Wpis z mikrobloga

Okey. Jak obiecałem rozpoczynam serię porad na temat #timelapse

Nie jestem jakimś profesjonalistą, dlatego tag #januszetimelapse powinien pasować. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Obserwujcie, jeśli uznacie, że warto.

Daruję sobie wstępy, pisanie czym jest timelapse/fotografia poklatkowa i przejdę od razu do...

...czego potrzebuję, aby zacząć?

Oczywiście, że lustrzanka za 10000k cebulionów, milion szkieł, drogie gadżety i obowiązkowo nawilżane chusteczki do okularów.


Nie, Anon, to wszystko nie jest takie super potrzebne. Przekonasz się, że tym czego najbardziej będzie ci brakowało jest Czas. Robienie timelapsów wymaga wyjścia z domu, dojechania w konkretne miejsce, wybrania kadru, stania tam godzinę albo dłużej pilnując sprzętu i w końcu kolejnych godzin obróbki materiału w domu. Zwykłe ujęcie, które będzie trwało 10s zajmie ci co najmniej 20 min samego strzelania zdjęć. Chyba, że robisz ujęcie gwiazd. Wtedy takie samo więcej niż godzinę. Ale wiecie co? Efekty potrafią być naprawdę fajne. ;)

No dobra, ale naprawdę chcę dowiedzieć się co z tym całym sprzętem.

1. Statyw. Masz swój ulubiony trójnóg, którego używasz w fotografii? Prawdopodobnie świetnie sprawdzi się przy timelapsach. Tutaj sprawa jest prosta. Ma być stabilnie. Dobrze, gdy statyw jest dosyć ciężki, nie poleci razem z wiatrem, ale nawet w wielu tanich lekkich statywach na nodze centralnej jest hak, na którym możesz powiesić na przykład plecak, co bardzo poprawi stabilność.

Polecam unikać statywów z głowicą, która ma kształt litery L ( http://sklep.foto-kurier.pl/userdata/gfx/ee2e1e43c3bbd1c0928d72451eb2c656.jpg ), aparat na takiej lubi drgać i pohuśtać się na wietrze, minimalnie, ale jednak, a tego najbardziej chcemy uniknąć.

Ostatnio w Lidlu widziałem statyw na wyginanym nóżkach za 15zł. Masz lekki aparat? Jest okey. Owszem, nie zapewni takiej stabilności jak inny za 100-300zł, ale nadal daje radę. Dopóki nie założysz na niego lustrzaka. I długiego obiektywu. Nie rób tego. ( ͡° ʖ̯ ͡°)