Cześc Mirki i Mirabelki!
Mam dla Was dwa tagi: #
ama oraz #
rozdajo (informacje na końcu)
Zacznijmy od AMA
Na co dzień jestem Operatorem Numeru Alarmowego 112 (w skróce ONA). Pracuję w CPR - czyli Centrum Powiadamiania Ratunkowego). Dzwoniąc na 112 dodzwonicie się do mnie, bądź do jednego z moich kolegów i koleżanek na terenie całego kraju i krajów UE (Numer 112 jest europejskim numerem).
Biorę po 100 punktów z konta każdej drużyny i słucham pytań.
Dlaczego AMA?
Było już jedno AMA z Operatorem 112, ale to było jakiś czas temu (grudzień 2015), od tego momentu trochę się zmieniło. System się zmienił, żyje i ewoluuje.
11.02 (jedenasty lutego) to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Fajny czas na przybliżenie naszej pracy osobom postronnym. A 09.02 mój CPR obchodzi pięciolecie.
Kilka podstawowych rzeczy
Jeśli oglądaliście "Na Ratunek 112", proszę nie róbcie tego więcej. Nigdy. Pseudoserial nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Na numer 112 składa się parę czynników, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR), Ogólnopolska Sieć Telekomunikacyjna na potrzeby numeru 112 (OST 112), Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI C-D) oraz Operatorzy Numerów Alarmowych (ONA). Nasza praca skupia się w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) lub w przypadku województwa mazowieckiego z dwóch CPRów (jedno dla miasta stołecznego Warszawy oraz jedno w Radomiu, które obsługuje resztę województwa). Pracujemy 24/7/356. Nasze zmiany są zazwyczaj dwunastogodzinne. U mnie jest to od 7 do 19 i zmiany nocne od 19 do 7. Ale słyszałem, że inne CPRy o innych godzinach mają zmiany. Model numeru 112 w Polsce jest modelem operatorskim, a nie dyspozytorskim. Należy o tym pamiętać, gdyż to nie my decydujemy o przyjeździe i czasie oczekiwania na służby (Państwowe Ratownictwo Medyczne, Państwowa Straż Pożarna, Policja).
Trochę historii
Do momentu powstania pierwszego Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmowaniem zgłoszeń alarmowych z numeru 112 zajmowały. W 2010 jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać CPRy. Pierwszy powstał w Krakowie w 2009 r., ostatni w Warszawie w 2013 r. a mój w 2012 tuż przed Euro 2012.
Obecnie
Obecnie Centra przyjmują setki połączeń dziennie. Niestety 80% z nich to połączenia głuche (uszkodzona linia, spodnie dzwonią, kieszenie, przypadkowe wybranie numeru alarmowego), blokowanie numeru (zamówienie pizzy, połączenie z ciocią Ewą z Zakopanego, natrętne blokowanie) oraz zgłoszenia niezasadne merytorycznie (zamiast do energetyki, pogotowia wod.-kan., etc.). Reszta to zgłoszenia zasadne (kolizje, wypadki, pożary, problemy zdrowotne), które zostały przyjęte i obsłużone przez służby.
A byłbym zapomniał
W ramach #
rozdajo przygotowałem trzy zestawy gadżetów z mojej #
pracbaza
1) Jeden dla jednej z osób wykopujących AMA (losowanie 11.02.2017 o 12:00 za pomocą Mirkorandom - #
zielonkidupacicho),
2) Drugi dla osoby, która zada najbardziej plusowane pytanie (wyklucza się pytania wulgarne i wpisy niebędące pytaniami),
3) Trzeci dla osoby, której pytanie w mojej ocenie było najlepsze.
Wysyłka Pocztą-Polską na terenie Polski na mój koszt. Podsumowanie AMA będzie miało miejsce 11.2.2017 a wysyłka gadżetów do 20.2.2017 r. Jeśli wylosuję kogoś z #
poznan to możliwy odbiór osobisty z ewentualnym oprowadzeniem po naszym Centrum (ale to nie jest jeszcze pewne).
Czas trwania
AMA trwa do jednego z poniższych momentów:
1) Aż mnie nie zwolnią #
pdk,
2) Aż przestanie mi się chcieć,
3) Aż tak zadecyduje,
4) Aż nie dostanę bana,
5) Aż nie umrę.
Mam nadzieję, że to AMA będzie tak samo długie jak @
ama-japan
Linki do AMA
[1]:
Link do wszystkich pytań w AMA
pokaż spoiler Wołam potencjalnie zainteresowanych
@paprok @HornisseBRD @nihil_novi @1021690019151491 @paprok @sprzedam_nerke @artur-kaminski-180

Komentarze (737)
najlepsze
@zwora: Nie, "Na Ratunek 112" ma jeszcze mniej wspólnego z życiem niż "Ukryta Prawda" :)
Ale miło nam!
@Rinardo: Jasne! Dziękuję w imieniu Operatorów z Olsztyna! Jak będę miał z nimi kontakt to przekaże też podziękowania!
@Rinardo: Szczerze? Na codzień rzadko spotykamy się z pozytywnym słowami naszej pracy, więc tym bardziej słysząc je od losowych osób (zupełnie nie znanych) to świetna sprawa. Podnosi na duchu i daje powera
@paolaola: Nie, ale i na takie sytuacje jesteśmy przygotowani.
1. Czy dzwonią osoby posługujące się językiem obcym?
2. W jaki sposób dogadujesz się z osobami, z którymi komunikacja jest utrudniona? Np. ludzie, którzy nie potrafią rzeczowo opisać gdzie się znajdują albo co się konkretnie stało?
3. Na ile dokładnie musisz znać geografię swojego rejonu? Ulice, nazwy miejscowości, itd.?
4. Powiedzmy, że dzwonię z telefonu komórkowego pod 112 i wiem, że bateria wytrzyma maksymalnie 5 sekund rozmowy. Co powiedzieć?
5.
Tak.
Wewnętrznie się irytuje, ale zadaje treściwe pytania. Czasem muszę krzyczeć
Raz w zyciu dzwonilem po karetkę. Stres niesamowity bo dla matki. Z tego wszystkiego powiedzialem "dzien dobry, chcialbym zamowić karetke". Do dzisiaj sie z tego smieje. Czesto ludzie u Ciebie "zamawiaja" karetki ? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@peetee: Tak :>
Dzwonie i mówię, że wydarzył się wypadek w nowej wsi, woj. mazowieckim, nie jestem miejscowy, ostanie duże miasto minąłem jakieś 50km. Na jakiej podstawie określacie która to nowa wieś skoro w promieniu 50km, jest ich z 15.
Dlatego uważam, ze 112 centralizacja, to jest totalna głupota i lepiej było gdy zgłoszenia odbierał najbliższy szpital, który doskonale znał okolice i bezbłędnie potrafił przeprowadzić wywiad nawet na zasadzie co pan widzi.
@publiczny2010: Mamy do pomocy jeszcze Moduł Mapowy.