Jak byłem młody i głupi jeździłem rowerem za autobusami, ciężarówkami, 1-2m za nimi. Pamiętam na liczniku rowera 73km/h później już nie patrzyłem bo trzeba było kontrolować żeby się nie rozwalić o zderzak.
Fajne, praktyczne wytłumaczenie czemu w SUVach, htachbackach i kombii (czyli we wszystkich samochodach ze ściętą dupą/pionowymi szybami), tak bardzo brudzą się szyby, a w liftbackach, czy sedanach już nie.
@Login_login: Chlapacze na tył i mamy o jakieś 70% mniej brudu na tylnej części samochodu. No ale dla niektórych chlapacz to większy obciach, niż uwalony tył.
@yggdrasill: Zależy w sumie od 2 rzeczy, mocy i kształtu. Jak kształt jest nieaerodynamiczny jak u malucha, to ten efekt będzie spory, o ile silnik da radę jechać (oczywiście dodatkowo większy opór aerodynamiczny spowodowany tym kształtem oznacza mniejszą prędkość maksymalną).
Takie coś możliwe tylko za pędzącą ścianą w postaci "ekologicznego" suva. Im większe podciśnienie tym szybciej brudzi się klapa (zauważcie kombi i suvy).
Komentarze (114)
najlepsze
No ale dla niektórych chlapacz to większy obciach, niż uwalony tył.
Tak, Maluch był przerabiany i tworzył srogie podciśnienie.