Wpis z mikrobloga

Siema Mirasy, chciałem się spytać czy ktoś jest w podobnej sytuacji i może coś doradzić. Obecnie pracuję jako programista dla polskiej firmy na jednoosobowej działalności gospodarczej i rozliczam się na ryczałcie. Życie się tak poukładało, że będę przez conajmniej kolejne 1.5/2 lata siedział w UK i potem prawdopodobnie wrócę do Polski. Złożyłem wniosek o przydzielenie statusu pre-settled żeby mieć pozwolenie na życie i pracę tutaj. Chciałbym znaleźć pracę w UK na czas, w którym tutaj jestem jednocześnie nie zwalniając się z obecnej firmy żeby po powrocie do Polski mieć dalej możliwość pracy. Stąd pare pytanek:
1. Czy jest możliwość bycia rezydentem podatkowym dwóch krajów?
2. Czy jeśli chcę pracować dalej dla polskiej firmy siedząc w UK powinienem założyć działalność tutaj i rozliczać podatki w UK?
3. Podejrzewam, że z zarobku w UK również będę musiał się rozliczyć w Polsce?
4. Ogólne pytanie jak wy (jeśli jesteście w podobnej sytuacji) rozwiązaliście te kwestię podatkową?
#podatki #uk
  • 8
  • Odpowiedz
@ploskwin:

Złożyłem wniosek o przydzielenie statusu pre-settled żeby mieć pozwolenie na życie i pracę tutaj.

Wydaje mi się, że spóźniłeś się z tym tak ze 3 lata. O ile nie masz jakichś nadzwyczajnych okoliczności, to nie dostaniesz pozwolenia na pracę.
  • Odpowiedz
@ploskwin:
1. Tak, niestety wynika to w dużej mierze z tego jak liczony jest rok podatkowy w obu krajach. W UK rok podatkowy trwa od 6 kwietnia do 5 kwietnia następnego roku (oni muszą mieć wszystko inaczej), w Polsce od 1 stycznia do 31 grudnia. Teraz przykładowo mieszkasz w Polsce do 1 lipca (czyli mieszkałeś w Polsce przynajmniej 183 dni w roku podatkowym), wyjeżdżasz do UK gdzie mieszkasz kolejne 183 dni
  • Odpowiedz
  • 0
@patrol798: Dzięki za odpowiedź! Pewnie ten pierwszy rok będzie trochę bardziej skomplikowany, jak już osiądę w UK na dłużej i będzie jasność co do rezydencji podatkowej to pewnie bym się rozliczał już tylko w UK.
  • Odpowiedz
  • 0