: Jak działa system MCAS w boeingach 737 MAX?
![: Jak działa system MCAS w boeingach 737 MAX?](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_6WdZCqBdp23U0jx6SBb8lmZMMal8apci,w300h194.jpg)
Niedzielna (10.03) katastrofa boeinga 737 MAX 8 Ethiopian Airlines kosztowała życie 157 osób. Samolot rozbił się krótko po starcie z lotniska w Adis Abebie. Prawdopodobną przyczyną jest usterka samolotu związana z wadliwym działaniem jednego z pokładowych systemów.
![Matus89PL](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Matus89PL_uAEOFwVSwL,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 168
Komentarze (168)
najlepsze
Ponieważ artykuł spotkał się z pozytywnym odbiorem na portalu pasazer.com to postanowiłem pokazać go także tutaj licząc na iście wykopową dyskusję ;)
Leci sobie duży pasażerski samolot. Spokojnie, bez ciśnień, pogoda ładna. Nagle podlatuje do niego wojskowy F16, którego pilotowi straszliwie się nudzi i zaczyna się popisywać. Przelatuje nad większym kolegą, pod nim, jakieś beczki, korkociągi w niebezpiecznej odległości itp. Przy czym cały czas szydzi z pilota samolotu pasażerskiego:
- Czym ty latasz? Stodołą? Patrz na to gościu. Zrobisz tak? Nie zrobisz! Mam lepszy
Z opisu w znalezisku wygląda na to, że inżynierowie Boeinga byli bardzo pewni siebie wprowadzając taki mechanizm.
@another_throwaway23: Teraz wszystko jest nazywane AI. Dwa ify w kodzie i już AI się to nazywa.
źródło: comment_fzWkqVW8Mn9hDYXLxAeWklL4wEkSHGyj.jpg
PobierzOpisałam wypadek Delta 1141 gdzie w wyniku braku komunikacji pilotów z producentem, sami wyłączali systemy ktore ich "irytowały". Skutek - procedura taxi z pamięci, klapy na 0 i tak chcieli lecieć. Systek był na miejscu, człowiek postanowił go wyłaczyć.
Ktoś na etapie projektowania ostro zawalił sprawę.
@robot_: tak jak wspomniałam, MCAS wydaje sie niezbedny do prawidłowego prowadzenia samolotu, jego brak spowodowałby wiecej wypadków (czysto z wady konstrukcyjnej samolotu). Jestem pewna ze Boeing powinien był o tym systemie poinformować odbiorców samolotów i powinno być wyjaśnione co i jak. Mam wrażenie że piloci nie mieli zielonego pojęcia co sie #!$%@? (kiedy mcas zaczynal działac bardziej dosadnie). Tez byś sie zdziwił jakby np samochod wyjeżdżał
A potem powstaje coś takiego jak MCAS. #!$%@?ąc od tego jakie tam popełniono błędy. Może naciski kierownictwa na szybsze wypuszczenie nowego samolotu,
No i to rodzi dwa pytanie - czy Boeing uważa pilotów za ćwierćinteligentów? I czy może ma rację?
Dotychczas sądziłem że największym failem projektowania interfejsu użytkownika samolotu
@SubstratPolski: Wyobraź sobie że dość dokładnie wiem co i dlaczego tak działa, bądź nie działa.
Natomiast moja ocena ogranicza się tu do ergonomii interfejsu użytkownika i ogólnie raczej niepożądanej sytuacji gdy jakiś element systemu interfejsu użytkownika, zmienia swoje działanie w zależności od ogólnego stanu urządzenia.
Pilot może nabyć pewien odruch, że naciśnięcie przycisku powoduje jakieś tam działanie. Nie mając świadomości że tak to działa
@hellfirehe: MCAS został dodany by zachować zgodność typu z poprzednimi 737. Dzięki czemu nie musiał mieć osobnej certyfikacji oraz piloci nie muszą przechodzić dodatkowych szkoleń. I oczywiście, jest to workaround, bardziej sensowne rozwiązania wymagałyby osobnej certyfikacji dla MAX.
Chyba będzie to Boeinga drogo kosztować jeśli udowodnią że winny był samolot.
...działa...
Osz ty śmieszku xD