@Antol: Przy projektowaniu tych dźwigarów krytycznym warunkiem był SGU, a nie SGN (czyli ugięcia belki, a nie jej nośność). Mechanika zniszczenia kompozytu jest bardzo złożona. Dlatego bardzo trudno jest w sposób analityczny określić tą maksymalną wartość nośności. Mogą pozwolić na to jedynie badania laboratoryjne. Jedna z belek była badana w próbie 4-punktowego zginania. Maksymalne obciążenie jakie do niej przyłożono to około 150 ton + ~30 ton masy własnej (ta łączna wartość
@marvin7: Mówimy o nośności pojedynczego dźwigara. Masa belki (kompozyty + sworznie stalowe) to 3700 kg. Do tego dochodzi masa betonu. Na jedną belkę przypada mniej więcej 2,5m płyty z betonu lekkiego o grubosci 18cm. Łącznie to daje około 30 ton.
@ocotuchodzi: Niska masa belek powodowała, że koszty transportu praktycznie nie miały znaczenia. Nie było, więc sensu przenosić produkcji bliżej Rzeszowa. A poza tym, Mostostal ma bardzo dobrych specjalistów w Warszawie ;)
@d3xxer: Mnóstwo. :D Niestety trudno znaleźć bardziej ekologiczny i tani zamiennik. Klej używany do łączenia tkanin musi mieć odpowiednią wytrzymałość, przyczepność itd. Ale oprócz tego musi być rozpuszczalny w żywicy i jednocześnie nie może zmieniać jej parametrów mechanicznych.
@d3xxer: Powiedzmy, że projekt nie jest mi obojętny ;)
Targanie kompresora/kabli przy 25m belce też nie jest idealnym rozwiązaniem. Poza tym kleje z pistoletu to głównie poliuretany (świetne jak tapicerujemy meble albo montujemy podsufitkę w samochodzie), natomiast w przypadku kompozytów średnio się nadają - poliuretany nie są rozpuszczalne w żywicy -> do części włókien nie dotrze żywica i element będzie punktowo osłabiony.
@trombek89: Jakieś mosty z kompozytów FRP pewnie są (ale w sumie nie mogę sobie żadnego teraz przypomnieć). Natomiast jeżeli mówimy o moście drogowym z kompozytowymi belkami zespolonymi z płytą betonową, to takich obiektów jest w chwili obecnej na świecie (przypuszczalnie) 6. Z tego 2 w Hiszpanii. Jeden z nich jest opisany tu:
@damastes: Zarówno beton jak i żelbet jest kompozytem. W tym wypadku mówimy o kompozytach włóknistych o osnowie polimerowej. Trochę długa nazwa jak na tytuł, nie? ( ͡°͜ʖ͡°) Tytuł mógłby brzmieć "Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP"
@Botamet: Ciekawe jak porownując do takiego mostu wzniesionego tradycyjnie wyszly koszta takiej inwestycji przy wykorzystaniu FRP. Bo np. koszt transportu jest mniejszy no i jak mowili zdecydowanie zaoszczedzili czasu.
@Dudus: Koszt początkowy jest większy. Natomiast koszty w cyklu życia (LCCA) takiego obiektu powinny być mniejsze (ze względu na większą trwałość i mniejsze koszty utrzymania). Ponadto nie należy zapominać, że jest to obiekt prototypowy/badawczy. Zawsze przy większej skali produkcji koszty spadają...
@Botamet bo widzę, że udzielasz się tutaj aktywnie i przynajmniej masz o tym pojęcie. Bardzo zaciekawił mnie temat i czy znasz może jakieś publikacje lub artykuły o kompozytach warte uwagi i we w miarę przystępnym języku, bo będąc na 2 roku studiów przez braki w wiedzy mam nieraz problem ze zrozumieniem niektórych publikacji. Pozdrawiam
Komentarze (165)
najlepsze
Niestety trudno znaleźć bardziej ekologiczny i tani zamiennik. Klej używany do łączenia tkanin musi mieć odpowiednią wytrzymałość, przyczepność itd. Ale oprócz tego musi być rozpuszczalny w żywicy i jednocześnie nie może zmieniać jej parametrów mechanicznych.
Targanie kompresora/kabli przy 25m belce też nie jest idealnym rozwiązaniem. Poza tym kleje z pistoletu to głównie poliuretany (świetne jak tapicerujemy meble albo montujemy podsufitkę w samochodzie), natomiast w przypadku kompozytów średnio się nadają - poliuretany nie są rozpuszczalne w żywicy -> do części włókien nie dotrze żywica i element będzie punktowo osłabiony.
http://com-bridge.pl/index.php/pl/9-aktualnosci/62-hiszpanskie-mosty-kompozytowe
Warto zwrócić uwagę, że rozpiętość teoretyczna przęsła w Błażowej jest o 50% większa niż mostu w M-111. :D
Tytuł mógłby brzmieć "Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP"
o taką Polskę nic nie robiłem!
Pozdrawiam
język... bardziej PL czy EN?
Ten temat... bardziej kompozyty ogólnie (wytwarzania / właściwości/ projektowanie) czy mosty kompozytowe?