Wpis z mikrobloga

#fotografia Ostatnio dowiedziałem się, że dla APSC też należy przeliczać ekwiwalent przysłony oprócz ogniskowej. Powiedzmy, że obiektyw 50 1.8 na APSC będzie miał ekwiwalent 75 i 2.8 (bo x1,5)? Jednej rzeczy nie rozumiem, czy jeśli przeliczamy ekwiwalent przysłony to bardziej chodzi o glebie ostrości czy jasność obiektywu? Dla APSC i pełnej klatki 1.8 będzie tak samo jasne tylko głębia ostrości inna czy odwrotnie, że głębia ostrości inna, ale na APSC ciemniejsze zdjęcie?
  • 9
  • Odpowiedz
@MrFrost chodzi o głębie ostrości, ale trzeba uwzględnić jeszcze, że większe matryce lepiej sobie radzą ze słabym światłem, a F-stop to też nie zawsze poprawnie określa jasność szkła. Obiektywy do filmowania lepiej są opisane.
  • Odpowiedz
@MrFrost: to się bierze z niezrozumienia istoty sprawy. Przy cropie masz jakby wycinek obrazu pełnej klatki, więc musisz odejść dalej, żeby uzyskać ten sam kadr. I tylko z tego powodu zmienia się głębia ostrości i pozornie ogniskowa. Jak wytniesz ze zdjęcia środek to zmieni się nagle głębia ostrości? Nie ma to też wpływu na padające światlo, a większe koło obrazowe to akurat mniej widoczne różne aberracje, które widać najbardziej na
  • Odpowiedz
  • 0
@Rasteris: czyli jeśli nie zależy mi na kątach widzenia, tylko porównam z tej samej odległości 1.8 pełną klatką i APSC to jasność zdjęcia i bokeh będą identyczne?
  • Odpowiedz
@MrFrost: bokeh w jakim sensie? Chodzi Ci o głębie istrości? Jeśli zrobisz z tego samego miejsca zdjęcie jakiegoś obiektu cropem i pełna klatką (tym samym obiektywem) to te same ustawienie swiatła da Ci praktycznie tę samą jasność na zdjęciu, taką samą głębie ostrości. Jedyna różnica będzie taka, że pełna klatka obejmie więcej obrazu. Przecież aparaty full frame mają też opcje robienia cropów. Zmienia się coś w torze optycznym? Nie, po
  • Odpowiedz
@sidhellfire: większe matryce lepiej radzą sobie gdy mają mniejszą gęstość upakowania. Jeśli weźmies apsc 24Mpix i fullframe 48Mpix (w tej samej technologii) to żadnej różnicy nie będzie.
  • Odpowiedz
@dumblecunt: przy fotografii nie ma to już takiego znaczenia. Raz, że możesz sprawdzić jaką transmisje ma obiektyw, a przy pomiarze światła TTL i tak wiesz co ustawić. A różnica 1/3 EV to niewielka. Przy filmowaniu gdzie masz ciągłość, a nie pojedyncze klatki to ma znaczenie.
  • Odpowiedz
@dumblecunt: dokładnie transmisja... dla przykładu weźmy obiektywy makro... Tokina 100/2.8 vs Nikkor 105/2.8

ustawiając 2.8 na obydwu, stały czas i stałe iso.... zdjęcia z tośki wyjdą ciut jaśniejsze.. coś w stylu 2.6 vs 2.9
dziura jest ta sama 2.8 (choć 2.8 to tylko matematyka, średnica otworu w soczewce nie musi być identyczna) ale jakość szkła w soczewkach w tokinie daje mniejsze straty, przez co zdjęcia będą jaśniejsze...

i istotnie.. w
  • Odpowiedz