Jak kadrowanie do formatu 4:3 wpływa na przekaz filmów?
Choć czasy "kwadratowych" ekranów mamy już za sobą, to warto przekonać się, jakie taki z pozoru trywialny zabieg niesie konsekwencje. Materiał powstał jako wyjaśnienie widzom kanału TCM dlaczego stosował on letterboxing.
RicoElectrico z- #
- #
- #
- #
- 111
- Odpowiedz
Komentarze (111)
najlepsze
Moje zdanie jest takie, że to nie jest żadna rekonstrukcja, tylko okaleczanie filmu. Powinni ograniczyć się tylko do korekty kolorów, ostrości i ziarna, ale całego, a nie przyciętego obrazu. Każdy ma w ręku pilota i będzie mógł w każdej chwili zrobić zoom, rozciągnąć obraz, albo oglądać z czarnymi pasami po bokach. Natomiast w żaden sposób nie powinno się okaleczać oryginalnego kadru.
Może wam to się wydawać o wiele mniej drastyczne, niż przycinanie panoramy do formatu "kwadratowego", o którym mowa jest w filmiku ze znaleziska. I fakt - jest mniej drastyczne. Ale jest okaleczaniem.
Kadry
Byle janusz z iZotope RX może osiągnąć lepsze efekty - zachować nieco szumu dla naturalności (czasem szum był elementem dźwięków otoczenia, a został totalnie wyciszony!) i odszumić bez żadnych artefaktów.
@kanapka: Przeważa opinia, że szeroki format jest lepszy do oglądania filmów, stąd telewizory 16:9 i nawet 21:9
Szczególnie, ze cena była z księżyca.
Właśnie. Cena z księżyca, dlatego mało kto chciał kupować. A dlatego pewnie cena z księżyca, bo mało kto chciał kupować. Pętla. Jakim cudem 3D tak się upowszechniło? Widziałem Avatara w 3D i 2D. Różnica? Brzydko powiem, że dupy nie urywa, oglądając w 2D dużo nie tracimy. Za to powiedział bym że przy przycięciu do 4:3 to prawie pół filmu nie widać. Nie wiem, może po prostu nie widziałem dobrego 3D, ale czytałem opinie wielu ludzi, że 3D generalnie okazało się sporym rozczarowaniem. Owszem, fajny bajer, ale tylko bajer.
Pamiętam jednak, że przycinanie do 4:3 nie było zbyt popularne, przynajmniej nie w Polsce. Często mnie wręcz drażniło w starych czasach, że tyle filmów miało te ogromne czarne paski u góry i na dole ;) W zasadzie paski zmniejszyły się (ale nie zniknęły właśnie ze względu na 21:9) po upowszechnieniu się ekranów 16:9.
Kiedyś miałem niedorzeczny dylemat jaki monitor wybrać, 4:3 czy 16:9. Serio. Dziś uważam 16:9 za sensowny format zarówno do grania, oglądania filmów jak i do pracy. Co więcej, uważam, że 21:9 byłby jeszcze lepszy do tych zastosowań. Czyli praktycznie do wszystkich. Stale brakuje mi powierzchni poziomej przy programowaniu (na różnego rodzaju mapki, narzędzia, listy, dodatkowe okna). Przez jakiś czas pracowałem jednocześnie na 3 monitorach ustawionych obok siebie, tworzących razem poziomy pasek. Byłoby to o niebo wygodniejsze i lepsze, gdyby zastąpić te 3 monitory 1 bardzo szerokim, najlepiej jeszcze wklęsłym, żeby krawędzie boczne nie były bardziej oddalone od oczu niż środek. Z resztą tak zawsze ustawiam monitory na biurku - środkowy jest prostopadle do krzesła, boczne
Wg. opisu na YT, program został nakręcony, aby wytłumaczyć ludziom dlaczego puszczają filmy w oryginalnym formacie, co by znaczyło że ma 21 lat. TCM nadaje od 1994 roku.
technik robiący pan & scan dynamiczne wybierał odpowiednią cześć kadru i to się w zasadzie sprawdzało. tam gdzie się dało. czasem dzielono ujęcia na części - jeśli gadały dwie postaci na obu krańcach ekranu, to lepiej było zrobić sztyczny podział ujęcia niż pokazywać tylko jedną, albo ganiać pan&scanem tam i
w każdym razie film wygląda tak ostro i obraz jest tak odziarniony / nieruchomy, że FILM wygląda jak telewizyjna realizacja "sprawy dla reportera" albo "dlaczego ja".
kolega kupił coś takiego i się zachwyca, a ja, jako posiadacz plazmy patrzeć na to nie mogę. może za stary
@kasper93: Z IMAX-em to w ogóle jest ciekawie, bo IMAX ma proporcje ekranu 1:1,43, czyli bardziej zbliżone do klasycznego telewizyjnego 4:3 niz kinowego szerokiego ekranu. W związku z tym ciekawa sytuacja była kiedy wyswietlano w IMAX-ach i w zwykłych kinach "Avatara". Oryginał był zrealizowany w formacie 16:9; kopia IMAX-owa miała obciete boki, a kopia wyswietlana
A tutaj łap super artykuł o tym:
http://film.org.pl/fx/klatka3.html