miałem kiedyś taki właśnie pomysł na małą domową windę. Jak widać wszystko już dawno wymyślono :]
Pozostaje zasadnicze pytanie - skąd oni biorą tą wodę. Jeżeli muszą ją tłoczyć wodociągiem na tą górę, to zysk będzie słaby. Ale jeżeli kradną ją z jakiegoś potoku (o ile on tamtędy właśnie z góry spływa), to mamy praktycznie darmowy transport.
@pyzdek: chwile chwile, bo ja lubię mieć wszystko wytłumaczone na papierze. Tu chodzi o to, że woda jest wlewana do zbiornika pod górny wagonik który nabiera masy i tymże sam zaczyna opadać wciągając połączony liną wagonik na dole, tak?
@dorian86: akurat piszczenie nie pochodzi od kół (bo rozumiem że do tego nawiązujesz) tylko do mechanizmu hamulcowego który działa na zasadzie tarcia - tak więc mnij smyru :D
Cudze chwalicie, swego nie znacie: W Polsce znajduje się mający 150 km długości Kanał Elbląski, którego elementem jest system pochylni, uważany za jedno z najznakomitszych rozwiązań hydrotechnicznych na świecie. Podróżujące kanałem jachty i statki wpływają do wagonów, którymi są transportowane w obu kierunkach pomiędzy znajdującymi się na różnych wysokościach fragmentami kanału. Wszystko odbywa się bez użycia energii elektrycznej - przy wykorzystaniu energii wody przepływającej pomiędzy wyższymi a niższymi zbiornikami wodnymi. link
Na wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Leas_Lift : "Leas Lift (2) Originally installed in 1885, in Folkestone, Kent, the Grade II Listed[1] Leas Lift is a funicular railway which carries passengers between the seafront and the promenade. It is one of the oldest water lifts in the UK.[2]
The lift operates using water and gravity and is controlled from a small cabin at the top of the cliff.[3] It has carried more than 50 million people
Komentarze (20)
najlepsze
Pozostaje zasadnicze pytanie - skąd oni biorą tą wodę. Jeżeli muszą ją tłoczyć wodociągiem na tą górę, to zysk będzie słaby. Ale jeżeli kradną ją z jakiegoś potoku (o ile on tamtędy właśnie z góry spływa), to mamy praktycznie darmowy transport.
Tu chodzi o to, że woda jest wlewana do zbiornika pod górny wagonik który nabiera masy i tymże sam zaczyna opadać wciągając połączony liną wagonik na dole, tak?
W Polsce znajduje się mający 150 km długości Kanał Elbląski, którego elementem jest system pochylni, uważany za jedno z najznakomitszych rozwiązań hydrotechnicznych na świecie. Podróżujące kanałem jachty i statki wpływają do wagonów, którymi są transportowane w obu kierunkach pomiędzy znajdującymi się na różnych wysokościach fragmentami kanału. Wszystko odbywa się bez użycia energii elektrycznej - przy wykorzystaniu energii wody przepływającej pomiędzy wyższymi a niższymi zbiornikami wodnymi.
link
FOLKESTONE
"Leas Lift (2)
Originally installed in 1885, in Folkestone, Kent, the Grade II Listed[1] Leas Lift is a funicular railway which carries passengers between the seafront and the promenade. It is one of the oldest water lifts in the UK.[2]
The lift operates using water and gravity and is controlled from a small cabin at the top of the cliff.[3] It has carried more than 50 million people