@ominous_gremlin co kto lubi... Praca siedząca, wymagająca ciągłego skupienia na danym elemencie. Kiedyś w radiu 3 powiedzieli ze to najmniej stresujący zawód... Ale naprawiajac skrzypce ubezpieczone na 500 000 euro trochę człowiek się spoci...
mam skrzypce 4/4 Klasyczne na kształt Stradivariusa stare po przodkach, ale nic cennego. Skrzypce nie mają duszy. - czy bywały skrzypce bez duszy? - Ile kosztuje założenie takiej duszy do skrzypiec? - Czy duszę trzeba jakoś stroić? czy tylko założyć w odpowiednie miejsce pod podstawek? - Czy klei się jeszcze skrzypce klejem króliczym? czy są jakieś bardziej współczesne specyfiki?
@J_J dusza ma na celu przenieść drgania z płyty wierzchniej na spodnią, oraz tworzy ważny element konstrukcyjny... Więc skrzypce muszą mieć duszę. Nowa dusza to koszt powiedzmy 30 zł jak powiesz ze wpadłes z wykopu, :). Aby zrobić duszę trzeba dobrać odpowiedni materiał... Odpowiednio ja przygotować i ustawić w zależności od oczekiwań i instrumentu. Skrzypce klei się wyłącznie klejem kostnym.
@ovation Janko Muzykant zrobił sobie skrzypce z gonta i włosienia końskiego, ale ostatecznie był niezadowolony z brzmienia. Czy mając swoją wiedzę, ale okoliczności techniczno-materiałowe takie jak Janko, byłbyś w stanie zrobić coś sensownego do grania?
@poji skrzypce można zrobić z pudełka po butach... Ale brzmieć to one nie będą. Natomiast gdybym miał zaplecze,, Janka" zajął bym się czymś bardziej pożytecznym :D... skrzypce to luksus, a nie produkt pierwszej potrzeby.
@ovation 1. Jakie instrumenty produkujecie? 2. Jaki materiał najbardziej lubisz? 3. Najdroższy instrument jaki miałeś w rękach 4. Ile dziennie poświęcasz na to czasu? 5. Jak długo się tym zajmujesz?
@vladimirq każdy robi swój instrument... Ale praca w rodzinie jak to w rodzinie, zdarzają się kłótnie... Ale poki ojciec ma siłę pracować będzie szefem pracowni a do końca życia będzie moim mistrzem.
@w_gs materiał pozyskujemy różnych źródeł... Są specjalistyczne firmy tym się zajmujące. Ale są też tartaki które nie zawsze wiedzą co mają, więc mozna to wykorzystać.
Co do suszenia i przechowywania zajmujemy się tym oczywiście sami.
Dlaczego w XXI wieku ciągle trzeba robić skrzypce ręcznie, aby ładnie brzmiały? Wyjaśnij w dwóch zdaniach proces. Bo jak rozumiem, nie chodzi o to, aby wystrugać dokładnie i powtarzalnie jakiś kształt (bo to zrobiłyby roboty lepiej niż człowiek). Czy to jest tak, ze coś wystrugasz coś na oko, potem zakładasz na próbę struny i na podstawie dźwięku odpowiednio modyfikujesz projekt? A różnice między budową poszczególnych egzemplarzy wynikają z różnorodności drewna?
@sxill maszyna wszystko wykona do setnej mm., natomiast każdy kawałek drewniane jest inny i podczas budowy instrumentu trzeba go indywidualnie "nastroic"
@NoOne3 najczęściej nic... Szkoły muzyczne wypożyczaja instrument dla nowego ucznia... Natomiast dobra manufaktura kupisz od 2000 zł... Lutniczy od 4000... Można kupić też chiński za 500 zł ale nie ma gwarancji czy w ogóle stroi :D
@Sphinx10 wiedza i głównie wiedza... Najczęściej cene można oszacować po poereszych oględzinach (3min)... Problem rodzi się jeśli wchodzi w grę znane nazwisko i wiek instrumentu w tedy może to potrwać dłużej...
1. czy skrzypce muszą mieć zawsze taki sam kształt? kolega kiedyś zrobił na pracę dyplomową skrzypce wielokątne (bez łuków, wyglądały jak kiepski model 3d ;) i robiły furorę mimo zapewnień profesora, który już na etapie projektu twierdził, że nie będą brzmieć. a potem grano na nich w orkiestrach m.in. w gdańskiej filharmonii :P
@agablazej 1 każdy model instrumentu ma inny kształt. 2 głównie profesjonalni muzycy, ale też uczniowie i nauczyciele. 3 każdy lutnik powinien mieć słuch
ile jest prawdy w wyjatkowosci instrumentow stradivariusa czy del gesu? czy to tylko kwestia wartosci rynkowej/unikalnosci czy rzeczywiscie takie instrumenty brzmia jakos wyjatkowo i nie daje sie ich wspolczesnie podrobic?
@DEATH_INTJ duża część zawodu lutnika to mity... Teorie o fragmentach diamentów w lakierze... Pleśni na drewnie... Czy mistyczny miejscu pozyskania a nawet odpowiednim klimacie w jakim rosły drzewa z których powstawały instrumenty Strada to tylko teorie... Nie ma na to dowodów... Wiele współczesnych instrumentów gra równie dobrze lub lepiej jak stare dzieła .. Ale tam już jest wartość historyczna...
@Sarpens 1. 100 kilku ale tylko kilkunastu pracujących na pełny etat 2. Przesady każdy ma swoje... Ale nie znam jakiś ogólnych, których kazdy lutnik się obawia. 3. Klient który nie dba o instrument który kupił... Lutnik wkłada w to serce i boli jak widzi że muzyka to nie obchodzi. 4. Orkiestry w Tokio, Chicago, Helsineki, Berlina, Wiednia, Moskwy, Warszawy oraz wielu innych.
@ovation: 1. jak kupujesz drewno to już jest pocięte w takie cienkie kawałki czy sami z tatą tniecie? 2. Przy większych instrumentach, front i tył to dość duży kawałek drewna, to jest jakaś klejonka? Bo zakładam że ze sklejki chyba się nie robi :D A może jednak? A jeśli klejonka to sami robicie czy kupujecie gotowe arkusze? Jaką grubość mają?
Komentarze (214)
najlepsze
- czy bywały skrzypce bez duszy?
- Ile kosztuje założenie takiej duszy do skrzypiec?
- Czy duszę trzeba jakoś stroić? czy tylko założyć w odpowiednie miejsce pod podstawek?
- Czy klei się jeszcze skrzypce klejem króliczym? czy są jakieś bardziej współczesne specyfiki?
Skrzypce klei się wyłącznie klejem kostnym.
:P
1. Jakie instrumenty produkujecie?
2. Jaki materiał najbardziej lubisz?
3. Najdroższy instrument jaki miałeś w rękach
4. Ile dziennie poświęcasz na to czasu?
5. Jak długo się tym zajmujesz?
Komentarz usunięty przez moderatora
Co do suszenia i przechowywania zajmujemy się tym oczywiście sami.
:D
Robicie też np. liry korbowe? Ciężko nauczyć się na takiej grać ewentualnie jaki koszt w waszej pracowni?
Dużo macie klientów na co dzień?
2. kto kupuje wasze instrumenty?
3. czy każdy lutnik umie grać?
1 każdy model instrumentu ma inny kształt.
2 głównie profesjonalni muzycy, ale też uczniowie i nauczyciele.
3 każdy lutnik powinien mieć słuch
1. 100 kilku ale tylko kilkunastu pracujących na pełny etat
2. Przesady każdy ma swoje... Ale nie znam jakiś ogólnych, których kazdy lutnik się obawia.
3. Klient który nie dba o instrument który kupił... Lutnik wkłada w to serce i boli jak widzi że muzyka to nie obchodzi.
4. Orkiestry w Tokio, Chicago, Helsineki, Berlina, Wiednia, Moskwy, Warszawy oraz wielu innych.
1. jak kupujesz drewno to już jest pocięte w takie cienkie kawałki czy sami z tatą tniecie?
2. Przy większych instrumentach, front i tył to dość duży kawałek drewna, to jest jakaś klejonka? Bo zakładam że ze sklejki chyba się nie robi :D A może jednak? A jeśli klejonka to sami robicie czy kupujecie gotowe arkusze? Jaką grubość mają?
1 jak się trafi... Wolimy sami szczypac i przerabiać na kliny
2 mamy materiał żeby spod w wiolonczeli były z całości (jawor falisty) :)
:)