Nie wiem czy kojarzycie, ale dosłownie kilka dni temu wykonawca oddał do odbioru wybudowaną kosztem ciężkich setek milionów złotych Drogową Trasę Średnicową w Gliwicach. Trasą będzie można przejechać na wiosnę. Zdarzyło mi się też jakiś czas temu odwozić koleżankę, która przy owej trasie mieszka i której dzielnicę (pozdrawiam Trójkąt) pamiętam sprzed końca budowy tej trasy. Tym razem jednak poczułem się uderzony w twarz, gdyż dokładnie naprzeciw domu mojej koleżanki(czyli od południa) wyrósł wysoki na co najmniej 5 metrów ekran dźwiękochłonny. Wygląda to koszmarnie, jak mur między Strefą Gazy a Izraelem:
//i.imgur.com/aKooZwH.jpg
(fot. Mateusz Bobola, skyscrapercity)
Na skyscrapercity niektórzy nie omieszkali porównać tego do muru getta warszawskiego (pamiętacie scenę z "Pianisty", kiedy Szpilman pomaga przecisnąć się przez wyłom w nim) i uważam, że nie jest to specjalnie przesadzone porównanie.
Pogrzebałem trochę w necie i okazuje się, że takich kwiatków jest tam więcej. Pod DTŚ, czyli autostradę przecinającą centrum miasta, wyburzono kilka kamienic, dzięki czemu Gliwice witają przyjezdnych dzisiaj takim "pięknym" widokiem:
![](https://www.wykop.pl/cdn/c0834752/21Ab7tH_StYwoO8iJNNxZ1K24c34pDahtvijLlMt,wat600.jpg?author=szyy&auth=77bb6fd179ac8842c579caa5e07520da)
(fot. Kemo, skyscrapercity)
Jeśli uważacie, że to brzydkie to poczekajcie na to, jak to wygląda z bliska, czyli dla mieszkańców ul. Świętej Katarzyny - mur berliński ma na noc! Dodatkowo z tego co czytałem, w tej kamienicy po lewej obsuwają się już mury, więc pewnie też zostanie wyburzona...
![](https://www.wykop.pl/cdn/c0834752/11Ab7tA_StYwoO8iJNNxZ1K24c34pDahtvijLlMt,wat600.jpg?author=szyy&auth=77bb6fd179ac8842c579caa5e07520da)
(fot. Kemo)
eciństwa i późniejszych lat pamiętam gliwicką Palmiarnię i urokliwy zakątek, w którym stała. Otóż tego zakątka już nie ma - DTŚ przechodzi dosłownie 5 metrów od ściany tego domu dla egzotycznych roślin:
![](https://www.wykop.pl/cdn/c0834752/01Ab7sU_StYwoO8iJNNxZ1K24c34pDahtvijLlMt,wat600.jpg?author=szyy&auth=77bb6fd179ac8842c579caa5e07520da)
(fot. Kemo)
To, co obserwujemy dzisiaj w Gliwicach, kraje Europy Zachodniej i Ameryki Północnej przerabiały w latach 50-tych. Tam też przeorano centra miast pod budowę wielopasowych bezkolizyjnych dróg, a przykładem wzorcowym są Glasgow i Boston. Oba te miasta szybko odczuły na własnej skórze, że nie był to najlepszy pomysł - wzrósł hałas, przestępczość, ludzie masowo uciekali z miasta uszczuplając dochody podatkowe, a za nimi uciekły sklepy i inne biznesy. Oba miasta wydały krocie na powrót do stanu początkowego, a bostoński Big Dig doczekał się chyba nawet filmu.
Pytanie, jakie mi się nasuwa jest takie - dlaczego nie potrafimy wyciągnąć wniosków z ich błędów? Dlaczego musimy kurde ładować ciężki hajs w rozwiązania, o których z góry wiadomo, że są złe?
Halo, mieszkańcy #
gliwice! Serio chcecie mieć TIRy w centrum?
Komentarze (145)
najlepsze
W większości metropolii na świecie są trasy szybkiego ruchu umożliwiające bezkolizyjne przejechanie z jednego jej końca na drugi. Autor artykułu w dupie był i gówno widział. Proponuję chociaż zaznajomić się z mapami kilku tych zajebstych wzorcowych zachodnich metropolii..
Paryż, czyli Boulevard Peripherique, ale w centrum ani jednej bezkolizyjnej drogi.
Londyn, czyli beltway daleko od centrum, a w centrum wąskie i kręte dróżki.
Kopenhaga, czyli obwodnica z trzech stron (bo z czwartej jest morze)
i wreszcie:
Nowy Jork,
Serio chcesz 1:1 przyrównywać niespełna 200 tys. miasto do kilku/kilkunastomilionowych metropolii?
Inna sprawa jest taka, że DTŚ "średnicówką" jest tylko z nazwy, bo w praktyce to północna obwodnica GOP i jedynym miastem, przez którego środek przechodzi to Katowice, gdzie w samym centrum przeprowadzona jest elegancko tunelem.
Porównania do Bostonu czy Glasgow to też
To, że Palmiarnia będzie przy DTŚ raczej zwiększy popularność tego miejsca, a nie odwrotnie?
Jak budowa drogi ma wpłynąć na wzorst przestępczości? Proszę o analizę :) Chyba,
W Warszawie co jakiś czas wypływa na powierzchnię pomysł (czasem już po realizacji) usuwania drzew, całkowitego ogołacania ulic i w miejscu drzew... robienia
Chyba nie byłeś nigdy za granicą, że tak #!$%@?. Po pierwsze to DTŚ nie przechodzi przez centrum Gliwic. Obszar GOP jest bardzo rozległy, jak wyobrażasz sobie ruch w nim? DTŚ nie jest wybudowana dla tranzytu, a jedyne centrum przez jakie przechodzi to Katowice ale tutaj ruch i tak jest oddzielony. Chcesz żeby pomiędzy A1 i A4 nie było żadnej bezkolizyjnej drogi? Zobacz jaka to jest odległość. Popatrz na wielkie metropolie, np
Ok już wiem. Myślałem, że mowa o już istniejącym odcinku podłączonym do A1. Na mapach googla nie ma zaznaczonego tego planowanego/w budowie. Ale tutaj znalazłem zdjęcie przebiegu tej trasy i faktycznie przechodzi przez ścisłe centrum..
https://www.google.pl/maps/vt/data=RfCSdfNZ0LFPrHSm0ublXdzhdrDFhtmHhN1u-gM,QLhy247T_Oa0RUKE2IG5NkEVDC73jDHTEGV6_ZRSpnc7gaJmfo_jYGHIH4VLSd3esmmN3hfuqf71Qhak9F8D578bAxe0X8xlDqLiZ_JFr4RPyA4xZ0nOT8NewtmFcQXtAWADqIMXaV0jJpWQk71ttPgIROaTOgjc1RUsuH8JN0NYejd_XTIrMUwxrjtrVDoZu62i9gdDoDYp_h6JPN2ZihpwK6nRIcHl
Faktycznie trochę to bez sensu.. Jak już chcieli łączyć DTŚ z droga 88 to mogli zrobić tunel, podobny do tego pod Maastricht w Holandii.
https://www.youtube.com/watch?v=swfge8o4IpM
Co do Holandii - to w Hadze oprócz obwodnicy popatrz jak ładnie A12 wchodzi do Cenrtum i cudownie rozprowadza cały ruch (jeżdżę nią codziennie) ( ͡° ͜ʖ ͡°) Niestety nie jest to trasa średnicowa - bo kończyła by się w morzu :)
Mało tego - lokalizacje z dobrym dostępem do trasy są preferowane i droższe a mieszkaniówka jest można powiedzieć tym tańsza im dalej ma do trasy
Tak czy siak DTŚ powinna zapłacić za zabezpieczenie budynku + remonty tam gdzie powstały uszkodzenia.
http://www.wykop.pl/wpis/10566770/mirki-i-mirabelki-dzisiaj-w-podrugiejstroniebajora/