Wpis z mikrobloga

Na zdjęciu jeden z gwoździ do trumny wielu rzeczy: Airbusa A380, akcji Boeinga i idei CPK jako hubu.
Nowe silniki, wprowadzone między innymi w Airbus A320 NEO, pozwoliły zarówno na oszczędność paliwa, obniżenie kosztów, ale i oczywiście zwiększenie zasięgu samolotów. Do lotów na średnim dystansie a nawet długim zaczęły spokojnie wystarczać mniejsze lotniska, co pozwoliło na oszczędności zarówno w opłatach lotniskowych na mniejszych lotniskach jak i na samych lotach bezpośrednich.
Obecnie nie ma ekonomicznego sensu rozbudowywać lotniska pod wielkie samoloty latające od hubu do hubu, przez co umarł zdecydowanie przedwcześnie król A380 - potrzebujący zarówno ogromnego obłożenia trasy jak i wielkich lotnisk. Widać też, czemu kiedyś rozważano poważniej hub w Polsce.
Argument hubowności CPK nie ma obecnie najmniejszego sensu. Nikt spoza polski by nie latał z CPK (litwy i inne białorusie nie liczę) gdyż mają swoje lotniska z ogromną siatką połączeń.
Polska dodatkowo leży dość niekorzystnie pod względem trasy przelotu, bo przy samej granicy z rosją, która jest nieprzewidywalna i mocno ogranicza ruch nad swoim terytorium. Międzylądowań też nie będzie, bo zachodnia europa jest 2 kroki od nas. Ja wiem, że fur duetchland, ale niemcy są ponad 2 RAZY większe i 6 RAZY bogatsze. Zwyczajnie nie będą oszczędzali 12,50 zł żeby przelatywać przez polskę. To tak samo, jakbyśmy się bali lotniska w Kijowie.
Moim zdaniem przewidywany ruch lotniczy w "eksperckich" raportach często jest wyciągnięty z kapelusza jako ekstrapolacja trendu z czasów największego boomu parę lat temu.
Argument, że możemy mieć 10 największe lotnisko w europie - miliony pasażerów to w duuużej większości ruch turystyczny. Nie bez powodu u nas takiego ruchu nie ma - nie jesteśmy ciepłym, przyjemnym krajem na lato, zimnym na zimę, zabytki wydaliśmy na powstania, a kasy na loty starcza nam na kierunki z naszych lotnisk. Wybudowanie mega lotniska tego nie zmieni. Globalne ocieplenie by mogło, ale bałtyk wtedy będzie siny. Nie ma ekonomicznego powodu, by zgłaszać się po palmę w czołówce wielkich lotnisk - moglibyśmy wybudować najdłuższą kolej linową na świecie, ale większość trasy narciarskiej będzie płaska, a często nawet pod górkę - znajmy swoje możliwości i potrzeby. Nikt tak naprawdę nie lubi agroturystyki.
Nie kwestionuję potrzeby lotniska pod warszawą zamiast okęcia, nie kwestionuję kolei dużych prędkości - ale wszystko z głową i proporcjami. I ze świadomością, że mamy dobre mniejsze lotniska, których nie trzeba orać. I puste lotniska, które można umiejętnie zagospodarować.
I nawet człowiek by chciał, żeby nie był to projekt tworzony i zarządzany do wyciągania kasy i plakatów wyborczych. Ale potem sobie przypominam ostrołękę, mierzeję, izerę i inne - czego się pisdy nie dotknęły to było marnotrawienie, złodziejstwo i skrajna niekompetencja. PO nie będzie święte, coś tam sobie poskrobią, błędy też popełnią. Ale będzie to minimum rząd wielkości mniej niż poprzednicy. Pewnie dwa rzędy.
#cpk #polityka #samoloty
niegwynebleid - Na zdjęciu jeden z gwoździ do trumny wielu rzeczy: Airbusa A380, akcj...

źródło: A320neo_Airbus_detail_engine-300x209

Pobierz
  • Odpowiedz