AMA Inżynier budownictwa w specjalności drogowej.
Długo zastanawiałem się nad dodaniem tego AMA. Dzisiejsze AMA elektryka skłoniło mnie do napisania swojego. Jestem inżynierem budownictwa w specjalności drogowej z uprawnieniami ok. 7lat doświadczenia. Chętnie odpowiem na wasze pytania, nie jest aż tak źle ;-)
- #
- #
- #
- 283
Komentarze (267)
najlepsze
+ samochód
+ komórka
+ laptop
Skąd mania budowania dróg rowerowych z kostki, która biegnie razem z chodnikiem i różni się tylko kolorem? Krótko mówiąc, czy takie są naciski, byle było, byle taniej, czy tak uczą na studiach?
@Mete:
ad. 1 Studzienki powinno się projektować w osi pasów by nie jeździć po nich kołami. Czasem jednak sa kolizje z innymi sieciami uniemożliwiające takie wykonanie kanalizacji.
ad. 2 To jest wynik złej koordynacji zarządu danej drogi.
@EtaCarinae:
Tutaj problem bierze się z ustawy środowiskowej i natury 2000. Możliwe że lobby a możliwe że głupota UE. Czasem ekrany nie mają sensu a czasem tak.
@Sniper10200: Zawsze istnieje takie ryzyko. Ostatnio słyszy się coraz więcej na ten temat i mam wrażenie że spadły stawki.
@splasz: Takie rozwiązanie jest jeszcze w Toruniu.
Generalnie problem wygląda tak:
Kierowcy miejscowi są do tego przyzwyczajeni i umieją się zachować na takim przystanku. Problem zaczyna się gdy kierowca nieznający tych reguł jedzie na pewniaka i potrąca osobę wysiadającą z Autobusu, tramwaju. Taki jest najczęstszy scenariusz potraceń na takich przystankach.
1. Mozna spytac o rejon w ktorym dzialasz?
2. Skonczona uczelnia?
3. Czy robisz dla GW czy jako podwykonawca? rozumiem ze nazwy firmy nie bedziesz skłonny podać?
4. Duze kontrakty po kilkaset mln czy raczej lokalne drogi po kilkaset tysięcy?
ad1 cała polska
Ad2 Politechnika Krakowska
Ad3 Robię dla pod wykonawcy
Ad4 Nie chce podawać firmy. Kontrakty po kilka milionów. Największy za ok 9mln. Teraz buduje układ komunikacyjny przy centrum logistycznym za 2mln.
Standardowo sypiesz kamień i zagęszczasz go w warstwach do 30cm grubości. Oczywiście kamień musi być przeznacozny do podbudów itp. Na górną warstwę możesz użyć kamienia 0/31,5 i oczywiście go zagęścić. Dodatkowo można górną warstwę polać emulsją kationową i posypać grysem + zagęścić.
Reasumując:
1. Generalnie
2. Dlaczego nie budujemy betonowych dróg?
3. Dlaczego zdrapuje się dziurway asfalt, zamiast kolejną warstwę kłaść na wierzch?
4. Czy rzeczywiście pracownicy kradną materiały, tak jak się to powszechnie podejrzewa?
2. Dlaczego nie budujemy betonowych dróg?
@fledgeling:
ad 1. A pamiętasz drogę na Zgorzelec, jak była z płyt betonowych?? To była droga wybudowana za Hitlera... Strach był tym jechać.
ad 2. Bo mamy lobby asfalciarzy. Dodatkowo droga asfaltowa jest minimalnie tańsza.
ad 3. Zdrapuje = FREZUJE się zewnętrzną warstwę ścieralną, którą można ponownie przetworzyć. Położenie kolejnej
Jako np. inspektor budowy jak będziesz z tym walczył?
Ja rozumiem, że w niektórych przypadkach nie da się inaczej, ale czy nie lepiej instalacje przenieść pod chodnik, ścieżkę, które łatwiej rozebrać i naprawić, itp.
Tak - wiem, że w pokrywie studzienki właz jest umieszczony mimośrodowo i dopasowuje się go do położenia szczebli/kręgów - masz jakiś pomysł jak zmusić wykonawcę do właściwego sytuowania kręgów/pokrywy żeby włazy były w linii?
@Xaveri: Studzienki powinny być projektowane w osi pasa. Czasami kolizje z innymi sieciami nie pozwalają na to.
Nie znam sprawy A2.
Z doświadczenia wiem, że geodetów trzeba dokładnie poinformować czego się oczekuje, np jak ma nabić punkty osnowy i jak ma porozbijać błędy pomiarów. Jak dokładnie się z nim poustala sprawy to nie ma problemów. Jednak trzeba nad tym czuwać.
Geolodzy, tutaj zawsze spotykałem kompetentnych ludzi.
@drogowiec12
2) Warto robić kursy np. z Autocada itp. ?
3) Słyszałem ze jest już przesyt, dużo osób kończy budownictwo. Ciężko znaleźć prace. Czy to prawda ?
ad 1. Bądź najlepszy i miej plan;-)
ad 2. Kursy dają tylko podstawy, robiąc projekty na prawdę nauczysz się CADa itp
ad 3. Trudno mi to zweryfikować, jednak gdyby było mało ludzi w branży to bym co chwilę odbierał telefony od hedhunterów chcacych mnie podkupić.
Najlepiej iść do małej firmy, gdzie będziesz mieć przegląd przez sporo rodzajów robót. Jak pójdziesz do molocha typu Skanska, Budimex, itp, możesz zostać zaszufladkowany na głupim stanowisku i niewiele zobaczyć. Jak bym szedł do mniejszej firmy a potem do korporacji ale na stanowisko kierownicze za dobra kase.
To zalezy na jakich wykładowców trafisz ;-) U mnie z 30 osób w grupie po 5 latach obroniło się 15 osób. 5 odpadło, reszta powtarzała jakieś przedmioty, szła na dziekanki itp. Odpadali przeważnie ludzie który nie mieli do tego predyspozycji.
Ile lat masz doświadczenia?
Ciężko o pracę dla absolwentów?
Czym się konkretnie teraz zajmujesz?
Ciężko o p
@nico112:
ad. 1. W projektowaniu ok 4 lat, w samym wykonastwie 3 lata.
ad. 2. Zależy czego oczekujesz
ad. 3. Obecnie buduję układ komunikacyjny dla centrum logistycznego na północy polaski - drogi, place i parkingi. Jestem tam kierownikiem kontraktu
@magiczny_andrzej:
Uprawnień po studiach nie masz żadnych. Musisz mieć praktykę i zdać państwowy egzamin by mieć uprawnienia. Dodatkowo musisz mieć trochę praktyki by ogarnąć cały bajzel na budowie.
Co sądzisz o skończeniu inżyniera dziennie i kontynuacji zaocznej + praca w biurze? Czy Twoi koledzy po fachu próbowali tego? Jakieś wrażenia odnośnie takiej formy?
@cosa_nostra:
LISP = używałem tylko do wymiarowania poprzeczek. Poza tym nigdy nie miałem takiej potrzeby. Za duzo czasu schodzi na pisanie.
Kolega studiował zaocznie i pracował - teraz buduje mosty i jest zadowolony. Podczas studiów miał jednak bardzo mało czasu na cokolwiek.