Wpis z mikrobloga

@maciekawski: Przykładowe podziały, bo można tak dzielić i dzielić ;)

Skrzynie można podzielić na automatyczne i manualne. Manualne można podzielić np. na sekwencyjne i w układzie H. Chodzi o sposób w jaki kierowca wybiera przełożenia. Sekwencyjne (zmiana co jedno przełożenie), układ H - to chyba wiadomo :). Wnętrze skrzyni, sposób ułożenia kół zębatych, mechanizmy wybierające, to już trochę bardziej skomplikowane systemy i ja nie znam zbyt dokładnie ich specyfiki. Wiem
  • Odpowiedz
@Czukwe_Bukwe_Ambalabamba: znaczy się można powiedzieć (w b. dużym uproszczeniu) że posiadają skrzynie sekwencyjne, a przy zmianie biegów używają sprzęgła, tak? Bo pamiętam, jak Kubica zaczynał jeździć, to wrzucili mu jakąś inną skrzynię (chyba taką z łopatkami) i musieli dodać jakieś opóźnienie, żeby wyrównać czasy przełożeń w dół, do skrzyń konwencjonalnych.
  • Odpowiedz
@maciekawski: Trochę nie uściśliłem, ale przy sekwencyjnej sprzęgła używa się tylko do ruszenia i zatrzymania się (przy kłowej także). U Kubicy skrzynia biegów jest identyczna jak w innych wurcach, ale zmienili sposób sterowania. Standardowo jest drążek po środku, którym trzeba dosyć mocno szarpać. Z uwagi na kontuzje zezwolono mu zastosować łopatkę przy kierownicy (przy lewej dłoni), która również działa na zasadzie przód(redukcja) tył (w górę), ale nie wymaga użycia dużej
  • Odpowiedz