Jak Polacy uwielbiają wyrzucać pieniądze w błoto - o benzynie 98 słów kilka.
Jak co tydzień, podjeżdżasz do swojej ulubionej stacji paliw, żeby zatankować swojego niedawno zakupionego od Mirka Opla. Tak się składa, że Opel ten posiada silnik o zapłonie iskrowym, potocznie nazywany benzynowym, więc jak co tydzień stoisz przed wyborem: Benzyna 95, czy 98?
Może i 98 jest zauważalnie droższa od tej pierwszej, ale z pewnością nie bez powodu. Myślisz o swoim nowym Oplu, że chciałbyś o niego dbać. Dlatego byle czego mu nie wlejesz do baku. W dodatku już wyobrażasz sobie, jak Twój wóz dostaje nowych sił i wielkiego doładowania mocy z tym lepszym, wspanialszym paliwem. No i przede wszystkim somsiad swojego Passata zalewa tylko 95, więc jak mu powiesz, że Ty tankujesz 98, to mu mina zrzędnie!
I tak podchodzisz do dystrybutora, wlewasz 98 i kipisz przy tym dumą, bo nie jesteś jakimś biedakiem robakiem cebulakiem co tankuje 95.
Ale czy słusznie? Czy tylko dlatego, że paliwo 98 jest zauważalnie droższe, musi to oznaczać, że będzie lepsze od 95?
Patrząc na to jak chętnie Polacy korzystają z tego paliwa, wydaje mi się, że mało kto zadaje sobie takie pytania. Dlatego wychodząc z krucjatą przeciw marnotrawstwu, postaram się na tę kwestię tutaj odpowiedzieć, szczególnie, że nie jest zbyt zawiła.
Różnica między najpopularniejszymi rodzajami benzyny dostępnymi w Polsce zawierają się właściwie w ich nazwie. A mianowicie w liczbie w nich zawartej. Oznacza ona liczbę oktanową danego paliwa, czyli dla bohaterów tego znaleziska liczba ta wynosi odpowiednio 95 i 98.Teraz należy zadać kolejne pytanie:
Co właściwie z tej liczby oktanowej wynika?
Najpopularniejszą opinią gdyby zadać takie, bądź podobne pytanie większości ludzi w Polsce, zapewne byłoby stwierdzenie, że im większa jest ta liczba, tym większa moc silnika napędzanego takim paliwem. Nic bardziej mylnego.
Liczba oktanowa świadczy o skłonności paliwa do spalania stukowego. Spalanie stukowe jest zjawiskiem, kiedy w silniku iskrowym w wyniku silnego sprężenia mieszanki paliwo-powietrze dochodzi do samoczynnego zapłonu tej mieszanki, zamiast - tak jak powinno to po bożemu nastąpić - w efekcie zapalenia mieszanki przez iskrę ze świecy. Im wyższa liczba oktanowa, tym mniejsze szanse by do spalania stukowego dochodziło.
Rzecz w tym, że zdecydowana większość silników benzynowych napędzających auta w Polsce została zaprojektowana pod benzynę 95. To znaczy, że skok tłoka ma taką wartość, by spręż był na tyle niski, żeby dla takiego paliwa nie dochodziło do spalania stukowego.
A czy w takim razie jest jakaś różnica dla takiego silnika przy zalaniu paliwa 98? Właściwie żadna. Różnica pojawiłaby się dopiero wtedy, gdyby udało się Wam w jakiś sposób zwiększyć skok tłoków w silniku zmieniając przy okazji spręż. Wtedy taki silnik generowałby większą moc, ale działałby prawidłowo tylko zalany paliwem 98 (do pewnej wartości oczywiście). Natomiast bez tej zmiany, silnik będzie pracował tak samo niezależnie od tego którym paliwem jest zalany.
A czy są jakieś inne różnice między tymi paliwami?
Minimalne. W dużej mierze zależą od poszczególnych producentów, którzy mogą dodawać różne dodatki do paliwa. Porównując jednak specyfikację benzyny 95 i 98 na stronie orlenu, to gdyby pominąć liczbę oktanową można by uznać, że to właściwie identyczne paliwa.
Co ciekawe Orlen nie podaje w swoich specyfikacjach kaloryczności paliwa, czyli wartości, która tak naprawdę opisuje ile energii możemy uzyskać z litra paliwa.
Zapewne wcale nie ma to związku z tym, że kaloryczność benzyny 98 jest minimalnie mniejsza od kaloryczności 95 ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Uczciwość nakazuje mi dodać, że różnica ta jest minimalna, ale wciąż fakty są takie, że ten sam silnik napędzany benzyną 95 będzie miał więcej mocy, niż gdyby był napędzany 98. O ironio!
No nic Mirki, mam nadzieję, że przekonałem Was tymi wypocinami do zajrzenia do instrukcji swojego samochodu i jeżeli nie będzie tam napisane, że należy zalewać benzyną 98, to będziecie zalewać już tylko 95, a zaoszczędzone pieniądze przeznaczycie na jakieś fajne rzeczy.
Pozdrawiam i życzę szerokiej drogi ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Komentarze (320)
najlepsze
aby mi się opłacało tankować 98 to różnica pomiędzy 95 a 98 musi być circa about 15 groszy - jest ponad 30 więc :-)
Wczoraj na orlenie tankowałem 95 za 4,52zł/1l, a gaz za 1,97, jak widać różnica ponad dwukrotna, a spalanie niedwukrotnie wyższe :) Benzyna ok. 10l/100km,
@dajmiereparacjemamchorynarod:
A o czym jest "artykuł"? W sumie bardziej wpis.
O tym, że tańsze paliwo jest paradoksalnie lepsze dla silnika dostrojonego pod nie i nie warto przepłacać. Jakbyś nie wiedział LPG to również paliwo i podobnie jak 95 i 98 będzie działać w tym samym silniku
Idąc dalej ja piszę, że nie warto przepłacać za 95 i wybieram LPG bo różnica w mocy jest
W skrócie: ECU, które wię, że jedziemy na lepszym paliwie i umie je wykorzystać, przyniesie korzyści każdej jednostce napędowej nie tylko silnikom tuningowanym pod wyższe moce.
Wiekszośc ludzi, którzy twierdza, że to pieniądze w błoto, nie mają praktycznie żadnej wiedzy
@gibonxxl:
Ja bym powiedział że to paliwo musi być dobrane pod konkretną mechanikę silnika.
W silnikach turbo wychodzi to dość naturalnie, bo zwiększając ciśnienie doładowania (co jest podstawą zwiększania mocy takiego silnika) w końcu dochodzi się do granicy spalania stukowego, którą przesunąć można właśnie paliwem o wyższej liczbie oktanowej.
W silnikach wolnossących już nie jest to takie oczywiste, bo w wielu konstrukcjach silników, zwłaszcza tych wysokoobrotowych,
Mam za to jeszcze niepewna ale ciekawa obserwacje z 1,5ecoboost forda. Na 95 pali prawie litr na sto mniej. Na 98 pracuje przyjemniej i lepiej szczególnie na najniższych obrotach. Silnik jest specyficzny i w opinii tunerów fabrycznie prawie stuka na 95 a czipsy to nie ma przeproś 98. Przy czipsach to akurat
Ciągle w Polsce "normą" jest tolerancja 10%, oczywiście w dół! Tankując do pełna np. 50 l (wg cyferek na dystrybutorze), w rzeczywistości wlewamy tylko 45-46 litrów paliwa. Sprawdźcie! I policzcie na jaką kasę jesteście krojeni.
Podobno paliwo w Niemczech jest lepsze od naszego, bo na tankowaniu robimy więcej kilometrów :-) tymczasem tam lejąc 50 l, mamy w baku rzeczywiście taką ilość!
1, 2
Pytanie więc, skąd masz te informacje?