AMZ City Smile 10 ELECTRIC w Krakowie
![AMZ City Smile 10 ELECTRIC w Krakowie](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_9JPBA3J76b3YRLAnPxRfYtXHRA239o6G,w300h194.jpg)
Czyli kolejny polski producent - znany głównie z produktów oferowanych dla wojska - AMZ Kutno, przedstawia autobus elektryczny. Autobus swoją premierę miał na targach Hanover Motor Show 2012. Artykuł podsumowuje jego testy w Krakowie. Więcej w komentarzu.
![Baron_Al_von_PuciPusia](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Baron_Al_von_PuciPusia_gcpHDaPcLA,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 19
Komentarze (19)
najlepsze
Mając zaplecze, choćby w postaci firmy Melex, można by zacząć produkcję naprawdę polskiego auta elektrycznego (którego jeżdżący prototyp został już zaprezentowany). Bez pomocy dużych środków ciężko to będzie zrobić. Pewnie narażę się niektórym wykopowym liberałom, ale w tym momencie interwencja państwa byłaby uzasadniona - inwestycja dużych środków w rozwój fabryki pozwalającą na uruchomienie produkcji autka z prawdziwego zdarzenia. Podkreślam - inwestycja, nie dotacja czy dofinansowanie, darowizna itd., tylko inwestycja z oczekiwaniem na zysk. Ulgi podatkowe również są ważne, jednak w chwili obecnej to nieco za mało. Państwo mogłoby również pomóc w tworzeniu sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych (tak jak jest w Estonii). Tak samo państwo powinno inwestować w naukę, rozwój polskich wynalazków i pomoc w realizacji innowacyjnych pomysłów - zarówno prawną pomoc, jak i pomoc w uzbieraniu niezbędnych środków.
Trzymam kciuki za wszystkie polskie firmy branży motoryzacyjnej (nawet za fabryki zagranicznych marek produkujących w Polsce). Kto wie, może Polska w przyszłości będzie dla branży pojazdów elektrycznych kimś, jak dziś jest Opel, BMW, Skoda dla branży aut o napędzie spalinowym...?
Dziękuję
O ile hybrydy mają jeszcze jakiś sens, w końcu ciężki autobus, który często się rozpędza i często zatrzymuje bardzo dużo energii odprowadza w postaci ciepła na hamulcach, tą energię można gromadzić podczas hamowania i odzyskiwać podczas ruszania i hybryda to moim zdaniem optymalne rozwiązanie. Natomiast napęd czysto elektryczny to marnowanie energii elektrycznej, która nie wzięła się znikąd.
Prąd elektryczny w sieci nie bierze się znikąd. Trzeba go wyprodukować a do tego często stosuje się węgiel. Sprawność - mniej niż 40% energii cieplnej z węgla zostanie zamieniona w energię elektryczną. Ta zostanie przesłana ze stratą kilku % do odbiorcy, ten naładuje w ciągu kilku godzin akumulatory (sprawność ładowania waha się od 55 do 90% w zależności od typu akumulatora), wykorzysta tą energię do napędzania pojazdu (silniki elektryczne mają sprawność max 90%, rozładowanie akumulatora to też nie więcej niż 90%), do tego elektronika sterująca też ma swoją sprawność (95%). Co otrzymujemy? Biorąc pod uwagę najbardziej optymistyczne założenia wykorzystamy około 29% energii zawartej w węglu. Realnie pewnie nie więcej niż 25%. Co z tego wynika? Silnik wysokoprężny ma sprawność około 40%. Z tego 80% zostanie wykorzystane do napędu (sprawność przeniesienia napędu). Zatem wykorzystamy nawet 32% energii zawartej w paliwie, ciepło z silnika można wykorzystać do ogrzewania pojazdu. A robić ciepło, z niego prąd, później go transportować, i znowu robić
AMZ City Smile CS10E
Elektrobus City Smile CS10E firmy AMZ Kutno miał swoją premierę na targach Hanover Motor Show 2012
Informacje
Ja tak w kwestii ogrzewania. Dlaczego by nie zastosować cieczowego akumulatora ciepła? Ładowanego w zajezdni. Tona wody przy delta 90-40 celsjuszy oddaje około 70kwh energii, około 1/3 mniej niż akumulatory elektryczne, ale to o wiele tańsze,
A propos autobusów na coś innego niż ropę to polecam przyjrzeniu się technologii LNG. Powiem też że w Polsce będzie niebawem opracowywana hybryda prąd-LNG.
Autobusu chodzą jak "suszarki" - ale taka juz specyfika napedu elektrycznego
Moim zdaniem w Polsce się one nie sprawdzą. Przy mrozach -10 / -20 C ich zasieg spadnie co najmniej dwukrotnie.
Przy