 2
@Szachu: W szkołach w dani jest bardzo często koło dyskusyjne i tak wyglądaj lekcje. U nas zpaiuje się w ciszy w zeszycie co pierdzieli jakiś nieudacznik życowy co został nauczycielem. Tam można zwraća i dyskutoać z nauczycielem, tytaj podyskutuj to się na ciebie zero uweźmie.
SweetieX
SweetieX
13.03.2022, 19:11:27
  • 23
Tutaj dziecku odjeli punkty za prawidlowo rozwiazane zadanie, bo napisalo "zostalo" zamiast "ma teraz"..
To jest bulwersujaco chore...
Pobierz
źródło: comment_1647198669kyurrech0UtGLi404C41RC.jpg
  • 9
SweetieX
SweetieX
13.03.2022, 19:18:01
  • 9
@blargotron: z matematyki, to byla glosna sprawa, szeroko komentowana w mediach, np.: https://www.wprost.pl/kraj/10426470/zadanie-z-matematyki-dlaczego-nauczycielka-odjela-punkty.html
R.....o
konto usunięte 13.03.2022, 20:03:58
  • 9

Komentarz usunięty przez moderatora

Matemit
Matemit
13.03.2022, 19:23:28
  • 14
Wszyscy narzekają, jakie to szkolnictwo jest złe. A prawda jest taka, że to rodzice/wyborcy i społeczeństwo samo doprowadziło do tych zmian. Ten sam model myślenia "Dajcie 500+, social, budujcie wszystko na kredyt" a potem "oesu czemu tak drogo".

Chcieliśmy łatwej szkoły z której ucznia trudno wywalić?
Chcieliśmy okrojonego materiału?
Chcieliśmy indoktrynacji katolickiej w szkołach?(zwanej "religią")? Wymieniać można dalej.

Gdyby społeczeństwo wymagało od szkół, polityków ale również samorządów, bo wszystko zaczyna się od
  • 7
blargotron
blargotron
13.03.2022, 19:32:59
  • 4
@Matemit: Niekompetentny (być może celowo) rządzący są wynikiem głupich wyborców, ogłupiająca szkoła jest wynikiem niekompetentnego rządu, głupi wyborcy są wynikiem ogłupiającej szkoły, et cetera.
Matemit
Matemit
13.03.2022, 19:56:29
  • 3
@miszczu90:

nie zgadzam się, w większości kwestii, także 500+ nie mamy żadnego prawa głosu, ani w żądaniu poziomu, ani w niczym. To są rozwiązania narzucane odgórnie, jedynie żeby wyglądało jako wybrane i prowadzone tak jak chcemy.


Nie żyjemy w ustroju autorytarnym. Choć wiele osób tak myśli.

Niestety problemem jest sam system, a już na pewno jakiekolwiek połączenie go z ministerstwem i centralnym MEN.


Jednak centralizacja ma plusy, bo można narzucać pewne
K-S-
K-S-
13.03.2022, 19:38:30
  • 12
Ten program nie jest zły z tym że obecnie pomija się dwie ważne rzeczy.

Po pierwsze tam wymagało się dyscypliny od nauczycieli, aktualnie w wielu szkołach uczą miernoty które nie reprezentują sobą zbyt wiele.
Po drugie tam uczniowie którzy sprawiali kłopoty trafiali to poprawczaków, aktualnie taki sebek bije wszystkich wokół a nauczyciel boi się cokolwiek zrobić.
ChciwyASasin
ChciwyASasin
13.03.2022, 18:38:51
  • 8
Do wielu łykopków też nie dociera, że rozwiązaniem problemu nie jest jak to wielu pisze i plusuje "dorzuć ekonomiem i ludzie mondszejsze bendom", tylko właśnie ten pruski model i tak naprawdę monopol państwa (w tym pajacy wybieranych na ministrów edukacji, każdy głupszy od poprzedniego) na to jak edukacja ma wyglądać - szkoła ma program nauczania i ma być zrealizowany, nieważne, jak idiotyczny.
Są szkoły prywatne, ale dużo ich nie ma (może ich
  • 1
blargotron
blargotron
13.03.2022, 18:47:02
  • 0
@ChciwyASasin: To najpierw proponuję zmienić model władzy. Co do samej edukacji, znieść szkolnictwo publiczne i zamienić na bon edukacyjny.
niochland
niochland
13.03.2022, 18:36:16
  • 8
Wszyscy zawsze spuszczają się nad fińskim systemem edukacji, gdzie dzieciaki nie mają zadań domowych i ogólnie podchodzi się na luzie do dzieci. Oczywiście ich system topowy na świecie.
Otóż pracowałem z Finami - jezus maria jacy oni są "rozmemłani". Trzeba im tłumaczyć wszystko po 10 razy i łaskawie prosić żeby coś zrobili.
Oczywiście żeby nie było - system edukacji gdzie uczeń jest mrówką, która musi zapyerdalać, albo ginie, jest równie zły.

Idealny
szpmisp
szpmisp
13.03.2022, 20:55:48
  • 7
Powodzenia w reformowaniu systemu na nowoczesny, "postępowy" itd. itp. którego pracownicy mają 50+ lat i zarabiają okolice minimalnej.
  • 1
mareksa666
mareksa666
15.03.2022, 16:46:03
  • -5
@szpmisp: przeciez ten co opisales to ten prawilny konserwatywny a nie zaden postepowy :D
neoklasyk
neoklasyk
13.03.2022, 18:53:25
  • 6
Nie zapominajmy o najważniejszym czyli o człowieku który przekazuje wiedzę, tak przekazuje a nie naucza czy poucza, są ludzie od których zainteresowanie bucha jak żar z gorącego pieca, emanuje taka potęga wiedzy, że zaraża nią wszystkich dookoła, przedstawia naukę w niezwykle ciekawy sposób, taki w którym wydaje się ona czymś fascynującym, niestety takich ludzi jest niezwykle mało a to wielka szkoda.

W naszych szkołach pracują ludzie którzy sami zostali wychowani w takim
Thud
Thud
13.03.2022, 18:58:16
  • 5
Do fińskiej można dodać też szkołę estońską która ma ostatnio lepsze wyniki.
https://przegladbaltycki.pl/14113,najlepsza-edukacja-w-europie-fenomen-estonskiej-szkoly.html

Najlepsze osiągnięcia mają co prawda szkoły chińskie; jednak takiego życia nikomu nie życzę : )
https://www.youtube.com/watch?v=u35PM5xRdaA
  • 2
Northrop_Grumman_X
Northrop_Grumman_X
13.03.2022, 21:27:26
  • 0
@Thud: Estonia to mniejsza Finlandia ( ͡° ͜ʖ ͡°)
ReeceWithouterpoon
ReeceWithouterpoon
16.03.2022, 07:23:36
  • -1
@Thud: w produkcji robotów bez wyobraźni chińska szkoła przoduje.
dr_gorasul
dr_gorasul
13.03.2022, 18:26:54
  • 5
u nas jest to miks kołłątajowsko-prusko-stalinowski
Zamiclious
Zamiclious
13.03.2022, 20:03:06 via Android
  • 3
Jakbyś się wychował w tym systemie to było by to dla ciebie coś całkiem naturalnego.Będąc takim Finem, jakbyś trafił do polskiej korporacji po pół roku zwariował być psychicznie.Mimo rozmemłania, nie są biedni, żyje się tam dobrze, ludzie są wyluzowani, nie spinają się jak my.Nie robią jak na akord za psie pieniądze, nie wracają #!$%@? i zmęczeni.. wolę fińskie rozmemłane, niż nasze korporacje w których ludzie zachowują się jakby ktoś im dziękował za
  • 1
wodiwo
wodiwo
13.03.2022, 22:04:29
  • 0
@Zamiclious: bzdura, Finlandia ma 50% wyższy współczynnik samobójstw i znacznie większy problem z depresja i alkoholizmem niż Polska.

System edukacji stosowany tam i na zachodzie sprawia, ze tubylcy nie mają najmniejszych szans z przyjezdnymi na rynku pracy, a najwyżej płatne stanowiska zajmowane są przez ludzi wyedukowanych przez systemy najbardziej rygorystyczne.
Opipramoli_dihydrochloridum
Opipramoli_dihydrochloridum
13.03.2022, 18:17:50
  • 3
cała Polska w cieniu Śląska
Pobierz
źródło: comment_1647195468Feh909zBdaNPCl0tkyYKsY.jpg
  • 12
typowy_pawel
typowy_pawel
13.03.2022, 19:40:30
  • 7
@SweetieX: wg twojego obrazka Portugalia i Hiszpania też jest niżej niż PL
gora123
gora123
13.03.2022, 20:40:26
  • 3
@typowy_pawel: W Hiszpanii była wojna domowa.
Kenzie
Kenzie
13.03.2022, 20:02:32
  • 2
Kto ma jaja, żeby zmienić całkowicie system nauczania i wprowadzić coś zgoła innego? W tym kraju nikt. Macie odpowiedź. Poza tym wymagałoby to zmian trwających że 20 lat
  • 2
wodiwo
wodiwo
13.03.2022, 22:08:03
  • -2
@Kenzie: wprowadźmy zmiany które na zachodzie doprowadziły do idiokracji xD
mareksa666
mareksa666
15.03.2022, 16:46:57
  • -5
Kto ma jaja, żeby zmienić całkowicie system nauczania i wprowadzić coś zgoła innego?


@Kenzie: czarnek, ale lewactwo torpeduje ( ͡° ͜ʖ ͡°)
mrjetro
mrjetro
13.03.2022, 19:12:46
  • 2
Narodowości Pruskie na Facebooku
Pobierz
źródło: comment_1647198694klucqYrOlN5n4laIdG8L1k.jpg
sq2fog
sq2fog
13.03.2022, 10:13:31
  • 2
Bitwa pod Sadowa - Polacy z Poznania wygrali strzelając do Polaków z Galicji... Tak Prusy rozpoczeły przekształcanie sie w Nemcy... :/
  • 1
Arhus
Arhus
13.03.2022, 18:23:11 via Android
  • -1
@sq2fog w temacie
Zamiclious
Zamiclious
19.03.2022, 14:08:14 via Android
  • 1
Tak to jest jak w szkole podstawy przedsiębiorczości, czy podobne tematy są omijane szerokim łukiem i wiedzy na ten temat jest więcej w pierwszej książce na półce w księgarni


Brakuje nauki o takim codziennym przygotowaniu do życia, niby jest Wiedza o społeczeństwie ,ale książka na 50 stron. Totalne ogólniki. Młodzi ludzie którzy sami nie myślą, zaczynając smaodzielne życie nie mają pojęcia, jak do lekarza się umówić, co to NFZ, jak to działa,
msc2
msc2
13.03.2022, 18:53:28
  • 1
Nikt jeszcze nie ogarnął tych programów szkolnych jako gier komputerowych? Przecież to aż się prosi , aby to zrobić. Zamiast zdobywać jakieś skarby, to rozwiązywać zadania, zamiast ubić potwora to zmierzyć się z jakimś problem itd, itd. Mój dzieciak w ciągu pół roku ogarnął angielski grając z ludźmi ze świata w Tibię i to na poziomie, że zajmował dobre miejsca na konkursach międzyszkolnych.
nophp
nophp
13.03.2022, 18:49:54
  • 1
Tak to jest jak w szkole podstawy przedsiębiorczości, czy podobne tematy są omijane szerokim łukiem i wiedzy na ten temat jest więcej w pierwszej książce na półce w księgarni.
Mauro666
Mauro666
13.03.2022, 18:22:19
  • 1
Totalitarnym systemom więcej do szczęścia nie potrzeba jak robotników i żołnierzy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Zamiclious
Zamiclious
19.03.2022, 14:01:34 via Android
  • 0
@rafal-hard:


Tam można zwraća i dyskutoać z nauczycielem, tytaj podyskutuj to się na ciebie zero uweźmie.

I zada pytanie, jak to nie umiesz? ( ͡° ͜ʖ ͡°) dokładnie, kiedyś nauczycielka wzięła mnie do odpowiedzi, bo niby jej przeszkadzać w lekcji, akurat byłam nauczona jak w zegarku, na wszystkie pytania odpowiedziałam na 100%, a ona wystawiła mi dwóje. Taki system mamy .
Zamiclious
Zamiclious
19.03.2022, 13:58:37 via Android
  • 0
@Szachu: W szkołach w dani jest bardzo często koło dyskusyjne i tak wyglądaj lekcje. U nas zpaiuje się w ciszy w zeszycie co pierdzieli jakiś nieudacznik życowy co został nauczycielem. Tam można zwraća i dyskutoać z nauczycielem, tytaj podyskutuj to się na ciebie zero uweźmie.


Tak jest, bo od najmłodszych zaszczepiają w nas, że czegoś nie wypada, lub lepiej się nie wychylać, bo ci będą później po złości się mścić. Później
Matemit
Matemit
13.03.2022, 19:01:55
  • 0

Komentarz usunięty przez moderatora

Sinity
Sinity
13.03.2022, 18:50:33
  • 0
System edukacji jest kompletnie zwalony i służy głównie torturowaniu dzieci poprzez umieszczenie ich w instytucji totalnej.

Do tego kosztuje to #!$%@? majątek, tak jakby nie istniała technologia.
  • 1
ReeceWithouterpoon
ReeceWithouterpoon
16.03.2022, 07:21:58
  • 1
@Sinity: technologia, na co to komu, jeszcze może pracę zdalną by pan chciał.
  • <
  • 1
  • 2
  • Strona 1 z 2
  • >
  • Wykopujący (766)
  • Zakopujący (9)

Hity

tygodnia

NIE! dla eliminacji z obiegu gotówki i zwiększenia inwigilacji…
4460
Anna Moskwa mówiła o sklepie w którym nie było podwyżek.Właściciel: To nieprawda
3177
Afera z udziałem brata komendanta głównego policji. Milion złotych za wolność
1644
Daniel Obajtek tydzień temu groził, że obniżka cen paliw sparaliżuje kraj.
1570
Pan Stanisław opowiada dowcip o fizykach - Jeden z dziesięciu / 1 z 10
1569
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #ciekawostki
  • #zainteresowania
  • #technologia
  • #historia
  • #biologia
  • #medycyna
  • #swiat
  • #astronomia
  • #kosmos
  • #liganauki

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl